تابلوی بورس

بزرگترین معامله بورسی تاریخ بورس تهران روز دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ در کارگزاری خبرگان سهام انجام شد؛ گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت امیدوار است با معرفی نشان تجاری خبرگان سهام، همزمان با انجام این رویداد اقتصادی که در نهایت سبب افزایش پایداری منابع ورودی صندوق‌ها خواهد شد، برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی گروه را در جهت افزایش توان مالی صندوق‌ها پیش ببرد.  

عرضه بلوک مدیریتی شرکت پتروشیمی خلیج فارس معادل تعداد ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم از سهام این شرکت بزرگ پتروشیمی که از طرف سازمان خصوصی سازی و به نیابت از دولت مورد عرضه قرار گرفت به شرکت سرمایه گذاری اهداف رسید.

عرضه این بلوک مدیریتی که طی یک رقابت نفس گیر سه روزه، از روز شنبه ۷ آبان آغاز شده بود روز دوشنبه و پس از سه روز رقابت در حالی به پایان رسید که طی این سه روز، ۲۷۰ بار قیمت از سوی دو متقاضی خرید جابجا شد. بطوریکه این دو خریدار در طی این رقابت نزدیک، قیمت هر سهم این بلوک فارس را از قیمت پایه عرضه، با افزایش ۳۲ درصدی تا قیمت ۱۸۵۱۰ ریال جابجا کردند.

در این رقابت تاریخی دو شرکت سرمایه گذاری اهداف و پالایشگاه نفت تهران (شتران) بر سر تصاحب این بلوک مدیریتی به رقابت پرداخته اند. شرکت سرمایه گذاری اهداف از طریق کارگزاری خبرگان سهام و شتران نیز از طریق کارگزاری آگاه وارد رقابت شدند.

رقابت بر سر این بلوک در روز شنبه و با قیمت پایه هر سهم ۱۳،۹۷۰ ریال و ارزش کل پایه ۸۲۰ هزار میلیارد ریال در حالی میان دو شرکت سرمایه گذاری اهداف و پالایشگاه نفت تهران آغاز شد که در پایان نخستین روز، قیمت هر سهم "فارس" به عدد ۱۵،۵۶۰ ریال رسید. رقابت دو رقیب بزرگ در روز یکشنبه هم ادامه داشت و در پایان دومین روز رقابت بر سر این بلوک ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهمی قیمت هر سهم به عدد ۱۶،۴۷۰ ریال رسید.

بالاخره در پایان این رقابت طولانی و نفس گیر و در روز دوشنبه این بلوک مدیریتی ارزنده با ثبت رقم ۱۸،۵۱۰ ریال برای هر سهم، توسط کارگزاری خبرگان سهام، سهام مذکور برای شرکت سرمایه گذاری اهداف خریداری شد.

در این عرضه که هم از لحاظ حجمی و هم ارزش معاملات بزرگترین عرضه در تاریخ بازار سرمایه ایران بوده است، کارگزاری خبرگان سهام به عنوان بازوی اجرایی شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان از زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری اهداف و مجموعه صندوق سرمایه‌گذاری صنعت نفت حضوری پر رنگ داشته و افتخار ثبت خرید هر سهم نماد "فارس" با قیمت ۱۸،۵۱۰ ریال را نصیب خود کرد.  ثبت معامله یاد شده توسط ایستگاه معاملاتی خبرگان سهام منجر به پایان رقابت بزرگان بازار سرمایه ایران و بورس اوراق بهادار تهران و قطعی شدن معامله شد. ارزش کل این بلوک ۱۲ درصدی فارس به ۱،۰۸۷ هزار میلیارد ریال رسید.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سرمایه ثبتی ۴۸۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و با نماد معاملاتی "فارس" در بازار دوم بورس تهران معامله می شود. این هلدینگ بزرگ در زمینه سرمایه گذاری و مدیریت بر پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی، همچنین تولید فراورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی و پلیمرها فعالیت می‌کند. این شرکت در سال مالی ۱۳۹۴ درآمدی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد ریال کسب نمود و به‌عنوان دومین شرکت ایران بر پایه میزان درآمد شناخته شد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هم‌اکنون با دارا بودن بیش از ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ های پتروشیمی در خاورمیانه شناخته می‌شود.

از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس می‌توان به پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی اروند، پتروشیمی تندگویان، فجر انرژی، پتروشیمی بوعلی، مبین انرژی، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی کارون، پتروشیمی پارس، عملیات غیرصنعتی پاسارگاد، پتروشیمی نوری و پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره کرد.

شرکت سرمایه گذاری اهداف بازوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت است و مالک ۱۰۰ درصدی شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا است، که در حدود ۲۶ درصد از سهام فارس را در اختیار داشته است ولی اکنون و با خرید این بلوک ۱۲ درصدی، سرمایه گذاری اهداف می تواند صاحب سه کرسی هیئت مدیره این هلدینگ بزرگ پتروشیمی شود. سرمایه گذاری اهداف می تواند با تخصص و تجربه ویژه ای که در حوزه پتروشیمی در کشور دارد به برنامه های توسعه ای پایدار و با ارزش افزوده بالا پتروشیمی خلیج فارس یاری رساند.

شرکت سرمایه گذاری اهداف دارای سه هلدینگ با هدف و کارکردهای تخصصی؛ با نام های "گروه پتروشیمی تابان فردا"، "گروه توسعه مالی مهر آیندگان" و "شرکت تلاش گستران آینده" است. این سه هلدینگ هر یک براساس کارکرد تخصصی خود در ساخت، تملک و سرمایه گذاری در شرکت های مختلف بورسی و غیر بورسی فعالیت می کنند. بطوریکه هم اکنون شرکت سرمایه گذاری اهداف در شرکت‌های بورسی و فرابورسی: پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، گروه مالی مهر آیندگان، پتروشیمی مارون، پتروشیمی خارک، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی اصفهان، نفت بهران، نفت سپاهان، صنایع تجهیزات نفت، مهندسی و ساختمان صنایع نفت و توسعه برق گیلان دارای مالکیت عمده و مدیریتی است.

انجام تعهدات قانونی با تکیه بر توان گروه اقتصادی

گروه اقتصادی صندوق‌ها امیدوار است با معرفی نشان تجاری خبرگان سهام، همزمان با انجام این رویداد اقتصادی که در نهایت سبب افزایش منابع پایدار ورودی صندوق ها خواهد شد، برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی گروه را در جهت افزایش توان مالی صندوق ها پیش ببرد.

همان طور که پیش‌تر گفته شد «برنامه افزایش توان مالی» در جهت بهبود خدمات رسانی و استمرار و استحکام فرایند پرداخت به موقع و منظم مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان ارجمند است. ضمن آنکه این نوع برنامه ها هر کدام به سهم و ظرفیت خود پوشش دهنده کاهش روند ورودی منابع به صندوق‌ها به دلیل عدم استخدام های رسمی خواهد شد ضمن انکه برنامه افزایش توان مالی این فرصت و ظرفیت را نیز ایجاد خواهد کرد تا صندوق ها روند افزایش تعهدات قانونی را نیز با تکیه بر توان داخلی و درون زا خود محقق کند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =