کد خبر: 8465
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
آّب

تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی این خبر را می دهد که همه باید برای کاهش مصرف آب در روز تلاش کنیم – اگر هر فرد کمی در مصرف آب صرفه جویی کند، قطعا کمک شایانی در مدیریت مصرف آب انجام می شود.

با ایجاد تغییرات کوچکی در عادات روزمره زندگی مانند کاهش یک دقیقه ای از زمان دوش گرفتن، بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن، رفع هر گونه نشتی آب و پاک کردن بشقاب ها به جای آب کشی آنها برای گذاشتن در ماشین ظرفشویی،  به راحتی می توانیم روزانه مقداری در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

نکاتی برای صرفه جویی در مصرف آب در داخل ساختمان

استفاده از آب بازیافتی خانگی

یک سطل برای جمع آوری آب از چرخه نهایی شستشوی ماشین لباسشویی یا از حمام در حالی که منتظر گرم شدن آب هستید، بگیرید. مطمئن شوید که از صابون، شامپو و مواد شوینده کم سدیم استفاده کرده اید و ظرف ۲۴ ساعت از این آب بازیافتی استفاده کنید. از این آب بازیافتی می توانید برای شستشوی توالت و شستن لباس نیز استفاده کنید.

نصب یک سر دوش کم مصرف 

سردوشی های کم مصرف می توانند سالانه بیش از۱۰ هزار لیتر آب را ذخیره کنند. اگر سر دوشی قدیمی دارید و یا از سر دوشی استفاده می کنید که نشتی دارد، حتما آن را با یک سر دوش کم مصرف تعویض کنید.

نصب فلاش تانک های دو زمانه 

فلاش تانک های دو زمانه می توانند سالانه ۳۵ هزار لیتر آب را برای یک خانواده چهار نفره ذخیره کنند. در فلاش تانک های دو زمانه دو دکمه برای تخلیه آب در آن ها به کار برده شده است، که می‌توان برای خروج آب توسط کلید کوچک آن، خروجی مناسبی را در نظر گرفت. یکی از مهترین مزایای نصب فلاش تانک دو زمانه، مصرف کم آب آنها است چرا که در مواقعی که برای عمل کردن فلاش تانک آب زیادی لازم ندارید می توانید با استفاده از دکمه کوچک این فلاش تانک های دو زمانه میزان آب کمتری را استفاده کرد.

استفاده از ماشین لباس شویی کم مصرف

آیا می‌دانید که ماشین‌های لباسشویی درب از جلو می‌توانند تا ۵۰ درصد آب کمتری نسبت به ماشین لباس شویی هایی درب‌ از بالا مصرف کنند؟ یک تحقیق کوچک قبل از خرید می تواند کمک شایانی در زمینه مصرف آب برای شما به همراه داشته باشد: حداقل به دنبال رتبه بندی بهره وری آب پنج ستاره و رتبه انرژی چهار ستاره بر روی ماشین لباس شویی باشید. استفاده از ماشین های لباس شویی کم مصرف آب، کم شایانی در صرفه جویی مصرف آب دارند. این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که تنها زمانی ماشین لباسشویی خود را روشن کنید که یک بار کامل لباس برای شستشو دارید.

نکاتی برای صرفه جویی در مصرف آب در فضای باز
باغچه خود را عاقلانه آبیاری کنید
در مورد زمان و تعداد دفعات آبیاری باغچه خود هوشمندانه عمل کنید. زمانیکه پیش بینی می شود که هوا گرم است، بهتر است آبیاری باغچه خود را یک شب قبل از بروز این هوای گرم انجام دهید تا آب در خاک نفوذ کند و جذب گیاهان شود. استفاده از مالچ یا کمپوست نیز می تواند به افزایش جذب آب و رطوبت خاک کمک کند.

چمن باغچه خود را تنها زمانی آبیاری کنید که به آن نیاز دارد

پا روی مقداری چمن بگذار اگر وقتی پای خود را حرکت می‌دهید، به آب برگشت، نیازی به آب ندارد.

چمن باغچه خود را عمیقا خیس کنید

هنگامی که چمن باغچه خود را آبیاری می کنید، آنقدر آن را آبیاری کنید تا آب به ریشه ها در جایی که نیاز است نفوذ کند. آبپاشی سبک که روی سطح قرار می گیرد به سادگی تبخیر شده و هدر می رود.

در زمان خنک روز آبیاری کنید

صبح زود بهتر از غروب است زیرا به جلوگیری از رشد قارچ کمک می کند.

باغچه خود را در روزهای بادخیز آب ندهید

آبپاش های خود را طوری بگیرید که آب روی چمن یا باغچه شما فرود آید، نه در مناطقی که هیچ فایده ای ندارد. همچنین از آبیاری در روزهای بادخیز که ممکن است بیشتر آب شما به خیابان و پیاده رومنتقل شود، خودداری کنید.

درختان و گیاهان مقاوم به خشکی بکارید

بسیاری از درختان و گیاهان زیبا بدون آبیاری رشد می کنند.

یک لایه مالچ در اطراف درختان و گیاهان قرار دهید

مالچ تبخیر رطوبت را کند می کند.

برای تمیز کردن معابر، پیاده روها و پله ها از جارو استفاده کنید

استفاده از شلنگ آب و یا چند سطل آب برای تمیز کردن پیاده رو و پله ها تنها آب را هدر می دهد.

به فرزندان خود بگویید که با شلنگ آب، آبپاشی و بازی نکنند

کودکان دوست دارند در روزهای گرم با شلنگ آب بازی و یا آب پاشی کنند. متأسفانه، این عمل به شدت موجب اتلاف آب گرانبها می شود و باید از آن جلوگیری کرد.

نشتی در لوله ها و شیرهای شیلنگ را بررسی کنید

نادیده گرفتن نشتی‌های بیرون از خانه آسان‌تر است، زیرا این نشتی‌ها کف را خراب نمی‌کنند یا شما را در شب بیدار نمی‌کنند. با این حال، این نشتی موجب هدر رفت بسیار آب می شود ، به خصوص زمانی که در خط اصلی آب شما رخ دهد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =