کد خبر: 8065
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
بسطام

بسطام یکی از شهرهای تاریخی استان سمنان است که به شهر عارفان شهرت دارد. این شهر به‌دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، از اهمیت تاریخی بسیار برخوردار بوده است.

بسطام شهری دوست‌داشتنی و آرام در هفت کیلومتری شمال‌شرقی شاهرود در استان سمنان است. این شهر خوش آب و هوا به دلیل اینکه زادگاه و مدفن یکی از عارفان بزرگ ایران یعنی بایزید بسطامی است، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری عرفانی کشور تبدیل شده است. بسطام شهری با چنارهای تنومند و باغ‌های مصفا است که دیدنی‌های زیادی دارد که دیدن هریک از آن‌ها خالی از لطف نیست. از آنجایی که دیدنی‌های بسطام فاصله چندانی با یکدیگر ندارد، در سفرتان به این شهر می‌توانید با صرف زمان کوتاهی، از تمام جاذبه‌های دیدنی این شهر دیدن کنید. در ادامه جاهای دیدنی بسطام را به شما معرفی می‌کنیم.

مجموعه بایزید بسطامی

  • آدرس: شاهرود، بسطام، میدان آزادی، مجاور مسجد جامع و مدرسه شاهرخیه (مشاهده در نقشه)

گنبد مخروطی فیروزه ای مجموعه تاریخی بایزید بسطامی

عکس‌ از وب‌سایت hamshahrionline

در کتاب‌های تاریخی آمده که اهالی بسطام هیچگاه عاشق نمی‌شوند و اگر هر فرد عاشقی پا به این شهر بگذارد و جرعه‌ای از آب این دیار بنوشد، عشق از دلش بیرون می‌رود. این روایات به عشق «بایزید» که تنها عاشق حق بوده، اشاره دارد که امروزه آرامگاه وی در شهر بسطام قرار گرفته است. نام اصلی بایزید بسطامی «طیفور بن عیسی بم سروشان» بوده و پدر او از زرتشتیانی بوده که به اسلام روی آورده و مسلمان شده است. از زندگی این عارف به نام مطلب زیادی در دسترس نیست ولی برخی او را سقا و شاگرد امام جعفر صادق (ع) می‌دانند.

محوطه مجموعه تاریخی بایزید بسطامی

عکس‌ از وب‌سایت iran-daily

مجموعه بایزید بسطامی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر بسطام است. وقتی وارد میدان اصلی شهر بسطام می‌شوید، می‌توانید گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ این عارف نامدار را تماشا کنید. این مجموعه از خانقاه یا صومعه بایزید، رواق، منار آجری، مسجد اول بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد ایلخانی، امامزاده محمد، گنبد غازان‌خان، ایوان‌غربی، دالان و ایوان الجایتو، حمام، مقبره شاهزاده افغان، مقبره آل‌کرت، موزه عرفان‌شرق و مدرسه شاهرخیه تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها مربوط به یک دوره‌ای از تاریخ هستند و دیدن هرکدام از آن‌ها جایگاه خود را دارد.

دو گنبد فیروزه ای و درختان مجموعه تاریخی بایزید بسطامی

عکس‌ از وب‌سایت iran-daily

وقتی وارد مجموعه بایزید بسطامی می‌شوید، گویی به گذشته پا گذاشته‌اید. همین طور فضای آرامش‌بخش همراه با صدای آواز پرندگان، آسمان آبی‌ رنگ، درختان پرپشت و سرسبز و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر، مجموعه‌ای تماشایی با چشم‌اندازی زیبا را پدید آورده که حال خوبی به هر آدمی می‌بخشد.

مدرسه شاهرخیه

باغچه و درختان مدرسه شاهرخیه

عکس‌ از وب‌سایت hamshahrionline

مدرسه تاریخی شاهرخیه بسطام از بناهای مجموعه تاریخی بایزید بسطامی به شمار می‌رود. این مدرسه از آثار به‌جای مانده از دوران تیموریان است که در شرق مجموعه بایزید بسطامی قرار گرفته است. مدرسه شاهرخیه در دو طبقه از ۲۸ حجره، مسجد، ایوان و زورخانه تشکیل شده است. این مدرسه که همواره از آن به‌عنوان مرکزی برای تحصیل استفاده می‌شده، نام خود را از موسس خود یعنی «شاهرخ تیموری» گرفته است. اکنون از مدرسه شاهرخیه به‌عنوان یک حوزه علمیه استفاده می‌شود.

برج کاشانه

کغماری آجری برج کاشانه

عکس‌ از وب‌سایت wikipedia

برج کاشانه بسطام برج سر به فلک کشیده و زیبایی در جنوب شهر بسطام در جوار مسجد جامع بسطام است. معماری بنا جلوه و شکوه خاصی دارد و شبیه به رصدخانه‌ها به‌صورت  چند وجهی و با گچ‌بری‌ و آجرکاری‌های بسیار زیبا تزیین شده است. ارتفاع این برج نزدیک به بیست متر است و با توجه به کتیبه‌ای که در سر در ورودی آن قرار گرفته، قدمت آن به سال ۷۰۰ هجری قمری بازمی‌شود.

تزیینات و حکاکی های برج کاشانه

عکس‌ از وب‌سایت hamshahrionline

اهالی بسطام بر این باورند که این برج قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان بوده است و بعدها تبدیل به دیده‌بانی شده است. برخی دیگر می‌گویند که قبلا نام اصلی این بنا «غازانه» بوده و متعلق به آثار به‌جای مانده از «غازان خان مغول» است که بعدها به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن «کاشانه» نام گرفته است.

مسجد جامع بسطام

  • آدرس: شهرستان شاهرود، جنوب شهر بسطام و در فاصله ۲۰۰ متری جنوب آرامگاه بایزید (مشاهده در نقشه)

نثش و نگاره های طاق مسجد جامع بسطام

عکس‌ از وب‌سایت iran-daily

مسجد جامع بسطام یکی از زیباترین مساجد تاریخ ایران و یکی از جاهای دیدنی استان سمنان است که قدمت آن به سال ۷۰۶ هجری قمری می‌رسد. این مسجد در جوار برج کاشانه بسطام قرار گرفته و فاصله کمی با مجموعه بایزید بسطامی دارد. ساختمان این مسجد دارای گچبری‌ها و آجرکاری‌های ظریف و بسیار زیبایی است که در زمان خود بسیار تحسین برانگیز بوده و از شاهکارهای معماری به شمار می‌رفته است.

پرسش‌های متداول

بسطام کجاست؟

بسطام شهری دوست‌داشتنی و آرام در هفت کیلومتری شمال‌شرقی شاهرود در استان سمنان است.

علت شهرت بسطام چیست؟

این شهر خوش آب و هوا زادگاه و مدفن یکی از عارفان بزرگ ایران یعنی بایزید بسطامی است.

چه افسانه‌ای حول بسطام وجود دارد؟

در کتاب‌های تاریخی آمده که اهالی بسطام هیچگاه عاشق نمی‌شوند و اگر هر فرد عاشقی پا به این شهر بگذارد و جرعه‌ای از آب این دیار بنوشد، عشق از دلش بیرون می‌رود.

بایزید بسطامی کیست؟

بایزید بسطامی یکی از بزرگ‌ترین عارفان ایران است و می‌توان او را پایه‌گذار حکمت اشراق دانست.

منبع: کجارو

متن: شیدا خرمشاهی

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =