کد خبر: 8518
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
خواب

کیفیت خواب بر کیفیت ذهن و بازده روز بعد اثری مستقیم دارد و به شدت از عوامل متعدد به خصوص فصل‌ها تاثیر می‌گیرد، در این صورت راه حل چیست؟

 آیا شما هم متوجه شده‌اید که خواب شبانه ایام زمستان آرام‌تر است و در تابستان بی‌خوابی و تحرک جسم خواب آلود ما بیشتر می‌شود؟ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات فصلی می‌تواند بر الگوی خواب تأثیر بگذارد.

چندین دلیل برای از کم شدن کیفیت و زمان خواب در تابستان وجود دارد؛ محتمل‌ترین عامل قرار گرفتن در معرض نور شدید روز است، به ویژه برای کسانی که در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند. این به این دلیل است که نور تولید ملاتونین را در بدن سرکوب می‌کند؛ ملاتونین هورمونی است که به بدن سیگنال زمان خواب را می‌فرستد. بنابراین اگر تا غروب دیروقت تابستان همچنان در معرض نور خورشید یا حتی زیر نور مصنوعی هستید، طبیعتا ملاتونین ترشح نمی‌شود و احتمالا به سختی به خواب خواهید رفت. هوای گرم‌تر و دمای بالاتر ایام تابستان نیز می‌تواند خواب را مختل کند. لسلی سوانسون، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه گفت: در شرایط ایده آل، حدود یک تا دو ساعت قبل از خواب باید دمای بدن شما آماده خوابیدن شود و چند درجه کاهش یابد؛ هنگام خواب هم همچنان کاهش دما مطلوب است.

آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه میشیگان اعلام کرد که این خنکی به ما کمک می‌کند تا به مرحله عمیق خواب که به عنوان خواب موج آهسته شناخته می‌شود، برسیم. اما دکتر سوانسون گفت: «وقتی دمای محیط بیرون بالاست، از کاهش سریع دمای بدن جلوگیری می‌کند و این نه تنها خوابیدن را سخت‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند باعث بیدار شدن مکرر در طول شب نیز بشود. فراتر از نور و دما، نگاه کردن به سبک زندگی در تابستان نیز مهم است؛ شرایط تابستان با عادات ما در بقیه ایام سال کاملا متفاوت است. تابستان زمانی است که بسیاری به تعطیلات می‌روند؛ معاشرت و غذا خوردن بیشتر در اواخر شب ساعت داخلی (یا شبانه‌روزی) بدن را به تأخیر می‌اندازد و بستن چشم‌ها را برای سخت‌تر می‌کند.

چگونه در تابستان راحت‌تر بخوابیم؟

خبر خوب این است که شما در برابر بی‌خوابی تابستانی ناتوان نیستید. در اینجا چند راه برای حل این مشکل وجود دارد:

  • به یک روال خواب ثابت پایبند باشید. رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان مشخص، حتی آخر هفته‌ها - صرف نظر از اینکه چقدر ممکن است به خوابیدن تمایل داشته باشید - به ساعت شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند تا با ساعت خواب دلخواه شما سازگار شود.

  • اجازه دهید نور خورشید به داخل بتابد. صبح‌ها و در طول روز، پرده‌ها را باز کنید و تا آنجا که ممکن است بیرون بروید. فیلیپ گرمن، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: نور خورشید در روز به بدن شما خبر می‌دهد که زمان هوشیاری فرا رسیده است و به نوبه خود باعث خواب بهتر در شب می‌شود.

  • یک تا دو ساعت قبل از خواب، نور را کم کنید تا تولید طبیعی ملاتونین در بدن شما آغاز شود. فراموش نکنید که بهتر است دستگاه‌های الکترونیکی را نیز از دسترس خارج کنید زیرا آنها نور آبی ساطع می‌کنند که می‌تواند خواب را مختل کند.

  • کاری آرام و آرامش‌بخش انجام دهید. ما به یک سیستم ترمز هیدرولیک قوی مجهز نیستیم که به راحتی سرعت را از هشتاد به صفر برسانیم بلکه به زمان نیاز داریم تا سرعت خود را کم کنیم و به راحتی وارد خوابی مناسب شویم. به همین دلیل انجام ورزش هوازی نزدیک به زمان خواب کار خوبی نیست؛ شام سنگین هم همین‌طور.

  • اگر در رختخواب در حال چرخش هستید، بلند شوید و کاری آرام‌بخش (مثل خواندن کتاب، مدیتیشن یا بافتنی) انجام دهید تا احساس خواب آلودگی کنید. تنها پس از خواب آلود شدن دوباره به رختخواب برگردید. فراموش نکنید که رختخواب برای خواب است.

اگر برخی از این موارد خارج از کنترل شما است، نگران نباشید. کارشناسان خواب معتقدند که اکثر مردم مجبور نیستند برای داشتن یک خواب خوب شبانه تمام این توصیه‌ها را دنبال کنند. با این حال، اگر هیچ یک از این راهکارها کمکی نکرد و بی‌خوابی شبانه شما در عملکرد روزانه‌تان اختلال ایجاد کرد، به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =