کد خبر: 8350
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کرمانشاه

شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه قرار دارد. این شهرستان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیبایی دارد که گردشگران را به‌ سمت خود می‌کشاند.

برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود، بنابراین ما نیز سفر خود را از همین محور شروع می‌کنیم. شما نیز می‌توانید با توجه به مبدا خود مسیر ما را از هرکجا که می‌توانید دنبال کنید.

باید بدانید که در این مسیر از شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود ۶ ساعت است. پس از گذر از اسدآباد همدان به کنگاور، صحنه، هرسین و شهر کرمانشاه می‌رسید. از کرمانشاه نیز دو مسیر در پیش رو قرار دارد. یک مسیر از روانسر به سمت پاوه و اورمانات منتهی می‌شود و مسیر دوم به سمت غرب استان می‌رود که شامل اسلام‌آبادغرب، دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است. ما در این سفر مسیر دوم را انتخاب می‌کنیم و به‌سمت گیلانغرب می‌رویم. فاصله قصر شیرین تا گیلانغرب ۵۷ کیلومتر است. گیلانغرب نیز جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیبایی دارد.

آبشار تنگ گولم و رودخانه کنگاوش

آبشار گولَم در ۲۰ کیلومتری گیلانغرب دردهستان ویژنان واقع است. این آبشار زیبا و دیدنی گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. برای رسیدن به این آبشار باید از طریق کیلومتر ۴ جاده ارتباطی شهرستان گیلانعرب به سومار وارد فرعی خاکی سمت راست جاده به سمت سومار شوید. تنگ گولم در اثر فرسایش رودخانه کنگاوش ایجاد شده است. سرچشمه رودخانه کنگاوش، از آب‌هایی است که از قسمت میانی و غربی دشت ویژنان به سوی تنگ گولم سرازیر می‌شود.

دیدار با گلین در گیلانغرب | از گردش میان بوته‌های زیبای مورد لذت ببرید

سراب مورت (مورد)

سراب مورت و محوطه‌ تاریخی آن، اصلی‌ترین جاذبه‌ گردشگری شهرستان گیلانغرب است که گردشگران زیادی را به‌خود جذب می‌کند. محوطه‌ تاریخی سراب مورت در ۵ کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب و در حاشیه‌ روستای سراب واقع شده است. نام این محوطه برگرفته از سراب خروشان و بوته‌های مورتی است که اطراف این محوطه تاریخی می‌روید. مورت نزد زرتشتیان اهمیت خاصی داشته است، به‌طوری که این گیاه را نماد اهورامزدا دانسته‌اند. زرتشیان باستان از ریشه درختچه مورد یا مورت در روشن کردن آتشکده‌ها استفاده می‌کردند. در ضلع جنوبی سراب گیلانغرب نیز آثار یک آتشکده هنوز پابرجاست. همچنین وجود چشمه‌های آب و درختچه‌های گیاه دارویی مورت این منطقه را به یکی از تفریحگاه‌های اصلی کرمانشاه تبدیل کرده است. در نزدیکی سراب بقایای برجای مانده از یک کاخ قدیمی که مربوط به دوره اشکانیان است هم وجود دارد که به کاخ کوشک معروف است. مساحت این کاخ نیز ۲۵۰۰ متر با ساختمانی دو طبقه و تالار و دالان‌های پیچ در پیچ است.

دیدار با گلین در گیلانغرب | از گردش میان بوته‌های زیبای مورد لذت ببرید

روستای گلین

روستای گلین در بخش مرکزی شهرستان گیلانغرب قرار دارد. معماری خانه‌ها در این روستا دیدنی است، به‌طوری‌که پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگر است. این منطقه به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و آب و هوای بسیار مطبوع در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی است. در حال حاضر بیشتر خانه‌های این روستا ویران شده و همه ساکنان این روستا مهاجرت کرده‌اند.

دیدار با گلین در گیلانغرب | از گردش میان بوته‌های زیبای مورد لذت ببرید

گوردخمه گلین

گوردخمه گلین یا همان گوردخمه دیره در ۲۴ کیلومتری جاده سرپل ذهاب به طرف دیره، در نزدیکی روستای گلین قرار دارد. اهالی روستا این گوردخمه را با نام «فرای کن»، «طاق فرهاد» یا «اتاق فرهاد» هم می‌شناسند. قدمت این گوردخمه به دوران باستان برمی‌گردد.  

منطقه حفاظت شده قلاجه

این منطقه در حدفاصل شهرستان‌های گیلانغرب و اسلام‌آبادغرب قرار دارد. مساحت این منطقه ۴۲۶۰۷ هکتار است که از سال ۱۳۷۸ به‌عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده است. منطقه حفاظت شده قلاجه کوهستانی است. وجود جنگل‌های وسیع و با ارزش بلوط ایرانی، از ویژگی‌های بارز این منطقه محسوب می‌شود. از دیگر گونه‌های گیاهی این منطقه زبان‌گنجشک، گلابی وحشی، بادام کوهی، شیرین بیان، انواع گندمیان، زالزالک، بنه و کیکم است. جانورانی که در این منطقه زندگی می‌کنند نیز شامل بز، پازن، پلنگ، تشی، گربه جنگلی، خرگوش، کفتار، شغال، گرگ، روباه، خرس قهوه‌ای، خوک، کبک، انواع عقاب، دلیجه، یله مار، گرزه مار و مار کوتوله پارسی است.

دیدار با گلین در گیلانغرب | از گردش میان بوته‌های زیبای مورد لذت ببرید

منطقه شکار ممنوع زله ‌زرد

منطقه شکارممنوع زله ‌زرد نیز با ۸۰ هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری کمیابی در کشور است. از جانوران ساکن در این منطقه می‌توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

کاخ اربابی

قدمت کاخ اربابی ۲۵۰۰ سال است، این کاخ در نزدیکی شهر گیلانغرب قرار دارد. این مجموعه بیش از نیم هکتار وسعت دارد و شامل دو قسمت رسمی و خصوصی است. نقشه کاخ اربابی از جمله نقشه‌های برتر معماری باستانی دنیا به‌شمار می‌رود. راهروها، تالار تشریفات، اتاق تخت‌نشین‌ حاکم، محل زندگی خصوصی حاکم، واحدهای اداری، دفتر منشی و پاگردها برخی از بخش‌های این کاخ را تشکیل می‌دهند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =