کد خبر: 8505
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
روستای میمند؛

در گوشه گوشه ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی فراوانی وجود دارد که می‌تواند مقصد سفری خاص و به‌یادماندنی باشد. یکی از این مکان‌های دیدنی و اعجاب‌آور میمند نام دارد. روستایی تاریخی که گنجی دست‌ساز است در دل کرمان.

 روستای میمند کرمان با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای دست‌کند ایران و جهان محسوب می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌های پیشینیان خود را حفظ کرده‌اند. این روستا از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی کرمان است. همراه مجله دلتا سفری به میمند خواهیم داشت.

روستای میمند؛ گنجی نهفته در کرمان

روستای میمند کرمان

واژه میمند ترکیبی از دو واژه «می» و «مند» است. از آنجایی که این روستا قبل از اسلام شکل گرفته، مردان این نواحی می می‌نوشیده‌اند و مست می‌شدند و خانه‌های روستا را در اثر مستی می‌کنده‌اند که به همین دلیل نام آن را میمند گذاشته‌اند.

عده‌ای دیگر می‌گویند نام میمند از میمنت و مبارکی گرفته شده است.

روستای میمند؛ گنجی نهفته در کرمان

روستای میمند از توابع بخش مرکزی شهربابک به شمار می‌رود و با این شهر ۳۸ کیلومتر فاصله دارد. این روستا بین شهرهای شهر بابک، سیرجان، رفسنجان و انار قرار گرفته است.

پوشش گیاهی و جانوری میمند

روستای میمند در ارتفاع ۲,۲۴۰ متری از سطح دریا و بین دشت و کوهستان قرار دارد. این دشت در گذشته پوشیده از درختان پسته و بادام وحشی بوده است.

در اطراف روستا درختان توت و شاه توت به‌وفور یافت می‌شوند. انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن سیاه، مریم گلی، بومادران، ختمی، ترنجبین، اسطوخودوس، شیرین بیان و … در این منطقه می‌رویند.

دشت میمند همچنین مملو از جانوران بیابانی همچون مار، سوسمار، جوجه تیغی، لاک‌پشت و خرگوش است. به‌علاوه در کوهستان‌های میمند، حیوانات وحشی مختلفی همچون آهو، گرگ، روباه، بزکوهی، کبک و پرندگان شکاری زندگی می‌کنند.

روستای میمند؛ گنجی نهفته در کرمان

شغل مردمان میمند

مردمان این روستا کوچ‌نشینانی هستند که با کشاورزی و دامداری روزگار می‌گذرانند و میان اقامتگاه‌های تابستانی و زمستانی خود در فصول مختلف سال در حرکت هستند. میمند سکونت‌گاه زمستانی آن‌ها محسوب می‌شود.

اهالی این روستا در فصل‌های گرم سال در دشت به دامداری مشغول هستند. در ماه‌های سرد به روستا کوچ می‌کنند و به کشاورزی و باغ‌داری می‌پردازند.

روستای میمند؛ گنجی نهفته در کرمان

معماری روستای میمند

با دیدن معماری اعجاب‌انگیز میمند، دچار بهت و حیرت خواهید شد. مردمان سخت‌کوش این روستا درون کوه و صخره‌ها را کنده و برای خود خانه و مأمنی امن بدون استفاده از هیچ‌گونه ملاتی برپا کرده‌اند.

این خانه‌ها که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند، «کیچه» نام دارند. میمند حدود ۴۰۶ کیچه دارد.

روستای میمند؛ گنجی نهفته در کرمان

معماری کیچه‌ها به‌گونه‌ای است که مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کنند، زیرا بدنه آن‌ها سنگ یکپارچه است. باد و باران به داخل آن نفوذ نمی‌کند و در مقابل آتش‌سوزی نیز مقاوم هستند.

قدمت روستای میمند به دو تا سه هزار سال پیش می‌رسد.

روستای میمند؛ گنجی نهفته در کرمان

این روستا در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. میمند همچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی در جهان در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =