کد خبر: 8558
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بیات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در هجدهمین نشست شورای راهبردی پروژه‌ها گفت: تلاش می‌شود تا ۵ طرح سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از جمله طرح‌های پتروپالایشگاهی و پتروشیمی (قطب کنگان) در افق ۱۴۰۲ به مرحله بهره‌برداری برسند.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در هجدهمین نشست شورای راهبردی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها، روز چهارشنبه (۸ تیرماه) با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، شهید بهشتی و هفتۀ قوه قضائیه گفت: همان‌گونه که نباید نقدینگی به بهانه عدم تعریف پروژه معطل بماند ضرورت دارد به میزان توان مالی، پروژه تعریف شود؛ زیرا طرح‌های که برای تأمین مالی معطل باقی می‌مانند دچار خسارت دوران اجرا می‌شوند؛ بنابراین تنظیم‌گری میان توان مالی و تعریف پروژه از وظایف و اهداف معاونت برنامه‌ریزی پروژه‌هاست.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده و بازدیدهای میدانی امید می‌رود طرح‌های صندوق‌ها در کانون سرمایه‌گذاری جنوب (هاب جنوب) - توسعه یوتیلیتی و احداث HDPE پترو پالایش، واحد الفین پتروشیمی کنگان، احداث واحد HDPE سروش مهستان و SWING HDPE/LLDPE مربوط به طرح نگین مهستان- در افق ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسند.

بیات ادامه داد: همچنین امیدواریم در افق ۱۴۰۴، PDH/PP پتروشیمی آلای مهستان نیز به بهره‌برداری برسد.

رئیس هیئت‌رئیسه گفت: به امید خدا در افق ۱۴۰۴، زنجیره ارزش در دو قطب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در کنگان و دهلران تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش در هاب‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در افق‌های پیش رو سبب خواهد شد که توان مالی صندوق‌ها برای خدمات رسانی رضایت بخش به عزیزان بازنشسته افزایش قابل ملاحظه‌ای بیابد.

بیات در خلال بررسی وضعیت پروژه‌های هاب جنوب با اشاره‌ای به دیدار اخیرش با یکی از همکاران نفتی که بر اثر کار در محیط شیمیایی پرخطر دچار مشکلات عضلانی و ناتوانی جسمی شده است، گفت: این همکار ارجمند به دلیل مواجه با گازهای مخرب دچار مشکلات جدی در حفظ تعادل شده، این موضوع نمونه‌ای از تلاش و ایثارگری کارکنان صنعت نفت است. ما باید تلاش کنیم تا با افزایش توان مالی و خدمات‌رسانی صندوق‌ها، دوران بازنشستگی با رفاه بیشتری برای همکاران بازنشسته که اینگونه در دوره اشتغال، کار و جانفشانی کرده‌اند فراهم آوریم. 

رئیس هیئت‌رئیسه افزود: یکی از مقوله‌های مهم مورد توجه مباحث صندوق‌ها مطالعۀ مدل‌های توسعه‌ای اقتصادی در کشورهای دیگر است؛ نکته حائز اهمیت در مطالعات برخی از کشورهای اروپایی این است که آن‌ها دهه‌های پیش به سمت خصوصی سازی و اقتصاد غیردولتی حرکت کرده‌اند و در این حرکت، واگذاری بنگاه های اقتصادی به صندوق‌های بازنشستگی کشور خود را در اولویت قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: الگوهایی مانند صندوق‌های اقتصادی با وجود آن‌که محل تجمیع منابع هستند، به دلیل توزیع ثروت، ضریب جینی را دچار مشکل نمی‌کنند؛ این ضریب در اقتصاد اهمیت بسیاری دارد زیرا توانمندی نسبی و تقویت قدرت خرید خانوار را برای همگان در پی دارد.

لزوم توجه به مدیریت دانش

بیات گفت: در یک دهه گذشته، میزان طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌ها از برخی شرکت‌ها نیز پیشی گرفته است؛ بنابراین، لازم است به سرعت موضوع مدیریت دانش در حوزه سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد. و شرکت اهداف موظف است در این زمینه اقدام فوری انجام دهد تا تجربه و دانش به وجود آمده در حوزه اجرای پروژه‌ها را ثبت و و مورد استفاده قرار دهد.

وی ادامه داد: توسعه میدان، پترو پالایش، پتروشیمی و حوزه‌های مختلف پیمانکاری در سرمایه‌گذاری‌های صندوق نفت باعث شده است دانش فراوانی حاصل شود؛ در این میان برخی از مدیران خبره، دایرة‌المعارف طرح‌ها هستند و ضرورت دارد تجربه و دانش آن‌ها به‌عنوان سرمایه مدون شود.

رئیس هیئت‌رئیسه تصریح کرد: نگه داشت نیروی انسانی کارآزموده که شرکت برای دانش‌اندوزی او هزینه کرده است اهمیت بسیاری دارد.

بیات گفت: ضرورت دارد برای طرح‌های پیش رو، قبل از اجرا، سند خطرپذیری (ریسک) طراحی شود؛ خوشبختانه در هیئت‌رئیسه کارگروهی برای این موضوع ایجاد شده است. بعد از ابلاغ این سند، در مرحله نهایی طرح، سند یادشده ارزیابی خواهد شد تا به‌مرور این اسناد به‌عنوان منابع ارزشمند علمی و دانشگاهی برای طراحی همه برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی گفت: سیاست‌های کلان صندوق‌ها در حوزۀ سرمایه‌گذاری در کارگروه هیئت‌رئیسه تدوین خواهد شد و بعد از تصویب هیئت‌امنا، به شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد.

سرمایه گذاری‌ها نقطه قوت

بیات گفت: به دلیل اینکه در حدود یک دهه گذشته، استخدام نیرو به صورت رسمی در صنعت نفت خیلی کم بوده است ضریب نسبت تعداد شاغلان به بازنشستگان کاهش یافته است؛ بنابراین منابع ورودی صندوق‌ها از محل پرداخت کسور شاغلان، کاهش چشمگیری پیدا کرده است. اما امسال صندوق‌ها موفق شد با وجود آنکه نسبت به سال گذشته منابع ورودی ناشی از کسور شاغلان کاهش داشته است توان مالی خود را به کمک سرمایه‌گذاری‌ها حفظ کند و برای تعهدات قانونی خود از محل سرمایه گذاری‌های پایدار، پیش‌بینی منابع کند. بنابراین، این نقطه قوت صندوق نفت است که کاهش منابع ورودی از محل کسور شاغلان را از محل فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری و سود سرمایه گذاری‌ها مدیریت کرده است.  

رئیس هیئت رئیسه افزود: در افق ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ با بهره‌برداری از طرح سرمایه‌گذاری صندوق در هاب‌های جنوب (کنگان) و غرب ( ایلام) شاهد افزایش قابل توجه منابع ورودی و به دنبال آن توان مالی صندوق‌ها خواهیم بود.

تصاویر خبر اینجا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =