کد خبر: 8154
سرویس: معرفی کتاب
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
۲- کتاب هنر خوب زندگی

این روزها مشکلات زندگی مدرن باعث شده که مردم بیش از پیش به نیازهای روانی خودشان توجه کنند. مشکلات حادی مثل افسردگی یا حتی بیماری‌های روان‌تنی اغلب محصول همین زندگی مدرن است. همه‌ی این‌ها باعث شده در سال‌های اخیر، هم کسب و کار روانشناسان رونق بگیرد و هم کتاب‌های روانشناسی متنوعی منتشر شود.

اما ابتدا باید ببینید که دقیقا در چه حوزه‌ای می‌خواهید توانایی‌های روحی خود را تقویت کنید. یک سری از کتاب‌ها بیشتر شما را متوجه خودآگاه و ناخودآگاه می‌کنند و یک سری دیگر به صورت کاربردی به شما آموزش می‌دهند که چطور به چیزهایی که در زندگی می‌خواهید دست پیدا کنید. ولی شاید بهترین کتاب‌های روانشناسی آن‌هایی باشند که شما را متوجه درون خودتان می‌کنند.

۱- کتاب قدرت تفکر بدون فکر کردن اثر مالکوم گلدول

کتاب روانشناسی قدرت تفکر بدون فکر کردن اثر مالکوم گلدول کتابی آموزنده جذاب درباره تفکر است. نویسنده در این کتاب بیان می‌کند که چگونه نیروی ذهن شما را وادار می‌کند در مدت زمان کوتاه تصمیم‌های مهم، درست یا نادرست بگیرید. گلدول در این کتاب انقلابی در راه درک ما از جهان درونی مان ایجاد می کند.

تصمیماتی که در لحظه گرفته می‌شوند ممکن است به درستی تصمیماتی باشند که با تعقل و تفکر عمیق و احتیاط گرفته شده اند. با این حال ذهن ما می‌تواند ما را از مسیر درست منحرف کند. این کتاب به ما نشان می‌دهد که چه زمانی می‌توانیم به غریزه اعتماد کنیم. کتاب قدرت تفکر بدون فکر کردن به یاد می‌دهد که خودمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که داوری و تصمیم‌گیری‌های آنی ما تقریبا عاری از خطا باشد.

۲- کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

اثر دیگری از رولف روبلی در فهرست ما قرار دارد که باز هم توسط گروه مترجمانی که عادل فردوسی‌پور هم در میان‌شان حضور دارد ترجمه شده است. این کتاب البته مستقیم یک اثر روانشناسی محسوب نمی‌شود. بیشتر اثری در حوزه علوم انسانی است اما از آنجا که راهکارهایی برای مدیریت زندگی‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد می‌شود تا حدی آن را به عنوان یک کتاب خوب و متفاوت روانشناسی برشمرد. شاید چکیده کتاب را بشود در یکی از جملات خودش پیدا کرد: «موفق بودن یعنی تزلزل ناپذیر بودن فارغ از این که در اوج پرواز باشید یا در حضیض سقوط.»

این کتاب پنجاه و دو روش میان‌بر ذهنی برای تفکر و تصمیم‌گیری به شما آموزش می‌دهد که شما را در مسیر یک زندگی خوب قرار خواهد داد. ترجمه روان سه مترجم کتاب هم کمک می‌کند تا کتاب را راحت‌ بخوانید و از خواندنش لذت ببرید.

۳- کتاب انسان در جستجوی معنا اثر ویکتور فرانکل

انسان امروزی به‌طور واضح و مشخص به این اصل رسیده است که برای ماندن و برقرار بودن به یک مفهوم، یک تعریف و یا معنایی مستحکم نیازمند است. او می‌داند که ادامه دادن زندگی و زندگی کردن و نه‌فقط زنده ماندن به این مهم گره‌خورده است و در بسیاری از اوقات حتی به حضور موثر چنین چیزی در زندگی خویش اعتراف کرده است. چیزی که سبب ادامه دادن زندگی و تحمل تمام رنج‌ها، مشقت‌ها و ناراحتی‌ها است. این مهم می‌تواند شخصی از بستگان و آشنایان، توانایی فرد در انجام کارها و امور خود در مقیاس خرد و کلان و یا حتی خاطراتی در ذهن او باشند.

دکتر «ویکتور فرانکل» کتاب رواانشناسی «انسان در جستجوی معنا» را با تکیه‌بر همین نگاه و بر بستر تعریف‌شده‌ی این نیاز انسان مدرن نگاشته است. او که تجربه حضور در اردوگاه‌های کار اجباری آشویتس و نیز تجربه از دست دادن پدر، مادر، همسر و برادرش را در همان دوره داشته است، با درک عمیقی از فشار، درد، رنج و فقدان، معتقد بود اختلال‌هایی که فرد دچار آنها می‌شود ناشی از عدم توانایی او در یافتن معنایی برای زندگی است. روشی که دکتر فرانکلین در این کتاب پیش‌گرفته تاکید بر آینده و توجه به آن در کنار معنا و هدفی است که چشم‌انداز پیش روی انسان تعریف می‌کند. او «اراده‌ی معطوف به معنا» را محرکی قوی برای انسان‌ها برمی‌شمرد و به قدرت این انگیزه در پیش بردن روزگار افراد معتقد است. این کتاب جزو بسیاری از لیست‌های معرفی کتاب پرفروش فارغ از ژانر قرار دارد.

۴- کتاب تحلیل رفتار متقابل اثر اریک برن

این هم یکی دیگر از کتاب‌های درخشان روانشناسی است که در آن اریک برن راه جدیدی برای تحلیل روان انسان‌ها ارائه داده است. او روان انسان‌ها را در تقابل‌شان با یکدیگر تحلیل می‌کند. معتقد است که انسان‌ها وقتی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند در جلد جلاد، قربانی یا معصوم ظاهر می‌شوند. و هر کدام از ما با انتخاب اینکه کدام نقش را در چه رابطه‌ای بپذیریم سرنوشت خودمان را رقم می‌زنیم.

کتاب «تحلیل رفتار متقابل» کمک می‌کند که به نقش‌هایی که بازی می‌کنید آگاه شوید و در تله‌هایی که خودتان انتخاب می‌کنید نیفتید. اریک برن روان‌درمانگر کانادایی بود که خودش مبدع تحلیل رفتار متقابل بود.

تحلیل رفتار متقابل آنقدر روش ساده‌ای است که خیلی از روانشناسان به این ماجرا ایراد گرفته‌اند که برن بیش از اندازه ساده‌انگاری کرده است ولی با این حال برای اولین قدم‌های روانشناسی مفید است.

۵- کتاب قدرت عادت اثر چارلز دوهیگ

در این کتاب روانشناسی نویسنده می‌کوشد با استفاده از بیان شیوه‌های عادت، به خوانند برای رسیدن به موفقیت کمک کند. در این کتاب چارلز دوهیگ عدت‌ها و نحوه شکل گیری آن‌ها را به صورت عمیق و دقیق بررسی و تحلیل می‌کند. در این کتاب نویسنده بیان می‌کند که چرا در طول روز به طور مکرر برخی کارها را بدون فکر و از روی عادت انجام می‌دهیم.

مطالب در این کتاب به شکلی جذاب و پرکشش بیان شده است و تمامی مطالب بر اساس تحقیقات علمی و اجتماعی ارائه می‌شوند. بخش‌های مختلف کتاب بر اساس تجربه واقعی اساتید به صورت داستان گونه بیان شده است. کتاب قدرت عادت سه بخش مختلف دارد: «عادات افراد»، «عادات سازمان‌های موفق» و «عادات جوامع».

در بخش اول نویسنده به نحوه شکل گیری عادت‌های فردی اشاره دارد. در بخش دوم کتاب با ارائه مثال از شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که توانستند با تغییر عادت‌ها به موفقیت دست پیدا کنند، صحبت می‌شود. بخش سوم نیز به نحوه شکل گیری عادت‌ها در جوامع اشاره دارد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =