۱- بعد از بازنشستگی مدت زمان برقراری مستمری چقدر زمان می برد؟

پاسخ: چنانچه پرونده‌های بازنشستگان جدید از سوی کارفرما تا دوم ماه برای صندوق‌ها ارسال شود محاسبات لازم برای برقراری مستمری آنها در همان ماه انجام خواهد شد.

۲- آیا امکان ایجاد شغل برای فرزندان بازشنستگان متوفی وجود دارد؟

پاسخ: ماموریت صندوق‌ها ارائه خدمات بازنشستگی و رفاه است، ایجاد شغل برای آحاد اعضای مشارک صندوق ازماموریت های امور بازنشستگی نمی باشد.

۳- پرداخت بیمه ماشین توسط صندوق بازنشستگی چه مزایایی نسبت به پرداخت حضوری دردفاتر بیمه دارد؟

پاسخ: بهترین مزیت استفاده از بیمه مورد نظر، اجرای اقساطی حق بیمه است.

۴- شخص بازنشسته برای ثبت نام تامین آتیه به کجا باید مراجعه کند؟

پاسخ: بعد از بازنشستگی به صورت خودکار بازنشسته در تامین آتیه ثبت نام می شود. در صورتیکه بازنشسته در زمان مقرر در مقررات، انصراف خود را از مشارکت در طرح اعلام نماید، حق عضویت های پرداخت شده عودت و بازنشسته دیگر نمی تواند در این طرح ثبت نام نماید. برای بررسی بیشتر به دفتر نمایندگی خود مراجعه فرمایید.   

۵- آیا حق عضویت وام تند گویان را می توانیم به صورت مجازی و از طریق نرم افزار با توجه به شرایط کرونایی اضافه کنیم؟

پاسخ: در آینده ای نزدیک این امکان برقرار و اطلاع رسانی خواهد شد.

۶- لطفا توضیح دهید طرح تامین اتیه برای بازنشستگان اناث که فرزندانشان تحت تکفل نیستن چه کار باید کنند که به فرزندانشان تعلق بگیرد؟

پاسخ: فرزند/ فرزندان زوج دائمی و والدینی که در زمان حیات بازنشسته عملا تحت تکفل بازنشسته اناث بوده و نام آنها در برگه انحصار وراثت قید شده باشد مشروط به اینکه بازنشسته اناث (متوفی) عضو طرح تامین آتیه بوده باشند، مشمول دریافت هزینه طرح تامین آتیه می باشند.

۷- من با مادرم که مستمری بگیر هست زندگی میکنم، خودم بازنشسته درمان بودم و حقوق دارم آیا می‌شود بعداز فوت مادر حقوق ایشان را دریافت دارم و آیا الان میتونم از حقوقشون بطور رسمی برداشت کنم؟

پاسخ: شرط برقراری خدمات مستمری نداشتن شغل و درآمد است چنانچه بواسط سابقه کار و بیمه پردازی خود شما مشمول دریافت مستمری می باشید دیگر مشمول دریافت مستمری هیچ یک از صندوق ها نخواهید شد. برداشت از حقوق مادر با رعایت مندرجات قانون مدنی در بخش مربوطه امکان پذیر است.

۸- آیا طرح تامین آتیه برای بازماندگان هم اجرا می شود؟

پاسخ: استفاده از مزایای طرح تامین آتیه مربوط به بازنشستگانی است که سهم حق عضویت خود را پرداخت کرده اند. لذا بازماندگانی که والد/ والده آنان این سهم را پرداخت نکرده  باشد مشمول دریافت نمی شوند.

۹- چرا کارت پاسارگارد را غیر فعال کردند کسانی مبلغ پول در کارت داشتنند چه می شود؟

پاسخ: کارت های پارسارگاد دارای دو جیب، مشتمل بر جیب ورزش و جیب معیشت بود. بعد از اتمام قرارداد با مراکز ورزشی، مبلغ باقی مانده در جیب ورزش به جیب معیشت واریز شده و بازنشسته می تواند تا آخرین مبلغ باقی مانده اقدام به خرید نقدی نماید.

۱۰- چرا ایثارگر درهمه عمر فقط یک بار از وام ایثارگری استفاده کند؟

پاسخ: پرداخت وام ایثارگران بر اساس منابع و متقاضیان پشت خط که تا کنون از این امکان استفاده نکرده اند می باشد. چنانچه تمام ایثارگران از این امکان برای یکبار بهره مند شوند. در صورت اصلاح دستور العمل های مربوطه می توان از این مزیت برای بار دوم بهره مند شد.

۱۱- برای تقاضای وام اضطراری چگونه باید اقدام کنیم؟

پاسخ: ازطریق سامانه سما اقدام فرمایید و در صورت عدم دسترسی به دفاتر نمایندگی صندوق مراجعه فرمایید.

۱۲- آیا به فرزندان که در مدت متوقف بودن پرداخت پاداش تحصیلی مدارک دارند مصوبه پرداخت شامل آنان هم می شود؟

پاسخ: پرداخت پاداش تحصیلی مبتنی بر مجوزهای صادره در هر سال مربوطه به همان سال بوده و عطف به ماسبق نمی شود.

۱۳- آیا درست است که خدمت سربازی افرادی که بیشتر از شش ماه در جبهه بودن معادل سه چهارم خدمت داوطلبانه محاسبه می شود؟ در این صورت مزایای ایثارگران را میتوان استفاده کرد؟

پاسخ: در دست بررسی است و متعاقبا پاسخ مقتضی تهیه و ارائه خواهد شد.

۱۴- بخشنامه۲۷۲۷ ازچه زمانی برای بازنشستگان قبل ازسال ۹۸ اجرایی می شود؟

پاسخ: کلیت موضوع به کارفرمایان مربوط می باشد.

۱۵- آیا میتوان وام دوماه حقوق یاعلی الحساب از مدت باز پرداخت ۱۱ماه به دوسال تغییر داده شود؟

پاسخ:  طبق قوانین مالی هر نوع علی الحسابی باید تا پایان دوره منتهی به سال مالی سازمان تصویه شود. از این جهت امکان افزایش این زمان وجود ندارد.

۱۶- فرزند دختر شخصی که در خارج از کشور است مجرد و فاقد شغل می باشد در صورت فوت والدین آیا حقوق بازنشستگی به او تعلق می گیرد؟

پاسخ:  فرزندان دختر بازنشستگان مادام که ازدواج ننموده، شغل و درآمد مستقل نداشته باشند، می بایست پس از مراجعه به دفاتر نمایندگی و ارائه مدارک سجلی، هویتی و بیمه ای، نسبت به ثبت نام برقراری مستمری اقدام نمایند. برای دختران خارج از کشور علاوه بر مدارک فوق، سوابق ترددی از اداره گذرنامه، اصل و تصویرگذرنامه ایرانی، مدارک مورد تایید نهاد های قانونی کشور محل اقامت از جمله  اداره دارائی مبنی بر عدم پرداخت مالیات، شهرداری و یا هر نهاد قانونی دیگر مبنی بر عدم ازدواج در محل اقامت، که به تایید کنسولگری محل اقامت رسیده باشد برقرار خواهد شد. دستور العمل مربوط به استمرار برقراری در زمان ثبت نام آموزش داده خواهد شد.

۱۷- فوق العاده ایثارگری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: فوق العاده ایثارگری بر اساس مصوبه ۲۷۲۷ به بازنشستگان ایثارگر قبل از سال ۹۲ که سوابق ایثارگری آنان توسط کارفرما در سیستم جامع تغذیه شده باشد تعلق خواهد گرفت. 

۱۸- آیا وام ایثارگری به بسیجیان صنعت نفت که سابقه حضور در جبهه دارند تعلق می گیرد؟

پاسخ: چنانچه میزان زمان حضور در جبهه افراد منجر به ثبت وضعیت ایثارگری در پرونده اداری و استخدامی کارمند شده باشد در هنگام بازنشستگی نیز می‌توانند برای اخذ وام ایثارگران از طریق سامانه سما و در صورت عدم دسترسی به سامانه مذکور از طریق دفاترنمایندگی امور بازنشستگی محل اقامت اقدام نمایند.

۱۹- آیا به فرزند تک بازمانده حقوق صدرصد تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: بر اساس مندرجات فصل ۱۴ مجموعه مقررات اداری و استخدامی صنعت نفت، سهم مستمری فرزند تک بازمانده محاسبه و پرداخت می‌گردد و هیچ گونه تغییری در آن حادث نشده است.

۲۰- پاداش تحصیلی و تسهیلات قرض‌الحسنه به دختر بازمانده که مستمری دریافت می‌کند تعلق نمی‌گیرد؟

پاسخ: پاداش تحصیلی ویژه فرزندان بازنشسته در قید حیات است. دختران بازمانده در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانند از سایر انواع تسهیلات قرض الحسنه‌ای بهره‌مند شوند.

۲۱- آیا به تک بازمانده‌ای که ازدواج نکرده باشد و شوهر آن حین انجام وظیفه فوت کند مستمری کامل پرداخت می‌شود؟

پاسخ: بر اساس مندرجات فصل ۱۴ مجموعه مقررات اداری و استخدامی صنعت نفت، سهم مستمری تک بازماندگان محاسبه و پرداخت می‌گردد و تاکنون هیچ‌گونه تغییری در آن حادث نشده است.

۲۲- اگر شخصی در زمان اشتغال و استخدام سمت سازمانی مشخص داشته ولی در زمان بازنشستگی آن را بلاسمت بازنشسته کنند آیا در حقوق بازنشستگی تاثیری دارد یا خیر؟

پاسخ: به طور کل اگر بلا سمت شدن باعث کاهش حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستکی نشود در محاسبه مستمری زمان بازنشستگی نیز اثر ندارد. ضمنا فوق‌العاده حق‌مقام براساس آخرین پایه شخصی محاسبه می‌شود و حذف پست سازمانی تاثیری در محاسبه مستمری بازنشستگی ندارد.

۲۳- در صورت ادامه تحصیل بازمانده (همسر)  آیا وام تحصیلی تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: وام تحصیل در مقابل ورود فرزندان بازنشستگان به مراکز آموزش عالی تعریف و پرداخت می‌شود.

۲۴- اگر فرزند دختر شاغل باشد و بیمه شده باشه؛ برای ازدواجش وام ازدواج شرکت نفت بهشون تعلق میگیره؟

پاسخ: وام ازدواج در مقابل ارائه اسناد ازدواج فرزندان بازنشسته پرداخت می‌گردد و اشتغال و بیمه پردازی فرزندان مذکور مانع از پرداخت وام ازدواج نخواهد شد.

۲۵- بازنشسته‌ای که ازدواج مجدد نمایید چگونه باید اطلاعات همسر خود را ثبت کند؟ برای مسائل درمان و حق علائه مندی؟

پاسخ: برای ثبت اطلاعات همسر جدید، ضروری است بازنشسته با در دست داشتن اسناد سجلی و عقد نامه دائمی به دفاتر نمایندگی امور بازنشستگی محل سکونت مراجعه نماید.

۲۶- برای فوت مادر یا پدر بازنشسته چقدر هزینه پرداخت می شود؟ آیا بصورت وام است یا بلاعوض؟

پاسخ: صندوق بابت فوت وابستگان درجه یک از جمله پدر و مادر به میزان ۶۰ میلیون ریال وام پرداخت می‌نماید.

۲۷- آیا پرداخت یارانه و وام سفر، هر سه سال یکبار هنوز برقرار هست؟ و تابع همان شرایط گذشته است با توجه به شیوع کرونا و محدودیت سفرها؟

پاسخ: از زمان شیوع بیماری کرونا کمک هزینه ورزش و سفر بازنشستگان و بازماندگان به صورت نقدی تحت عنوان سرانه ورزشی و گردشگری پرداخت می‌شود. این مبلغ سیصدهزار تومان است که ماهانه با مستمری پرداخت می‌شود. 

۲۸- آیا  نصف مبلغ تامین آتیه را در سن ۷۰ سالگی،  صندوق به بازنشستگان پرداخت می‌کند؟

پاسخ: خیر، هدف از طرح تامین آتیه بیمه نمودن کارمندان بازنشسته به منظور مساعدت به بازماندگان پس فوت وی است. لذا پرداخت زود هنگام همه و یا جزئی از آن به لحاظ مقررات موضوعیت ندارد.

۲۹- با توجه به اینکه سرمایه‌های صندوق تماما " مالکیتش مربوط به خود بازنشستگان و شاغلین می باشد آیا در صورت فوت بازنشسته و بازمانده طوری که دیگر هیچیک از افراد خانواده نمی‌توانند از مستمری و مزایای صندوق بازنشستگی مربوط به بازنشسته فوتی استفاده کنند تکلیف سهم بازنشسته که به نوعی یکی از سهامداران می باشد چه می شود؟

پاسخ: اعضای مشارک صندوق بازنشستگی صنعت نفت، به اعتبار پرداخت سهمین بازنشستگی (کارفرما ( ۱۹%) شاغل (۶%) ) مالک مشائی سرمایه‌های صندوق بوده، به عبارتی از مزایای این نوع از مالکیت مادام که خود و بازماندگان واجد شرایط آنان در قید حیات می‌باشند استفاده می‌نمایند.

۳۰- آیا هزینه فوت والدین مربوط به چند سال قبل قابل دریافت است؟

پاسخ: صندوق بابت فوت والدین صرفا به صورت وام مبلغی را پرداخت می‌کند. این نوع از وام مشمول زمان بوده و چنانچه در وقت مقتضی اقدام نشود از اولویت خارج می‌شود.

۳۲- نحوه محاسبه (فرمول) مبلغ پرداختی بابت تامین آتیه به بازماندگان بازنشسته را اعلام نمایید؟

پاسخ: تسهیم و پرداخت مبلغ طرح تامین آتیه به بازماندگان همسر و فرزندان بازنشسته همچنین پدر و مادر بازنشسته مشروط بر اینکه ایشان در زمان حیات بازنشسته تحت تکفل وی بوده باشند، مطابق سهم الارث مندرج در گواهی انحصار وراثت صورت می پذیرد.

۳۳- اگر بازنشسته حکم بازنشستگی اش مفقود شده باشد باید به کجا مراجعه نماید؟

پاسخ: احکام بازنشستگی توسط کارفرمایان صادر میشود و دریافت مجدد آن نیز باید از طریق کارفرمای ذیربط صورت پذیرد.

۳۴- مبلغ وام ایثارگران (رزمنده) چقدر است؟ آیا درصد جانبازی و یا مدت حضور در جبهه بر روی مبلغ دریافتی وام تاثیر دارد؟

پاسخ: در حال حاضر سقف مبلغ وام ایثارگری ۵۰ میلیون ریال است و به ایثارگرانی تعلق خواهد گرفت که ایثارگری آنان در سامانه سما ثبت شده باشد.

 ۳۵- هزینه مراسم یادبود به چه کسانی پرداخت می شود؟

پاسخ: هزینه مراسم یادبود بازنشسته به ترتیب( همسر- فرزند- والدین) طبق دستورالعمل مربوطه پرداخت می شود.

۳۶- آیا امکان کاهش اقساط وام های دریافتی وجود دارد؟

پاسخ: اغلب تعداد اقساط وام های داخلی نظیر وام شهید تندگویان توسط شخص متقاضی هنگام ثبت تقاضا تعیین می شود و بعد از قسط بندی امکان تغییر آن وجود ندارد.

۳۷-آیا همسران و فرزندان بازمانده می توانند در صندوق تامین آتیه یا بیمه عمر اعطایی ثبت نام نمایند؟

پاسخ: مشارکت در طرح تامین آتیه مربوط به شخص بازنشسته است.

۳۸- برای استفاده از بیمه خودرو فقط شخص بازنشسته می تواند استفاده نماید یا بازماندگان هم می توانند؟

پاسخ: بطور کل فقط شخص بازنشسته می تواند نسبت بیمه خودروی خود و خانواده درجه یک (همسر و فرزندان) به تعداد ۴ فقره حداکثر اقدام نمایند.

۳۹- فرم سالیانه بازماندگان را با توجه به شیوع کرونا چطور باید تکمیل کنیم به صورت حضوری در نمایندگی یا از طریق سیستم؟

پاسخ: مادام که ارتباطات سازمان ثبت احوال از طریق برخط ممکن نشود حضور فیزیکی متقاضی با در دست داشت مدارک سجلی (شناسنامه و کارت ملی) پس از اطلاع رسانی پیامکی از سوی صندوق ها ضرورت دارد.

۴۰-آیا امکان استفاده از وام ایثارگران برای بازماندگانی که همسرشان ایثارگر بوده اند وجود دارد؟

پاسخ: وام ایثارگران مختص شخص ایثارگر است.

۴۱- مبلغ غذای باشگاهی افزایش پیدا می کند یا خیر؟

پاسخ: در صورت افزایش متعاقبا اعلام خواهد شد.

۴۲- آیا امکان استفاده از حق معیشت و سرانه ورزش برای تک بازمانده وجود دارد؟

پاسخ: در حال حاضر حق معیشت و سرانه ورزش به تک بازمانده پرداخت می شود.

۴۳-آیا  به بازنشستگان ایثارگر یک مقطع تحصیلی بالاتر مانند شاغلین اعمال و پرداخت می شود؟

پاسخ: افزایش یک مقطع تحصیلی مربوط به شاغلان و در دوران اشتغال باید اعمال شده باشد.


منبع: معاونت امور بازنشستگی و رفاه 

پی‌نوشت: بازنشستگان و بازماندگان ارجمند سوالات خود درباره جزئیات خدمات را می توانند از کارشناسان نمایندگی صندوق‌ها در سراسر کشور پرسش نمایند. همچنین به سوال‌های متداول ارسالی به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۷ مانند نمونه بالا پاسخ داده می‌شود. همکاران بازنشسته و بازماندگان گرانقدر توجه فرمایند که برخی مواقع پرسش‌ها دارای ابعاد خاص و فردی می‌باشد لذا اینگونه پرسش یا مسائل را با همکاران نمایندگی گفتگو کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =