کد خبر: 8204
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
واکسن

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه درباره ضرورت تزریق دوز چهارم واکسن های کرونا، گفت: استفاده از نوبت چهارم واکسن علیه کرونا برای تقویت مجدد و ایجاد محافظت برای عموم مردم ضرورتی ندارد.

«علیرضا ناجی»، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، در پاسخ به این سوال آیا تزریق دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ ضرورت دارد یا خیر،  اظهار کرد: واکسن‌های کووید۱۹ حتی زمانی که دوز یادآور هم تزریق شود نمی‌توانند صددرصد از عفونت‌های ویروس کرونا پیشگیری کرده و یا محافظت طولانی مدت در برابر بیماری فراهم کنند.  

وی با اشاره به این که پس از تزریق دوز سوم، آنتی بادی‌ها در بدن به سرعت بالا می‌رود افزود: پس از حدود یک ماه رفته رفته آنتی بادی در بدن کاهش پیدا می‌کند.  

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه تاکید کرد: محافظت در برابر عفونت سه ماه بعد از تزریق واکسن کرونا، به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.  

ناجی درباره ضرورت تزریق دوز چهارم واکسن‌های کرونا خاطرنشان کرد: استفاده از نوبت چهارم واکسن علیه کرونا برای تقویت مجدد و ایجاد محافظت برای عموم مردم ضرورتی ندارد.  

وی ادامه داد: دوز چهارم خطر عفونت را تنها حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.  

ناجی خاطرنشان کرد: در طول مطالعه ۳۰ روزه حدود ۲۰ درصد از افرادیکه واکسن اضافی دریافت کرده اند، در مقایسه با حدود ۲۵ درصد از افرادیکه تنها سه واکسن دریافت کرده اند، به واریانت امیکرون ویروس کرونا مبتلاشدند.  

وی ادامه داد: واکسن‌هایی که اکنون تجویز می‌شوند برای مبارزه به سویه اولیه طراحی شده‌اند که بسیار متفاوت از امیکرون است.  

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که موارد عنوان شده اصلا به این معنا نیست که دوز اضافی واکسن در هر شرایطی بی‌تاثیر است گفت: برای افراد مسن یا آن‌هایی که در معرض خطرهستند ممکن است نیاز به دوز اضافی برای کمک به حفظ محافظت در برابر بیماری شدید داشته باشند به این شکل که دوز چهارم احتمالا نقشی در برابر بیماری‌زایی شدید دراین گروه‌ها داشته باشد.  

ناجی اضافه کرد: سه دوز واکسن حدود ۹۰ درصد محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان در اثر امیکرون، دوماه پس از آخرین دوز ایجاد می‌کند، اما این محافظت در برابر بیماری شدید هم ممکن است با گذشت زمان در برابر امیکرون کاهش یابد.  

وی خاطرنشان کرد: یک بوستر اضافی، احتمالا به افزایش محافظت در برابر بیماری‌های شدید برای افراد بالای ۶۵ سال، افرادیکه بیماری زمینه‌ای و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، کمک خواهد کرد.  

ناجی با یادآوری این موضوع که همچنان دانش بشر درباره ابعاد مختلف کرونا محدود است گفت: ما هنوزنمی دانیم که گروههای پرخطر و افرادی که لازم است دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند چه زمانی به این دوز اضافی نیاز خواهند داشت، این موضوع بستگی به سرعت کاهش ایمنی دارد.  

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه در خاتمه گفت: دریافت دوز چهارم احتمالا فقط برای آن دسته از جمعیت‌های آسیب‌پذیر که به محافظت بیشتر در برابر کووید نیاز دارند مهم است.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =