عبدالحسین بیات، رئیس هیئترئیسهی صندوقهای بازنشستگی، پسانداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، در نشستی با مدیران مناطق هشتگانهی صندوقها، گفت: هدف از ایجاد نمایندگیها، خدماترسانی مطلوب به کارکنان، بازنشستگان و بازماندگان ارجمند است؛ از این رو، چنانچه «سازماندهی» دچار اختلال باشد، به معنای مختلشدن فرایند «خدماترسانی» است.
وی افزود: سازماندهی امری اساسی برای مدیریت محسوب میشود و عامل ایجاد روابط درست بین فعالیتها برای دستیابی به اهداف سازمانی است. در سازمانی مانند صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت که با اربابرجوع در ارتباط است، بحث «سازماندهی» اهمیت بیشتری مییابد و این امر به طور سیستماتیک در «کاهش کار اضافی» و همچنین «بهبود بهرهوری» مؤثر است. نخستین مزیت سازماندهی «هماهنگکردن فعالیتها» و «تنظیم منابع» است. از این رو، افزایش سازماندهی با روشهای کارآمد، برای سازمان صندوقها که افق سرآمدی را همچون «صنعت نفت 1404» در پیش دارد، ضروری است.
رئیس هیئترئیسه تأکید کرد که تحقق سازمانی استاندارد، چابک و اثرگذار، همراه با وحدت رویه و هماهنگی میان اجزا در گرو اصل سازماندهی و برنامهریزی است.
جذب نیرو در چارچوب آئین نامه منابع انسانی
بیات در خصوص اهمیت منابعانسانی، گفت: رضایت شغلی منابعانسانی شاغل در بخش خدمات صندوقها، مانند و همردیف حوزهی سرمایهگذاری، بااهمیت و اثرگذار است؛ چراکه، رضایت درونسازمانی، ارائهی خدمات مطلوب و استاندارد را در پی خواهد داشت.
رئیس هیئترئیسه با بیان اینکه جذب سلیقهای منابع انسانی ممنوع است، افزود: جذب واقعبینانه و اصولی کارکنان، متناسب با قابلیتهای فردی و ویژگیهای شغلی، از مهمترین مأموریتهای حوزهی منابع انسانی صندوقهاست. از اینرو، در اولین فرصت، نسبت به تهیهی «آئین نامهی یکپارچهی جذب نیرو» اقدام شود تا با ترسیم اصولی مستحکم، جذبهای احتمالی نیرو در چارچوبی فنی و منطقی شکل گیرد.
ضرورت توسعهی آموزشهای سازمانی
بیات با بیان این که «آموزش» فرایندی مداوم و ارزشآفرین است، گفت: پس از نظام جذب، نظام بهسازی، رکنی تأثیرگذار برای توسعه و بهرهوری سازمان است؛ از اینرو، وقتی کارمندان از دانش و مهارت کافی و روزآمد برخوردار باشند، وظایف و کارها در زمان مقرر و به درستی انجام میشود.
تکریم ارباب رجوع
رئیس هیئترئیسه با اشاره به ویژگیهای مراجعهکنندگان به نمایندگیهای صندوقها، گفت: عزیزانی که به نمایندگیها مراجعه میکنند، همکاران پیشکسوت ما هستند؛ لذا طبق باورهای اعتقادی و ارزشهای انسانی، تکریم و احترام به این عزیزان، وظیفهی همهی ماست. بنابراین، داشتن سعهی صدر و خوشرویی در ارتباطات با مراجعهکنندگان، برای کارمندان ضرروی است. رفتاری را داشته باشیم که در موقعیت مشابه، از دیگران انتظار داریم.
وی افزود: در حوزهی خدماترسانی نیز «مبارزه با فساد» و «شفافسازی» اجتنابناپذیر هست. در کنار مقولهی مبارزه با فساد، اجرای درست و کامل بخشنامه و مقررات نیز ضروری است؛ قوانین و مقررات و ابلاغها، بهخصوص در حوزهی بازپرداختهای درمان بازنشستگان ارجمند، باید بدون کم و زیاد و طبق ضوابط اجرا شود.
بررسی ویژهی زمان بازپرداخت هزینههای درمانی
بیات در خلال گزارش رؤسای مناطق، به طور ویژه، آخرین وضعیت مدتزمان بازپرداخت هزینههای درمان بازنشستگان را بررسی کرد و گفت: به زودی باید زمان بازپرداخت هزینههای درمان استاندارد شود. این، وعدهی ما به بازنشستگان است.
رئیس هیئترئیسه افزود: ایجاد صف انتظار طولانی برای بازپرداخت هزینههای درمان، برازندهی صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت و مخاطبان آن، نیست. البته امیدواریم این فرایند با تثبیت دولت الکترونیک و بکارگیری نسخههای الکترونیکی، بیش از پیش، شتاب گیرد. همچنین اگر کارفرماها موانع قانونی نداشته باشند و مجموعه مقررات صنعت نفت نیز اجازه دهد، تمایل داریم که موضوع حذف فرانشیز را پیگیری کنیم؛ بهخصوص برای استانهایی که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در آن مناطق، خدمات کمتری ارائه میکنند یا تعداد مراکز طرف قرارداد با صندوقها، کافی نباشد. لذا معاونت درمان صندوقها امکان تحقق این موضوع را پیگیری کند. همچنین تعرفههای درمانی، پیگیری شود تا طبق ضوابط و مقررات و فارماکوپه روزآمد باشد.
بیات تصریح کرد که "مددکاری، ورزش و گردشگری برای بازنشستگان و بازماندگان، ضمن توانمندسازی این عزیزان، سبب حفظ روحیهی آنها میشود؛ لذا رسیدگی به این مقوله هم در چارچوبی مشخص، مورد تأکید است."
رئیس هیئترئیسه در پایان از کوشش کارکنان صندوقها در بخش مناطق، تشکر و قدردانی کرد و گفت: این بخش از سازمان به عنوان پیشخوان خدماتی، رسالتی مهم و ارزشمند بر عهده دارد؛ لذا برنامههای ارتباطی با این بخش از سازمان را در دورههای مشخص، خواهیم داشت و تلاشهای این همکاران را از نزدیک خواهم دید و در ارتباط خواهیم بود.