کد خبر: 8045
سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
اومیکرون

بهترین و ساده ترین راه پیشگیری از ابتلا به اومیکرون دریافت واکسن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است و نباید با تصور خفیف بودن اومیکرون و ساده انگاری، در دام این سویه جدید کرونا بیفتیم.

 یکی از خطرناک ترین ویژگی های سویه جدید کرونا (اومیکرون)، تغییرات زیاد در ساختار ژنی ویروس است، به دلیل تغییرات زیاد ساختاری، قدرت حیات ویروس بیش از سویه قبلی می‌شود.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش کرده که علائم اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است، با این حال با توجه به قدرت سرایت بیشتر این سویه تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند و عدم دسترسی به خدمات، منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود. همچنین با افزایش قدرت سرایت، ‌افراد در معرض خطر (دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان) بیشتر مبتلا شده و بیماری در این افراد شدیدتر است و مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌های موجود علیه اومیکرون  هم موثر هستند و با دریافت دز یادآور ایمنی بدن قوی‌تر هم می‌شود.

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اومیکرون ۷۰ برابر سریع تر از سویه دلتا در نای و ریه ها تکثیر می شود. با وجودیکه سرعت تکثیر اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد سویه اومیکرون باعث ابتلای افرادی شده که پیش تر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلا به کرونا بهبود یافته اند. همچنین این سویه کرونا سریع‌تر از سویه دلتا در حال گسترش است.

نتایج یک مطالعه مقدماتی هم نشان می‌دهد که اومیکرون موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود. در کنار علائمی که پیش تر برای ابتلا به کووید۱۹ مطرح می‌شود، به تازگی دانشمندان کشف کردند که سویه اومیکرون  باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده که بصورت قطعی تایید نشده است. این علائم خارش گلو، سرفه خشک، خستگی شدید، درد عضلانی ملایم، تعریق شبانه هستند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۶ دی ماه گفت: سه فوتی «اُومیکرون» در ایران سالمند بودند.  متاسفانه در هر یک از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد، شاهد یک فوتی مبتلا به اُومیکرون بوده‌ایم و یک مورد بدحال هم در اهواز تحت مراقبت است. این افراد سالمند بوده و واکسیناسیون خود را به طور کامل (در سه نوبت) انجام نداده بودند.  اگرچه قدرت مرگ‌باری اُومیکرون اندک است اما باید پروتکل‌ها را رعایت و در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کرد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ۲۳ دی ماه نیز در توییتی درخصوص آخرین وضعیت موارد مثبت شناسایی شده اُومیکرون در کشور نوشت: بیماران شناسایی شده مبتلا به امیکرون به ۷۳۳ نفر رسیده و رو به افزایش است.   در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.

وی پیشتر نیز تصریح کرده بود: تزریق دز سوم واکسن کرونا تاثیر ۸۰ درصدی بر پیشگیری از ابتلا به اومیکرون  خواهد داشت و ایمنی بیشتری ایجاد می شود. چند روز بعد از تزریق دز دوم واکسن کرونا سطح ایمنی جمعی کاهش می‌یابد،  بنابراین باید حتما دز سوم واکسن کرونا  تزریق شود،  تجربه در کشورهای دیگر نشان داده با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و آمریکا، اما همچنان آن‌ها درگیر موج ششم کرونا شده اند و از همین رو افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ۳ ماه از تزریق دز دوم واکسن کرونای آن‌ها گذشته باید برای دریافت دز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند.

موج همه گیری جدید

متخصص بیماریهای عفونی در این زمینه گفت: خاستگاه اومیکرون از کشورهای جنوبی قاره آفریقا بود که با سرعت بسیار بالا در سایر کشورها شیوع پیدا کرد و تاکنون بیش از ۹۰ کشور به صورت رسمی مشاهده ابتلا به این ویروس را اعلام کرده اند. نمودار آمار ابتلا به بیماری در کشورهای درگیر، موج همه گیری جدید را نشان می دهد و از این رو امکان بروز طغیان بیماری در کشور نیز وجود دارد.

ایلاد علوی افزود: قبل و بعد از اومیکرون، سویه های مختلف ویروس کوید۱۹ را شاهد بودیم و خواهیم بود، اما نکته قابل توجه، اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان مهمترین اصل پیشگیری از ابتلا به بیماری است، به ویژه در شرایط کنونی که به دنبال فروکش کردن موج بیماری، افراد توجه چندانی به شیوه نامه ها ندارند. از طرفی بازگشایی و رفع محدودیت هایی که نزدیک به دو سال در کشور برقرار بود، اطمینان خاطر ذهنی در مردم ایجاد کرده است. از همین رو ممکن است غافلگیری آغاز بحران در دنیا، در زمان مقابله با اومیکرون نیز تکرار شود.

وی با اشاره به تایید ادعای قدرت انتقال بالای اومیکرون در مطالعات علمی تصریح کرد: همچنین باتوجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه اومیکرون، کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و هر اقدامی که امکان رعایت را محدود کند، نگران کننده خواهد بود. کم و بیش بررسی هایی در مورد تاثیر واکسیناسیون بر کنترل شیوع سویه اومیکرون صورت گرفته  که نشان از اثربخشی برخی واکسن ها، البته نه به صورت بالینی بلکه به صورت آزمایشگاهی دارد.   یکی از دلایل ضعف این ویروس در مقایسه با سویه های قبل، افزایش سطح ایمنی مردم به دنبال پوشش حداکثری واکسیناسیون یا ابتلا به کرونا در گذشته است. بنابراین نباید از نقش واکسیناسیون به عنوان یکی از بزرگترین ابزارهای مقابله غافل شد.

وی با اشاره به مقایسه هایی که میان علائم و رفتار سویه های جدید ویروس صورت می گیرد، افزود:  باید به بروز تمامی علائم در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شامل آبریزش، احتقان، سرفه، گلودرد، تنگی نفس، سردرد، ضعف عمومی و بی حالی حساس بود.  

علویان تاکید کرد: در زمان طغیان بیماری، کوچکترین علامتی را باید ناشی از آلودگی به ویروس در گردش در نظر گرفت،  زمانی که سویه های جدیدی از ویروس گزارش می شود، تمهیدات لازم و کافی برای شناسایی تمام افراد مبتلا به آن وجود ندارد به همین دلیل ممکن است اومیکرون در سراسر کشور گسترش یافته باشد، زیرا امکان بررسی تک به تک افراد وجود ندارد. آنچه مسلم است، جهت بیشتر رعایت کردن اصول بهداشتی و دیگر اقدامات لازم جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان صرف نظر از اینکه ما با چه نوعی از کرونا روبه‌رو هستیم باید نسبت به تزریق واکسن نوبت اول و دوم و دوز یادآور (سه دوز در حال حاضر)، رعایت اصول بهداشتی و دیگر توصیه‌های لازم اقدام کنیم.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =