کد خبر: 8523
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کاهش هزینه سفر

کوله‌گردی روش محبوبی برای سفر به خصوص در طبیعت است اما نکات مهمی دارد که باید لحاظ شود تا سفر بدون دردسری را داشته باشید. مهم‌ترین بخش آن راهکارهای بستن کوله و وسایلی است که باید همراه خود داشته باشید.

 اگر قصد کوله‌گردی کردید بدانید که این روشی مناسب برای پیاده‌روی، کمپینگ در طبیعت و یا حتی سفرهای شهری است. مشهور است که کوله‌گردها تجربه‌ای غنی‌تر و فراگیرتر از سفرشان دارند. با این حال کوله‌گردی بر اساس مقصد سفر لوازم خاص خود را می‌طلبد.

توصیه افراد با تجربه این است که برای اولین کوله‌گردی خود بهتر است یک مقصد آسان و در نزدیکی خانه را انتخاب کنید. وسایل مورد نیاز خود را با توجه به مسیر و مقصد از دوستان و آشنایان قرض بگیرید. این برای شروع کوله‌گردی بهتر است. چراکه هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم با تجربه عینی خود متوجه می‌شوید که دقیقا به چه وسایلی و با چه خصوصیاتی احتیج دارید و به مرور کوله خود را تکمیل می‌کنید.

غذاهای نیمه‌آماده و فاسد نشدنی یک گزینه ضروری هستند. به خصوص برای کوله‌گردی در طبیعت غذاهایی را انتخاب کنید که با مقداری آب آماده خوردن می‌شوند. سعی کنید به طور دقیق میزان غذای خود را مشخص کنید زیرا مقدار بیش از حد غذا مساوی است با وزن و حجم اضافی. مقدار زیادی تنقلات برای تامین سوخت‌وساز مسیر هم بسته‌بندی کنید.

برای سفر خود آماده شوید

اگر قصد طبیعت گردی دارید از چند وقت قبل شروع به ورزش روزانه کنید. پیاده روی بهترین گزینه است. همراهی با افراد با تجربه برای سفرهای اولیه یک انتخاب عاقلانه است. آب و هوا و زمان روشنایی روز را چک کنید و حرکت خود را بر اساس آن زمانبندی کنید.

با قرض گرفتن یا اجاره اقلام گران‌تری مانند چادر، کیسه خواب و  زیرانداز، هزینه‌ها را مدیریت کنید. فراموش نکنید که کفش و برخی وسایل شخصی هستند.

چه وسایلی را برداریم؟

از آنجایی که شما باید به تنهایی کوله خود را حمل کنید، از وسایل سبک و جمع و جور استفاده کنید. اگر با یک دوست همراه هستید، وسایلی مانند چادر، قابلمه و اجاق گاز را تقسیم کنید. این موارد، با توجه به مقصد شما، ضروری هستند:

۱- اگر قصد طبیعت گردی را دارید برای تهیه یک چادر مناسب وقت بگذارید. یک چادر دونفره وزن کمتری دارد و به صرفه‌تر از دو چادر یک نفره است. یک چادر با درجه بندی سه فصل (بهار، تابستان و پاییز) برای شروع عاقلانه‌تر است.

۲- شما می‌توانید یک کوله‌پشتی قرض بگیرید، اما حتما آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که با آن راحت هستید و وسایلتان در آن جا می‌شود. حتی بهتر است کوله پر شده را در یک پیاده روی آزمایشی طولانی با خود ببرید و دقت کنید که کمر و شانه‌ها راحت باشند.

۳- ممکن است تصمیم به خرید کیسه خواب داشته باشید. مزایا و معایب انواع کیسه خواب را مطالعه کنید و با توجه به شرایط سفر و بودجه خود تصمیم بگیرید. کیسه خوابی که با الیاف مصنوعی پر شده در برابر رطوبت مقاوم‌تر است. زیرانداز نیز انواع گوناگونی دارد. یک زیرانداز فوم برای شرایط دمایی گوناگون کاربرد بهتری دارد. زیراندازهای بادی قیمت بالاتری دارند و احتمال سوراخ شدن آنها نیز وجود دارد.

۴- اگر اجاق گاز تک شعله‌ای دارید که کمتر از یک پوند وزن دارد، احتمالا برای اولین سفر کوله‌پشتی شما خوب است. اگر تصمیم به خرید دارید، ابتدا نوع سوخت اجاق را در نظر بگیرید. بسیاری از مبتدیان به دلیل مقرون به صرفه بودن و استفاده آسان از اجاق گازی استفاده می‌کنند. مطمئن شوید که سوخت مناسب و اضافی همراه خود دارید.

۵- منابع آبی که ظاهر بکر دارند هم می‌توانند آلوده باشند، بنابراین عاقلانه است که تمام آب‌های موجود در طبیعت را قبل از نوشیدن تصفیه کنید. می‌توانید یک فیلتر قرض بگیرید، اما یک گزینه فوق‌العاده سبک و ساده برای اولین سفرتان، مواد شیمیایی است: قرص‌ها یا قطره‌هایی هستند که برای تصفیه آب استفاده می‌شوند.

۶- ظروف و وسایل کمپینگ را می‌توانید از آشپزخانه منزل خود بردارید و در هزینه صرفه‌جویی کنید. البته ظروف غیر شکستنی را انتخاب کنید و به اندازه کافی قابلمه، بشقاب، فنجان و قاشق و چاقو همراه داشته باشید تا بتوانید هر یک از وعده‌های غذایی خود را بپزید و بخورید. یک اسفنج کوچک و مقداری صابون زیست تخریب‌پذیر نیز برای شستن لازم است. همین‌طور یک دستمال آشپزخانه.

اینفوگرافیک | نکات مهم برای بستن کوله سفر | راهکارهای کوله‌گردی و وسایلی که باید همراه داشته باشید

چگونه وسایل خود را در کوله بچینیم تا برای حمل آن به سختی نیفتیم.

برای اولین سفر کوله‌پشتی خود نیازی به خرید یک دست «لباس مخصوص پیاده‌روی» ندارید. کافی است لباس‌هایی راحت از کمدتان انتخاب کنید. پارچه‌های رطوبت‌گیر و سریع خشک‌شو مانند نایلون و پلی استر ارجح‌اند. از لباس‌های پنبه‌ای معمولی به دلیل جذب رطوبت و دیر خشک شدن دوری کنید. این لباس بدن شما را سرد و گرم خواهد کرد و دچار مشکل می‌شوید.

لباس‌های کوله‌پشتی شما باید به چند لایه تقسیم شوند:

لایه‌های زیرین: حتی روزهای گرم نیز می‌توانند با شب‌های سرد به پایان برسند پس بهتر است زیرپوش مناسبی انتخاب کنید.

لایه‌های پیاده‌روی: شلوار نایلونی (رول یا زیپ‌آف)، تی‌شرت، بلوز آستین‌دار، کلاه آفتاب‌گیر.

عایق: جلیقه یا ژاکت، پیراهن کش سبک پشمی، کلاه گرم و دستکش.

لباس بارانی: حتما یک بارانی سبک به همراه داشته باشید. اینکه آیا شلوار بارانی هم بردارید بستگی به پیش‌بینی آب و هوا دارد اما لباس بارانی در جلوگیری از نیش حشرات هم کاربرد دارد.

فایده لایه‌کردن لباس‌ها این است که به شما امکان می‌دهد تا به سرعت با توجه به شرایط سازگار شوید. 

جوراب ورزشی غیر نخی یا شلوار یوگا می‌تواند به عنوان لایه پایه یا شلوار پیاده‌روی شما عمل کنند و از ساییدگی پوست شما جلوگیری کند.

چه کفش‌هایی برای کوله‌گردی مناسبند؟

از آنجایی که پاهای شما در موفقیت این سفر نقش بسیار مهمی دارند، کفش اصلی‌ترین وسیله است. با توجه به مسیر و مقصد شما کفش‌های ترکینگی که تا بالای قوزک پا را می‌پوشانند و کفش‌های سبک وزن می‌توانند مناسب باشند.

چکمه یا کفش شما باید قبل از سفر امتحان شود. این خیلی مهم است که با آن راحت باشید. جوراب‌های پشمی یا ورزشی بپوشید و یک جفت کفش بسیار سبک یا صندل آبی برای اطراف کمپ در نظر بگیرید.

چک لیست اولیه کوله‌گردی

موارد اصلی را توضیح دادیم اما با توجه به اینکه ممکن است در مسیر طبیعت‌گردی خود فروشگاهی برای خرید پیدا نکنید، از یک چک لیست استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز را برای سفر برداشته‌اید. با توجه به تجربیات خود می‌توانید این فهرست را تغییر هم بدهید اما اینها عمده‌ترین وسایل مورد نیاز یک کوله‌گردی هستند.

وقتی از سفر به خانه برگشتید، همانطور که وسایل خود را باز می‌کنید، یادداشت‌برداری کنید که چه چیزی به درد خورده و چه چیزی نه! با این روش، پس از چند سفر چک لیست مخصوص خود را خواهید داشت.

آخرین مقدمات سفر و البته مهمترین آنها

از قبل با وسایل خود آشنا شوید. چادر خود را برپا کنید، اجاق گاز خود را روشن کنید و قبل از رفتن مقداری آب فیلتر کنید. یادگیری کمک‌های اولیه و مهارت در استفاده از نقشه و قطب‌نما نیز یک حرکت عاقلانه است. از مسیر سفر خود مطمئن شوید و اگر لازم است مجوزهای لازم را دریافت کنید. فراموش نکنید که برنامه سفر خود را به خانواده و یا یکی از دوستانتان اطلاع دهید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =