کد خبر: 8255
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
بهار

فصل بهار برای همه سنین، به ویژه برای سالمندان و صاحبان مزاج سرد و خشک، مناسب‌ترین فصل زندگی محسوب می‌شود.

در فصل زمستان دستگاه گوارش قوی‌تر می‌شود و به دلیل نیاز بدن به انرژی بیشتر برای مقابله با سرما، انسان غذای بیشتری می‌خورد در نتیجه مواد زائد بیشتری در بدن تولید می‌شوند که به دلیل سرمای زمستان، کاهش فعالیت‌های بدنی و کاهش تعریق امکان تحلیل و دفع پیدا نمی‌کنند.

یکی از کارشناسان طب سنتی استان، گفت: در فصل بهار به علت گرمای معتدلی که ایجاد می‌شود، مواد زائد رقیق شده و در بدن پخش می‌شود و اگر بدن نتواند آنها را به طور کامل دفع کند، باعث بیماری‌های خطرناکی می‌شود.

شادی امیدی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مواد زائدی که در زمستان، در بدن ایجاد می‌شود، به سوی اندام‌های ضعیف مانند کشاله‌های ران و زیر پوست، بطن‌های مغزی، غشاهای مغزی، بینی، مفاصل و … جاری می‌شوند و بدن را مستعد ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دمل ها و ورم های حلق، زکام، گرفتگی صدا، سرفه، حساسیت‌های فصلی "رینیت آلرژیک"، درد و ورم های مفصلی، وسواس سوداوی و حتی صرع و سکته‌ها می‌کنند.

وی با بیان اینکه، کسانی که در زمستان به سبب پرخوری و کم حرکتی دچار انباشت مواد زائد در بدن شده اند، در بهار بیشتر بیمار می‌شوند، ادامه داد: بهترین زمان شروع پاکسازی بهاره، آغاز بهار طبی، یعنی روزهای پایانی زمستان و روزهای نخست فروردین ماه است که آب و هوا بهاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، اندام‌های هدف در پاکسازی بهاره، کبد، کلیه‌ها و روده‌ها هستند، اظهار کرد: برای پاکسازی می‌توان از روش‌های سنتی و مرسوم ایجاد لینت مزاج، مانند خوردن آش‌های ملین بهره برد یا در صورت توصیه پزشک متخصص طب ایرانی، از داروی مسهل استفاده کرد.

وی تأکید کرد: افرادی که به هیچ یک از شیوه‌های پاک سازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند، باید در فصل بهار مقدار غذایشان را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن انباشته شود.

وی با اشاره به این مطلب که پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی بخش و یا بسیار تری بخش مانند شربت‌های بسیار شیرین که از انگور یا خرما تهیه شده باشند شیر و دوغ زیاد و … نیز مؤثر است، افزود: پرهیز از زیاد خوردن غذاهای مولد خون مانند شیرینی‌ها، کیک و خامه زیاد و کم کردن معقول مصرف انواع گوشت باید در برنامه غذایی افراد لحاظ شود.

وی با بیان اینکه، در متون طب ایرانی از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو، آش شبدر و قره قروت به عنوان بهترین و سبک ترین غذاهای ایرانی برای فصل بهار نام برده شده است، تصریح کرد: مصرف این خوراک‌ها موجب پاکسازی خون، تقویت اعصاب و قوای بدن شده، همچنین مصرف حبوباتی مانند ماش، نخود فرنگی و جو نیز توسط حکمای طب ایرانی توصیه شده است.

وی اظهار کرد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی، پرهیز از پرخوری، بر هم خوری و با هم خوری، کاهش مصرف خوراکی‌های تلخ و تند و شور و تیز که همگی مزاج گرم دارند، پرهیز از ادویه‌های تند، پرهیز از خوردن میوه‌های لطیف و تری بخش مانند خیار و هندوانه، مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند شربت ریواس و عرق‌های گیاهان بهاره چون شاه تره، کاسنی و خرفه، باید در برنامه غذایی بهاره افراد مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، پرهیز از نوشیدن آب با معده خالی و ناشتا، پرهیز از جنبش‌های بیش از حد بدنی و انجام ورزش معتدل، پرهیز از جنبش‌های زیاد روانی، چون خشم و اضطراب و پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک مانند لباس‌های کتانی و پنبه‌ای و کم کردن روانداز نیز در فصل بهار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: پرهیز از حمام یا سونای خیلی گرم، جلوگیری از بروز یبوست و رعایت بهداشت غذایی و پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات نشسته به ویژه در طول سفر نیز بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس در خصوص بیماری‌های شایع در این فصل، ذکر کرد: حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های ویروسی کودکان، عطسه بهاره، خارش گلو و پوست از جمله آسیب‌های جسمانی در این فصل است.

وی در خصوص راه‌های درمان آلرژی‌های این فصل، توصیه کرد: به مدت سه روز از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده کنید و در این مدت غذای دیگری نخورید، در پایان این رژیم غذایی سه روزه فرد باید تا چند روز از سبزی‌های پخته، بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کند.

امیدی با بیان اینکه برای درمان عطسه‌های زیاد ناشی از حساسیت فصلی می‌توانید روزی دو بار با روغن بنفشه درون حفره‌های بینی و روی پیشانی خود را چرب کنید، ذکر کرد: برای درمان خارش گلو نیز می‌توانید چند گرم گل بنفشه و شکر تیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند، سپس آن را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید.

وی با بیان اینکه، زمینه ژنتیکی ابتلاء به آلرژی باید در فرد وجود داشته باشد، اظهار کرد: علائم ابتلاء به آلرژی از سنین پایین خود را نشان داده و با افزایش سن متفاوت شده و تغییر می‌کند.

این کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه به غیر از حساسیت‌های پوستی، کهیر، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از جمله بیماری‌های این فصل است، یادآور شد: استفاده از اماکن عمومی و عدم رعایت نکته‌های بهداشتی باعث شیوع این بیماری‌ها و زگیل و زردزخم می‌شود.

امیدی در پایان تأکید کرد: در این فصل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده و مصرف ویتامین‌های B و C باید در برنامه روزانه افراد قرار گرفته و در استفاده از آنها تنبلی نکنند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =