کد خبر: 8705
سرویس: گفتگو
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
جواد کرمی

همکاران خدمات متنوعی به بازنشستگان صنعت نفت ارائه می‌کنند. این خدمات در قالب چهار خدمت قابل ارائه است. خدمات اداری، خدمات رفاهی، خدمات مددکاری و خدمات درمانی. اینها چهار بخش عمده‌ای است که توسط نمایندگی به بازنشستگان صنعت ارائه می‌شود.

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از سازوکارهای سرآمد این حوزه در کشور است که همواره در طول تاریخ خود از محل منابع، خدمتگزار بازنشستگان و بازماندگان این صنعت نفت است. در این میان، کارکنان کوشا و توانمندی در اقصی نقاط کشور و در جغرافیای این صندوق، خدمتگزار خانواده بازنشستگان گرامی هستند. شاید کمتر به این بخش از سازمان پرداخته شده‌است بنابراین برای بازتاب بخشی از تلاش‌های این عزیزان به سراغ یکی از روسای مناطق صندوق‌ها رفته‌ایم تا دقایقی را پیرامون این حوزه با او به گفتگو بنشینیم.

جواد کرمی رئیس منطقه یک صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، طی گفتگویی با زندگی نو، به گوشه‌هایی از فعالیت‌های در حال انجام برای بازنشستگان اشاره می‌کند: 

دفاتر نمایندگی منطقه یک صندوق بازنشستگی صنعت نفت به چه تعداد بازنشسته، خدمات ارائه می‌دهند؟

آمار بازنشستگان صنعت نفت کشور تا اردیبهشت ۱۴۰۱ گویای این است که در حال حاضر بیش از ۹۶هزار و ۳۹۳  بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت هستند و از این تعداد بازنشسته، حدود ۳۲  هزار نفر از خدمات دفاتر منطقه یک شامل هفت نمایندگی در غرب، شرق، مرکز و شمال تهران، شهرری، کرج، قم و قزوین بهره‌مند می‌شوند که این آمار نشان‌دهنده این است که بخش قابل توجه ای از بازنشستگان از خدمات دفاتر نمایندگی منطقه یک بهره‌مند هستند و ما افتخار خدمتگزاری برای آنها را داریم.

آقای کرمی، همکاران شما در دفاتر تحت پوشش شما در منطقه یک، خدمات خود را چگونه ارائه می‌دهند؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

احترام و تکریم ارباب رجوع، یکی از اهداف مهم ما در منطقه یک بوده و هست و همکاران با سعه صدر پاسخگوی بازنشستگان مراجعه‌کننده به دفاتر هستند. البته این رابطه دو طرفه است و همکاران بازنشسته نیز همکاری خیلی خوبی با ما دارند و در تلاش هستیم درک متقابلی مابین کارکنان دفاتر و بازنشستگان ایجاد شود.  

به عنوان مثال، سهمیه‌ای که برای مجموعه فرهنگی تفریحی محمودآباد به بازنشستگان منطقه یک در فصل بهار اختصاص یافت، ۱۱۴ نفر بود و ما این تعداد سهمیه را به طور عادلانه و بر اساس شرایط بازنشستگان و درخواست آنان از میان ۳۲ هزار و ۱۸۴ بازنشسته اختصاص دادیم. با این حال دیدیم که بازنشستگان عزیز با ما همکاری کردند.

با ارزش‌ترین سرمایه و ثروتی که دفاتر نمایندگی صندوق‌ها در اختیار دارند، چیست؟

رضایتمندی بازنشستگان و ارباب رجوعان، بالاترین سرمایه و بیشترین ثروتی است که دفاتر نمایندگی صندوق‌ها در اختیار دارند و این ثروت را باید حفظ کرد و افزایش داد. البته باید بگوییم هر کجا پیشکسوتان حضور داشته‌باشند حتی در قامت مراجعه‌کننده، آن محل ثروتمند است.

نمایندگی منطقه یک  چگونه خدمت‌رسانی می‌کند؟  

همکاران خدمات متنوعی به بازنشستگان صنعت نفت ارائه می‌کنند. این خدمات در قالب چهار خدمت قابل ارائه است. خدمات اداری، خدمات رفاهی، خدمات مددکاری و خدمات درمانی. اینها چهار بخش عمده‌ای است که توسط نمایندگی به بازنشستگان صنعت ارائه می‌شود. در بخش اداری، حدودا ۲۹ خدمت کلی برای بازنشستگان در نظر گرفته شده که به صورت مقطعی تعدادی خدمات نیز به صورت جزئی و پروژه‌ای به این خدمات اضافه می‌شود.

بیشترین مراجعه برای دریافت چه خدمات و در کدام واحد است؟

نمی‌توان گفت کدام واحد حجم مراجعات آنها بیشتر است، زیرا مراجعات بر اساس نیاز بازنشستگان شکل می‌گیرد و حتی ممکن است یک بازنشسته یا بازمانده با یک بار مراجعه بخواهد چند کار را انجام دهد و نیاز باشد به چند واحد مختلف مراجعه کند.

اما واحدی مانند خدمات اداری که نقش پشتیبان را در نمایندگی‌ها ایفا می‌کنند، فونداسیون لازم برای خدمات سایر همکاران را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، واحد خدمات اداری وظیفه دارد شرایط احراز خدمات بازنشسته یا بازمانده را در سیستم ثبت و تعریف کند و بعد از آنکه همکاران واحد اداری تشخیص دادند بازنشسته یا بازمانده شرایطش را دارد به واحدهای دیگر جهت ارائه خدمات ارجاع داده می‌شود.

بنابراین یکی از پرمسئولیت‌ترین همکاران در دفاتر نمایندگی، همکارانی هستند که در واحد خدمات اداری کار می‌کنند زیرا این همکاران باید تشخیص دهند خدماتی که در سایر واحدها ارائه می‌شود شرایط احرازش وجود دارد یا خیر.

اغلب اوقات سوالات زیادی از سوی بازنشستگان برای شرایط تسهیلات و احراز آن وجود دارد که توسط کارمندان بخش‌های مختلف پاسخگویی می‌شود و حتی بسیاری اوقات، سوالات همراه با درددل‌هایی از جانب مراجعه‌کنندگان خواهد بود. همکاران ما نیز سعی می‌کنند این پاسخگویی را همدلانه انجام دهند.

کرونا فرصتی بود که بسیاری از بازنشستگان توانستند از خدمات غیرحضوری نمایندگی‌ها استفاده کنند و کاهش مراجعه در شرایط کووید اثبات کرد استقبال نیز خوب بوده‌است. چرا استفاده از خدمات غیرحضوری ادامه دار نشد؟

هنوز هم این امکان برای بازنشستگان وجود دارد. منتها مسئله‌ای که وجود دارد این است که برای دریافت یکسری از خدمات، رویت اصل یا کپی مدارک بازنشسته الزامیست و بعد از بارگذاری نیز باید کپی مدارک برای ما ارسال شود تا پرسنل بتوانند آن را به جریان بیندازند. البته هم اکنون بخشی از خدمات همچون ثبت علی‌الحساب غیرحضوری است.

 نمایندگی‌ها چگونه می‌توانند انتظارات بازنشستگان را برآورده کنند؟

بازنشستگان لیاقت دریافت خدمات شایسته و درخور از سوی صندوق بازنشستگی را دارند زیرا بسیاری از آنان در شرایط دشوار و زیان آور کار کرده‌اند و اکنون که بعد از سال‌ها تلاش برای حفظ و ارتقای صنعت نفت، به روزهای بازنشستگی رسیده‌اند انتظار دریافت تسهیلات از صندوق خود را دارند که از نظر ما این انتظار کاملا به جا و بر حق است.

ما و سایر همکاران در نمایندگی‌ها نیز در تلاش هستیم انتظارات آنان را تا جایی که در توان‌مان باشد به جا آورده و تکریم کنیم و کارهای محوله را به درستی انجام وظیفه کنیم. به عنوان مثال، آگاهی بازنشستگان از حق و حقوق خود یکی از مواردیست که باید به آن توجه بیشتری کرد و آنان را از حقوق خود آگاه کرد. از طرف دیگر نیز پرسنل نمایندگی‌ها نیز باید خوشبختانه پرسنل نمایندگی‌ها همگی باسواد و علاقه مندند و با آموزش‌هایی که دیده‌اند نظرات آنان در حد نظرات کارشناسی است. به حقوق بازنشستگان و مقررات حاکم بر آن آگاه باشند تا خدای ناخواسته حقی از آنان ضایع نگردد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =