کد خبر: 8026
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
ارزیابی

امیدوارید که فرد قوی‌تری شوید، وزن کم کنید، احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهید یا همه موارد فوق را در نظر دارید. باید قدری وقت بگذارید و وضعیت خود را مشخص کنید. شما نمی‌توانید پیشرفت خود را از قبل پیش‌بینی کنید مگر اینکه بدانید از چه جایی شروع می‌کنید.

قبل از ورود به این قضیه، به این اندازه‌گیری‌ها و موارد نگاهی بیندازید. اینها به شما کمک می‌کنند تا وضعیت سلامت فعلی‌تان را کنترل کنید و بتوانید با اطمینان به پیش بروید و درک کنید که اهمیت موضوع چیست.

وزن و اندازه دور کمر
 عددی که ترازو نشان می‌دهد، حداقل تنها چیزی است که در مورد سلامت بدن اهمیت دارد اما سرنخ‌های مهمی از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، سرطان، آرتریت و بیماری‌های دیگر را به ما می‌دهد. برای اینکه بدانید وزنتان طبیعی است یا خیر (یا چه تغییری باید در آن ایجاد کنید)، روی ترازو بروید. سپس از یک ماشین حساب برای محاسبه شاخص توده بدنی‌تان استفاده کنید که قد و وزنتان را نیز در برمی‌گیرد: وزن ۶۸ کیلوگرم برای فردی که بیشتر از ۱/۸۲ سانتی‌متر قد دارد، نسبت به قد فرد ۱/۵۲، بسیار متفاوت است. شاخص توده بدنی ۲۴/۹-۱۸/۵ را نرمال در نظر می‌گیرند.

در مرحله بعد، متر اندازه‌گیری را بردارید. حتی اگر شاخص توده بدنی‌تان نرمال باشد، چربی اضافی در ناحیه پهلو و شکم یا چاقی شکمی به این معنی است که احتمال ابتلا به دیابت نوع۲ و بیماری قلبی بیشتر می‌شود. دور کمر متناسب برای یک مرد حدوداً ۱۰۰ سانتی‌متر یا کمتر است و برای زنان، بیش از ۸۹ سانتی‌متر نباید باشد.

عدد خون
 اگر از میزان کلسترول بدنتان و میزان چربی بد و چربی خوب، فشارخون و قند خونتان اطلاع کافی ندارید، وقت آن است که به یک پزشک مراجعه کنید. به طور کلی، برای یک بزرگسال سالم، این عددها باید اینگونه باشد:

• فشارخون: کمتر از ۱۲۰/۸۰
• کلسترول کل: کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
• گلوکز خون ناشتا یا قند خون: کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
پزشک ممکن است بسته به وضعیت فعلی سلامت بدنتان و شرایطی که مادام‌العمر دارید، اعداد ثابت و متفاوتی را برایتان در نظر بگیرد.

ورزش
 به هر فعالیتی که مشغول هستید بهتر از انجام ندادن آن است، توصیه‌ها نشان می‌دهند که بیشتر بزرگسالان حداقل ۲ونیم ساعت فعالیت با شدت متوسط در هفته را داشته باشند. اگر قصد دارید به جای انجام تمرینات طولانی مدت در باشگاه، ورزش‌تان را با تمرینات کوچک انجام دهید، اشکالی ندارد اما تا یک هفته از گام‌شمار استفاده کنید تا بتوانید سطح فعالیت معمولی‌تان را بهتر بدانید. بسیاری از کارشناسان حداقل ۱۰۰۰۰ قدم در روز را توصیه می‌کنند که حدود ۸ کیلومتر است.

رژیم غذایی
 لقمه‌های کوچک باقی مانده‌ از بشقاب کودکتان یا دونات اضافی از جلسه هفتگی‌ را به راحتی می‌توانید نادیده بگیرید. باز هم به مرور زمان ممکن است به رژیمتان اضافه شوند. برای اطمینان از اینکه بدانید به آنچه می‌خورید توجه کافی دارید، حداقل چند روز را صرف یادداشت هر لقمه‌ای که می‌خورید، کنید. می‌توانید از یک برنامه گوشی هوشمند استفاده کنید یا یک دفترچه و خودکار هم برای ثبت آن کافی است. تا جایی که می‌توانید دقت کنید و مقدار چیپس سیب‌زمینی و هر خوراکی دیگری و زمان خوردن آن را ثبت کنید. همچنین می‌توانید یادداشتی از کاری که انجام می‌دادید، جایی که بودید، اینکه با چه کسی بودید یا چه احساسی داشتید را نیز اضافه کنید تا به شما کمک کند به خوبی رژیم‌غذایی‌تان را کنترل کنید.

در حالی که رژیمتان را کنترل می‌کنید، چیزی را که می‌نوشید را نیز فراموش نکنید. نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی‌زا منبع اصلی صرفاً کالری (با مواد مغذی کم  یا بدون مواد مغذی) هستند و می‌توانند منجر به چاقی شوند اما نگذارید تشنه شوید. بیشتر بزرگسالان به حدود ۸ لیوان آب در روز نیاز دارند تا به خوبی بدنشان هیدراته شود. اگر در نوشیدن مایعات کافی مشکل دارید، نوشیدن آب (حتی اگر بدون کالری باشد) را در دفترچه رژیم‌غذایی خود نیز یادداشت کنید. خانم‌ها و آقایان نوشیدن الکل را کاملاً حذف کنند.

خواب
 بیشتر بزرگسالان به حدود ۹-۷  ساعت خواب شبانه نیاز دارند، اگرچه برای هر فرد متفاوت است. اگر در حین رانندگی یا انجام سایر کارهای روزانه احساس خواب‌آلودگی می‌کنید یا اگر نیاز به نوشیدن کافئین دارید تا در طول روز هوشیارتر باشید، ممکن است به اندازه کافی آنرا مصرف نکنید.  
کنترل خواب نیز اولین گام مفید است. ابزارها و برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری از گزارش رژیم‌غذایی به ما بدهند.

حالت روانی
 سلامت روان ما به اندازه سلامت جسمانی بسیار مهم است و این دو اغلب با هم در یک سطح هستند. سلامت روان ضعیف می‌تواند انرژی و تمرکز ما را کاهش دهد و حتی شانس ابتلا به بیماری قلبی را نیز افزایش دهد. آیا نمی‌دانید چگونه می‌توانید استرس، افسردگی یا حالت سردرگمی‌تان را برطرف کنید؟ ممکن است زمان آن باشد که برای دریافت کمک، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

افراد همراه
شما باید به پزشکی دسترسی داشته باشید که در مراجعه به او برای معاینه راحت باشید و هر زمان که نگرانی خاصی از سلامتتان دارید، به او مراجعه کنید. اگر اینطور نیست، حتماً یک پزشک را در اولویت قرار داشته باشید. فرد ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه باید کمک کند تا واکسن‌های مهم و آزمایش‌های غربالگری مانند آزمایش کلسترول، ماموگرافی و کولونوسکوپی را نیز انجام دهید.

همچنین ممکن است لازم باشد برای مشکلات طولانی مدت سلامتی به طور مرتب به یک یا چند متخصص و احتمالاً متخصص غدد، متخصص قلب یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. دریافت حمایت اجتماعی نیز، موضوع مهم دیگری است. وقتی دوستان و خانواده‌ای دارید که اهدافتان را با آنها درمیان می‌گذارید یا شاید فقط مشوق شما باشند، به احتمال زیاد با انگیزه بیشتری به مسیر خود ادامه خواهید داد.

منبع: سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =