کد خبر: 8387
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
دارو

اثرات غذاها و مواد مغذی موجود در آن‌ها بر روی داروها، به دلیل وجود ترکیبات متنوعی از مواد معدنی، مواد آلی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بوده و در بسیاری از موارد قابل پیش‌بینی نیست. غذاها از مهم‌ترین و متغیرترین عواملی هستند که بر عملکرد داروهای خوراکی در بدن تاثیر می‌گذارند.

به همین جهت، پیشگیری از تداخل غذا – دارو، بسیار دشوار بوده و در حال حاضر نیز مطالعات بیشتری نسبت به تداخل دارو - دارو انجام شده است تا تداخل غذا - دارو.

با این حال غذاها نیز از طرق مختلف بر اثر بخشی داروها اثر می‌گذارند:

تداخل داروهای ضد آکنه با هویج: 

مصرف همزمان داروی ضدآکنه مانند ایزوترتینوئین (آکوتان و دکوتان) با داروهای داکسی ‌سیکلین، مینوسیکلین، تتراسیکلین، متوترکسات، مکمل‌های حاوی ویتامین آ و هر نوع مکمل برای افزایش یا کاهش وزن و بدن‌سازی ممنوع است. توصیه می‌شود از مصرف الکل هم خودداری شود زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد. بهتر است در طول درمان این دارو از زیاده‌روی در مصرف آب هویج (بیش از دو لیوان در روز) خودداری کنید چراکه این دارو از مشتقات ویتامین آ تولید شده است و زیاده‌روی در مصرف آب هویج همزمان با آن ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

تداخل داروهای شل‌کننده رگ‌های خونی با موز:

 این دسته داروها از قبیل کپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل رگ‌های خونی را شل کرده و منجر به جریان خون بهتر می‌شوند. مصرف این داروها پتاسیم را در بدن افزایش می‌دهد بنابراین اگر ما مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا را به همراه این داروها مصرف کنیم، این وضعیت می‌تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود. از مصرف موز، پرتقال، و جانشین‌های نمک در صورت استفاده از این داروها، پرهیز کنید.

تداخل آهن و آنتی بیوتیک با لبنیات:

هیچگاه از شیر برای بلعیدن قرص‌های حاوی آهن یا آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید. مصرف همزمان این دو باعث چسبیدن داروها به لبنیات می‌شود و یک ترکیب را تشکیل می‌دهد که اگرچه خطرناک نیست اما مانع تاثیر کافی ویتامین یا آنتی بیوتیک می‌شود. بعد از مصرف این داروها دو ساعت صبر کنید و بعد از آن، محصولات لبنی را مصرف نمایید.

تداخل داروهای ضد تشنج با ویتامین دی:

برخی داروهای ضد تشنج مانند دیلانتین و فنی تک در جذب کلسیم و ویتامین دی محدودیت ایجاد می‌کنند. این در حالی است که کلسیم و ویتامین دی هر دو برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری هستند. اگر از داروهای ضد تشنج استفاده می‌کنید، حتما در ساعات اوج نور خورشید، روزانه ۱۵ دقیقه از نور آفتاب بهره ببرید و به میزان کافی هم لبنیات مصرف کنید.

تداخل داروهای کاهنده کلسترول با گریپ فروت:

داروهایی مانند آترووستاتین یا سیمواستاتین با گریپ فروت حتمی است و عارضه جانبی این داروها را افزایش می‌دهد. دردهای عضلانی یکی از این عوارض است. در عوض می‌توانید به جای گریپ فروت، از پرتقال و لیمو استفاده کنید چون عوارض اینچنینی ندارند.

تداخل داروهای رقیق کننده خون با سبزیجات تیره رنگ:

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین با سبزیجات تیره رنگی مانند کاهو نیز شناخته شده است. این داروها منجر به توقف تولید ویتامین کا در کبد یم شوند و از لخته شدن خون ممانعت می‌کنند. اما سبزیجات تیره رنگ سرشار از ویتامین کا هستند و در صورت مصرف با داروهای رقیق کننده خون، با آنها تداخل ایجاد می‌کنند. در مورد زمان مصرف این سبزیجات، و در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، با پزشک‌تان مشورت کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =