کد خبر: 8386
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
خوردنی

تغذیه نقش کلیدی در تامین انرژی دارد و تامین ریزمغذی‌ها در بهبود کیفیت خواب، تناسب اندام، تمرکز و حتی خلق‌وخو موثر است. در واقع، بعضی خوراکی‌ها در تولید سروتونین؛ هورمون شادی نقش دارند و از همین‌رو گنجاندن آنها در رژیم روزانه می‌تواند بی‌حوصلگی و حالات تحریک‌پذیری را کاهش دهد.

منابع غذایی ویتامین B۱۲ و B۹

حبوبات به‌خصوص لوبیا قرمز، گوشت گوساله، مرغ، ماهی سالمون، لبنبات، کاهو، بروکلی و دیگر سبزیجات برگ‌دار سبز از جمله مهم‌ترین منابع ویتامین‌های B۱۲ و B۹ (اسید فولیک) هستند. این دو ویتامین در پیشگیری از اختلالات خلقی و عدم‌تعادل سیستم عصبی مرکزی نقش دارند. املت اسفناج و پنیر، سالاد سزار با سینه مرغ یا تکه‌ای ماهی گریل‌شده یا خوراک مرغ و لوبیا نمونه‌ای از غذاهای تامین‌کننده این نیاز بدن هستند.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند. براساس یکی از مطالعات، خوردن حداقل دو سهم میوه یا سبزی در روز  در بهبود وضعیت خلقی نقش دارد.

منابع غنی از سلنیوم

سلنیوم تاثیر آنتی‌اکسیدانی دارد. حال آنکه آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن در مقابله با استرس اکسایشی که عامل افسردگی فصلی است کمک می‌کند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که علائم افسردگی در مبتلایان به این بیماری که مکمل سلنیوم مصرف می‌کنند، بهبود پیدا می کند. دوز روزانه سلنیوم برای بهبود خلق‌وخو، ۵۵ میکروگرم است و سبزیجات و حبوبات، گوشت کم‌چرب، لبنیات، انواع مغزها و ماهی منابع سرشار سلنیوم محسوب می شوند.

ماهی‌های چرب

مطالعات بسیاری تاکید می‌کند علائم افسردگی در افرادی که چندین بار در هفته، ماهی به‌خصوص ماهی چرب مصرف می‌کنند، کمتر است. ماهی‌های چرب سرشار از امگا۳ هستند که این اسیدهای چرب باعث بهبود عملکرد نورون‌های عصبی می‌شود. این چربی‌ها همچنین عملکرد سروتونین را نیز تسهیل می‌کنند. حداقل ۴۰۰ گرم ماهی چرب در هفته باعث تامین این نیاز بدن می‌شود.

ویتامین D

مواجه با نور خورشید در احساس نشاط نقش دارد زیرا موجب تولید ویتامین D در بدن می‌شود. به‌همین دلیل طی فصول سرد سال، کمبود این ویتامین باعث بروز اختلالات رفتاری خواهد بود. علاوه بر ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده‌ تخم‌مرغ نیز حاوی ویتامین D هستند. البته در صورت کمبود، بهتر است تحت‌نظر پزشک مکمل‌های این ویتامین هم مصرف شود.

شکلات تلخ

محققان توصیه می‌کنند خوردن تکه‌ای شکلات تلخ در هر روز باعث کم‌شدن سطح کورتیزول خون (هورمون استرس) پس از دو هفته می‌شود. شکلات تلخ همچنین باعث افزایش اندورفین‌ها یا مسکن‌های طبیعی بدن می‌شود که درنتیجه احساس روانی بهتری ایجاد می‌کند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =