بررسی عملکرد شش ماهه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت و برنامه های پیش رو

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بازدید از شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت گفت: برای پرداخت مبالغ علی‌الحساب به بازنشستگان ارجمند منابعی از سوی شرکت‌های اصلی صنعت نفت در اختیار صندوق‌ها قرار نگرفت؛ با این وجود صندوق نفت عمده این منابع را از محل سودآوری شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود تأمین کرد و به همه متقاضیان، مستمری علی‌الحساب پرداخت شد.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در بازدید از شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت گفت: عملکرد شش ماه اول و برنامه ۱۴۰۱ شرکت‌های تابعه و وابسته صندوق‌ها در دور دوم بازدیدها، ارزیابی خواهد شد.

بیات چارچوب بازدیدها را گفت‌وگو درباره راهبردهای گروه اقتصادی و رفع موانع پیش‌ رو خواند و گفت: با نیازسنجی انجام‌شده جهت رفع چالش‌ها و مسائل پیش رو، رویکرد بنگاه اقتصادی محور اصلی همه اقدامات است.

وی تصریح کرد: افزایش تعداد بازنشستگان و کاهش ورودی صندوق‌ها از محل کسور شاغلان رسمی، چالشی است که بارها به آن اشاره شده است لذا در دور دوم بازدید از شرکت‌ها و طرح‌ها نیز راهکارهای رفع این چالش را پیگیری خواهیم کرد.

بیات گفت: سال گذشته کسری حق بیمه شاغلان، شش هزار میلیارد تومان بود و امسال این عدد در حدود هشت هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. البته کسری یادشده به همت تلاشگران عرصه سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از محل سودآوری شرکت‌ها رفع شده است که تلاش این عزیزان ستودنی است.

وی افزود: در سال‌های آینده حدود ده هزار نفر به تعداد بازنشستگان نفت افزوده خواهد شد لذا باید از هم اکنون تدابیر لازم تدوین شود؛ صندوق‌ها در این شرایط فرصت آزمایش و خطا ندارد.

رئیس هیئت‌رئیسه با بیان اینکه بازنشستگان که در دوره‌های سختِ کاری حق بیمه پرداخت کرده‌اند، گفت: بازنشستگان ارجمند در موعد مقرر باید مستمری و مقرری دریافت کنند. لذا کارهایی که انجام می‌شود باید دارای برنامه اقتصادی دقیق و محاسبه شده‌ای باشند.

بیات گفت: در گذشته چالش‌هایی وجود داشته است اما در این دوره به مدد الهی و با مبارزه جدی با هر نوع فساد در شرکت های زیرمجموعه، مانع از خروج صندوق‌ها از مسیر بنگاه اقتصادی خواهیم شد.

رئیس هیئت‌رئیسه ادامه داد: رئیس‌جمهور عزیز در بحث اقتصاد در حال پیشبرد برنامه‌هاست البته ممکن است در شروع کارها و در کوتاه مدت، چالش‌هایی در مسیر روی دهد اما در بلندمدت اصلاح فرایندهای غلط اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.

قدردانی از بخش مالی صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف

بیات گفت: در خصوص اضافات عمومی، صندوق نفت نخستین دستگاه در کشور بود که این اضافات را پرداخت کرد لذا از همکاران بخش مالی صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس هیئت‌رئیسه گفت: امسال در کمتر از دو ماه نزدیک به ۳۵ هزار فقره علی‌الحساب مستمری پرداخت شد؛ خوشبختانه امسال سامانه ثبت‌نام به‌طور مستمر در دسترس عزیزان بازنشسته قرار دارد تا تقاضاها ثبت شوند.

بیات گفت: برای تأمین منابع علی‌الحساب به شرکت‌های اصلی نامه ارسال شد اما منابعی از سوی آن‌ها در اختیار صندوق‌ها قرار نگرفت؛ با این وجود صندوق نفت عمده این منابع را از محل شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود تأمین کرد و به همه متقاضیان، مستمری علی‌الحساب پرداخت شد.

رئیس هیئت‌رئیسه به میزان افزایش مستمری یکی از صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: میزان اعلام‌شده برای آن صندوق از سوی کارفرما (دولت) تأمین خواهد شد به همین دلیل متکی به مصوبه هیئت دولت است؛ اما کارهای صندوق نفت در حوزه پرداختی، به پشتوانه بخش سرمایه‌گذاری آن انجام می‌شود و صندوق‌ها از هیچ محل دیگری کمک دریافت نکرده است.

وی گفت: بازنشستگان نفت کسانی هستند که در شرایط کاری سخت، چرخ صنعت نفت را به گردش درآورده‌اند؛ شاغلان صنعت نفت نیز افرادی هستند که راه گذشتگان را ادامه می‌دهند؛ به‌عنوان نمونه یکی از افتخارات شاغلان در زمستان اخیر شکل گرفت که با تلاش فراوان، توزیع گاز را در شبکه پایدار نگه داشتند؛ خدمت به این عزیزان در هر شکل توفیقی الهی است.

رئیس هیئت‌رئیسه افزود: حوزۀ کاری صندوق نفت، نفت و گاز و پتروشیمی است عرصه‌ای که از آن به‌عنوان جهاد یاد می‌شود لذا در کنار موضوع پراهمیت امانتداری، ویژگی جهادی نیز اهمیت کار را مضاعف می‌کند؛ امیدواریم با انجام کارهای محوله سهمی بیشتر در آبادانی و توسعه کشور داشته باشیم.

فرایند، اصل کار است

بیات در خلال گزارش مدیران طرح‌های شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت گفت: دستورالعمل‌ها باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که امکان خرید و فروش سهام در بازارهای مالی در اسرع وقت برای تصمیم‌گیران فراهم باشد؛ اما این امکان نباید متکی به فرد باشد بلکه باید فرایند، کار را انجام دهد بنابراین فرایند، اصل کار است.

وی افزود: تحلیل بنیادین بازار و آینده‌پژوهی، افق معاملات پیش رو را روشن می‌کند. در همین چارچوب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری گروه صندوق‌ها در اهداف تدوین خواهد شد.

بیات ادامه داد: با هدف افزایش بهره‌وری کارگروه بازارهای مالی و سرمایه در شرکت اهداف ایجاد خواهد شد تا شرکت‌های گروه، به شکل هماهنگ در این عرصه فعالیت کنند و از موازی کاری اجتناب شود.

وی ادامه داد: تمرکز سیستمی گروه صندوق‌ها بر روی حوزه‌های مالی و بازرگانی را پیگیری خواهیم کرد. تا هر بخش به شکل تخصصی بر روی یک موضوع تمرکز داشته باشد.

بیات در خلال ارائه گزارش مدیر «طرح مایع‌سازی اتان» گفت: انجام پروژه بدون برنامه ممنوع است لذا به سهامداران این طرح برنامه را اعلام کنید و متذکر شوید رفتار سهامدار نباید سبب آسیب به دیگر سهامدار شود لذا همه سهامداران موظف هستند طبق برنامه تأمین مالی را انجام دهند؛ از این رو پیگیر موضوع طرح مایع سازی اتان با جدیت خواهیم شد.

رئیس هیئت‌رئیسه در خصوص گزارش ارائه‌شده مبنی بر معطل ماندن برخی تجهیزات در گمرک، گروهی را برای پیگیری این امر که مقوله مایع‌سازی اتان امری تولیدی است، تعیین کرد تا پیگیری لازم در وزارت صنعت و معدن انجام شود.

ضرورت رصد دائمی بازارهای مالی و اقتصادی  

بیات توجه به راهبرد "فرصت بهتر" را برای پویایی بنگاه اقتصادی صندوق‌ها لازم دانست و گفت: بنگاه اقتصادی با رصد بازار باید همیشه فرصت‌ها را ارزیابی کند؛ لذا گاهی جایگزین کردن یک فرصت خوب با فرصت‌های بهتر می‌تواند سود بیشتری را برای بنگاه ایجاد کند اگر از فرصت بهتر به‌خوبی و به‌موقع استفاده نشود خطر از دست رفتن سهم در بازار جدی خواهد شد.

وی همچنین در بررسی گزارش ارائه شده مسئولان شرکت «سوخت‌رسان اوج» گفت: به‌کارگیری دانش روز، تحول، شاخص‌های بنگاه اقتصادی با هدف به دست آوردن سود بیشتر باید به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد؛ چون سرمایه و فرصت هر دو محدود هستند.

بیات در بررسی گزارش وضعیت شرکت «کنترل گاز اکبان»، گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و این شرکت‌ها نیز باید سودآوری لازم را برای صندوق‌ها مدنظر داشته باشند.

متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری 

رئیس هیئت‌رئیسه همچنین از مسئولان شرکت «ره‌گستر نفت» خواست تا سبد سرمایه‌گذاری این مجموعه را متنوع کنند. وی همچنین از شرکت‌های گروه خواست تا از توان پشتیبانی (لجستیک) شرکت «ره‌گستر نفت» استفاده کنند.

بیات گفت: فعالیت اقتصادی فرایندی _ زنجیره‌ای در عرصه تولید بسیار با اهمیت است لذا شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس هیئت‌رئیسه افزود: بنگاه‌هایی موفق خواهند بود که نگاه فرایندی به زنجیره فعالیت‌های اقتصادی خود داشته باشند.

وی گفت: تکمیل زنجیره از جمله در بخش تولید و خدمات بازار را منحصربه‌فرد خواهد کرد و درآمد را حداکثر.

 وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت و شرکت‌های تابعه وابسته آن، در دومین دور بازدیدهای رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها بررسی شد. صندوق نفت به طور مستقیم و غیر مستقیم حدود ۷۰ درصد سهام شرکت یاد شده را داراست. 

پروژه مستمری

در افق ۱۴۰۴، بهره‌برداری از حدود بیست طرح اقتصادی برای صندوق‌ها هدف‌گذاری شده است. ماهانه حدود دوسوم منابع تأمین مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت از عواید طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود؛ طبق برآورد کارشناسان، به تعداد بازنشستگان صنعت نفت در سال‌های پیش رو افزوده خواهد شد با این شرایط شتاب‌بخشی به طرح‌های اقتصادی صندوق‌ها اهمیت بسیاری یافته است.

با کاهش پرداختی حق بیمه شاغلان به صندوق‌ها، صندوق‌ها برای تأمین منابع پرداخت مستمری در سال‌های آتی، برنامه مدونی را در دستورکار قرار داده است. بنابراین توسعه و رشد برنامه‌های اقتصادی راهکار رفع این چالش است؛ از این رو پروژه‌های در حال اجرای صندوق‌ها در شرکت‌های زیر مجموعه برای اهدافی همچون پرداخت «مستمری و مقرری» و اجرای برنامه‌هایی مانند علی‌الحساب و ایجاد ارزش‌افزوده برای شاغلان کنونی است.

برای نمونه می‌توان اشاره کرد صندوق‌ها، افزون بر تأمین منابع لازم برای پرداخت مستمری و مقرری، در تازه‌ترین برنامه اجراشده، بیش از ۳۲ هزار فقره علی‌الحساب مستمری به بازنشستگان صنعت نفت پرداخت کرد  که بخش عمده‌ای از منابع این پرداختی از محل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها تأمین شده است.

برای مشاهده تصاویر مرتبط اینجا کلیک کنید. 

مطالب پیشنهادی: 

اینفوگرافی عملکردی صندوق‌ها _ خدمات 


اینفوگرافی عملکردی صندوق‌ها _ سرمایه‌گذاری
 

آرشیو _ اخبار اقتصادی و سرمایه‌گذاری 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =