کد خبر: 8502
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
گرما/سالمند

شدت گرفتن گرمای هوا احتمال گرمازدگی را به ویژه درگروه سنی سالمند افزایش می‌دهد. بر این اساس کارشناسان <موسسه طلوع زندگی سالمندان> ویرجینیا، یکی از بزرگترین موسسات ارائه‌دهنده خدمات زندگی سالمندان معتقدند سالمندان نیز مانند سایر اشخاص باید بتوانند بدون در نظر گرفتن گرمای تابستان زندگی را به معنای واقعی آن لمس کنند.

اگر سالمندی بخواهد در طول تابستان از گذراندن وقت خود در فضای بیرون از خانه لذت ببرد نباید اعتدال و میانه‌روی را فراموش کند. سالمندان با پیروی از این راهنمایی‌ها می‌توانند از هوای خوب تابستان استفاده کنند ودر عین حال ازقرار گرفتن بیش ازحد در مقابل نور خورشید اجتناب کنند. این راهنمایی‌های تابستانی که در زیر به آنها اشاره می‌شود به سالمندان کمک می‌کند تا احتمال گرما زدگی را به حد اقل برسانند.

عجله نکنید. عجله برای چه؟ می خواهید از تابستان لذت ببرید؛ پس آهسته حرکت کنید. در هوای گرم هر قدر سریع‌تر حرکت کنید، بدنتان بیشترگرم می شود.

‌ از سایبان‌های خنک غافل نشوید. فعالیت‌های بیرون ازخانه را به ساعاتی از صبح زود که هوا خنک تر است موکول کنید. برای لذت بردن از فعالیت روزانه به دنبال مکان‌های سایه‌دار مانند ایوان سر پوشیده یا زیر درخت باشید. گرمای خارج از خانه به همان آسانی گرمای داخل آن می‌تواند سالمندان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین از وجود دستگاه تهویه هوا اطمینان حاصل کنید. اگر در اتاقی هستید و دستگاه تهویه هوا در دسترس نیست با باز کردن پنجره ها هوای داخل اتاق راعوض کنید. در روزهای گرم در مکان‌هایی که دارای تهویه هواست قرار ملاقات بگذارید.

بستنی رافراموش نکنید. خوردن بستنی یخی ودیگرمواد خنک در یک روز گرم تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است. همچنین آب، آبمیوه و نوشیدنی زیاد بنوشید ولی از مصرف کافئین خودداری کنید. غذاهای سرد و خنک مثل ساندویچ یا سالاد بخورید. سبزی‌ها و میوه‌های تازه به طورکلی حاوی مقادیری آب هستند و درحالی که مواد سالمی را به بدن ارائه می‌دهند به پرآبی نیز کمک می‌کنند. کلید اصلی، پرآب ماندن است.

 نوع پوشش مهم است: لباس‌هایی با وزن کم و گشاد بپوشید، رنگ‌های روشن و مواد کتانی برای هوای گرم بهترین انتخابند. از کلاه لبه پهن و چتر نیز می‌توانید برای اجتناب ازقرار گرفتن درمعرض نور زیاد خورشید استفاده کنید.

با پزشک خود مشورت کنید. علایم کم آبی یا گرمازدگی در سالمندان به دلیل سن بالای آنها، داروهای مصرفی و شرایط مزمن کمتر آشکارند. با پزشک خود صحبت کنید که چگونه این علایم می‌تواند توانایی بدن شما را برای کنترل گرما تغییر دهد.

اگر علایم گرمازدگی نظیر خستگی، ‌ضعف، تهوع، عرق زیاد یا عرق نکردن، افزایش ضربان قلب، گیجی یا غش اتفاق بیفتد به سرعت سالمند مبتلا به این علایم را به یک مکان خنک برده و به اوآب خنک یا آبمیوه دهید. ازکمپرس آب سرد استفاده کنید و در صورت لزوم ازپزشک کمک بگیرید.

نکات ذکر شده در بالا برای مبارزه با گرما به سالمندان و همه افراد جامعه کمک می‌کند. اگرچه سالمندان کم‌بنیه که تنها زندگی می کنند باید کسی را داشته باشند که در هوای گرم به آنها سری بزند. در این مورد می‌توان گفت پرستاران خانوادگی، همسایه‌ها و دوستان در صورت در دسترس بودن، انتخاب بهتری هستند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =