کد خبر: 8700
سرویس: گفتگو
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
احمد صدری

زیاد کتاب خواندن منافع بیشماری دارد. یکی از فوایدش این است که خواندن یک کتاب خوب می‌تواند راهی جدید برای تفسیر تجربیات حال، گذشته و آینده در اختیار ما قرار دهد. دوران بازنشستگی فرصتی مناسب است تا بتوانیم از کتاب خواندن بهره بریم و از این بهره‌مندی، خودمان و دیگران را نیز سیراب کنیم.

سید احمد صدری، بازنشسته صنعت نفت در گفتگو با زندگی نو، از علاقه‌مندی‌اش به کتاب و کتابخوانی و تاثیر مثبتش بر روی زندگی شخصی خود و اطرافیان نزدیکش می‌گوید. در ادامه، گفتگوی تفضیلی ما را با ایشان می‌خوانید:

آقای صدری، از کدام شرکت زیرمجموعه صنعت نفت و در چه سالی بازنشسته شدید؟

من در سال ۱۳۹۵ در حوزه مدیریت منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران به افتخار بازنشستگی نائل شدم. قبل از دوران بازنشستگی در حوزه آموزش، فرهنگی و اجرایی فعالیت داشتم. بعد از بازنشستگی در طول این مدت، بیشتر به کارهای مشاوره‌ای و کمک به دوستان، می‌پرداختم.

در دوران کرونا به خاطر حفظ سلامتی خود و دیگران، فعالیت‌های بیرون از منزل را کاهش داده و به کتاب و کتابخوانی روی آوردم.

به چه کتاب‌هایی علاقه‌مند هستید و مطالعه می‌کنید؟

 مطالعه در بخش‌های اجتماعی، مدیریتی و فرهنگی از حوزه‌های علاقه‌مندی من است. به عنوان مثال، مطالعه در خصوص سیره ائمه و سیره نبوی از مواردیست که علاقه زیادی به آن دارم.

زیرا اعتقاد دارم الهام گرفتن از شیوه زندگی امامان و پیامبران می‌تواند به ما کمک کند راه و رسم زندگی و چگونه زندگی کردن و ارتباط با دیگران را بیاموزیم. برای من خیلی مهم است بدانم پیامبر اسلام با مردم و با اجتماع چگونه ارتباط برقرار می‌کرده‌اند. دانستن این موارد می‌تواند به ما کمک کند زندگی خوبی داشته باشیم و ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کرده و غنی‌تر کنیم.

به کتاب‌های سیره حضرت علی (ع) هم خیلی علاقه‌مند هستم. زندگی ایشان و رویدادهایی مانند واقعه عاشورا نیز می‌تواند به ما کمک زیادی کند. در تاریخ معاصر نیز شیوه زندگی و شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و رهبران دینی  در شیوه برخورد و راه و رسم زندگی انسان‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.

خواندن این کتاب‌ها چه تاثیری در زندگی شخصی خودتان داشته‌است؟

تاثیرش در زندگی من این بوده که سعی می‌کنم به آنچه یاد گرفته‌ام و در دین مبین اسلام آمده، عمل کنم و به آنچه برایم زیان‌بار است، عمل نکنم.

 تاثیرگذارترین کتابی که تا کنون خوانده‌اید کدام کتاب بوده‌است؟

کتاب‌های متعدد زیادی خوانده‌ام؛ اما آخرین کتابی که مطالعه کرده‌ام و هر سال نیز در ایام ماه محرم آن را مطالعه می‌کنم و برایم بسیار تاثیرگذار است، سیره زندگی حضرت سیدالشهداست که خیلی برایم مهم بوده‌است. همچنین کتاب سیره نبوی که در پنج کتاب گردآوری شده، روی زندگی من خیلی تاثیرگذار بوده‌است. ضمن آنکه تلاش می‌کنم از علم نوین دنیا نیز دور نشوم.

آقای صدری علاوه بر پرداختن به روح و روان خود از طریق مطالعه، آیا توانسته‌اید در دوران خوش بازنشستگی به پرورش جسم نیز بپردازید؟

پیاده‌روی و شنا از ورزش‌های مورد علاقه من است که قبل از دوران کرونا به آن می‌پرداختم. اما در دوران کرونا به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیشتر به فعالیت‌هایی که جنبه شخصی دارند، پرداختم. در شرایط فعلی، با کم شدن شرایط پاندمی، مجدداً فعالیت ورزشی روزانه را با دوستانم از سر گرفته‌ام.

فرمودید در ایام محرم برخی کتاب‌ها را هر ساله مرور می‌کنید می‌توانید نام کتاب‌ها را بگویید.

کتاب‌هایی مانند زندگانی امام حسین (ع) اثر استاد جعفر شهیدی و حماسه حسینی اثر استاد مرتضی مطهری از نظر من از آن دست کتاب‌هایی است که باید هر ساله در ایام ماه محرم خوانده شود.

از نظر شما دوران بازنشستگی دوران خوبی محسوب می‌شود؟

بله. دوران بازنشستگی دوران خوبی است به شرط اینکه به گذشته برگردیم و اگر اشتباهی کرده‌ایم اصلاح کنیم. بازنشستگی دوران خاصی است که اگر خوب بگذرد این دوران پربرکت خواهد بود.

منبع: برگرفته از نشریه زندگی نو شماره ۳۲۸

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =