کد خبر: 7993
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کم خونی

این واقعیت که بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان از کم خونی رنج می برند ممکن است شما را شوکه کند. اما آیا می دانستید اگر این اختلال در مراحل اولیه شناسایی شود به راحتی قابل درمان است؟

اکنون ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید بفهمید که آیا به این بیماری مبتلا هستید و به جای درست آمده اید. ما برای کمک اینجا هستیم. همه چیز را در مورد علائم، علائم و انواع مختلف کم خونی بخوانید تا بدانید چه زمانی زمان مناسب برای مراجعه به پزشک در مورد آن است.

کم خونی چیست؟

از نظر علمی، کم خونی وضعیتی در بدن است که در آن گلبول های قرمز خون (RBC) یا از نظر تعداد کافی نیستند یا ناسالم هستند (هموگلوبین کافی در آنها وجود ندارد). هموگلوبین جزء حیاتی گلبول های قرمز است و اکسیژن را به تمام سلول های بدن حمل می کند. در نتیجه، افراد مبتلا به کم خونی سطح پایینی از اکسیژن در سراسر بدن خود دارند.

این وضعیت می تواند به طور جدی عملکرد سالم بدن را مختل کند زیرا اکسیژن موجود در خون برای سالم نگه داشتن اندام های شما حیاتی است. خبر خوب این است که کم خونی علائم مشخصی را ایجاد می کند. برای اینکه بدانید یک فرد کم خون است یا نه، فقط به این علائم و نشانه ها توجه کنید تا تشخیص زودهنگام و بهبودی را تسهیل کنید.

علائم و نشانه های کم خونی

از آنجایی که کم خونی ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و به هیچ جنس یا گروه سنی محدود نمی شود، بهتر است همه افراد به طور منظم خود را از نظر بروز این علائم و نشانه های اولیه کم خونی تحت نظر داشته باشند:

  • سطوح غیرمعمول خستگی

  • رنگ پریدگی پوست و ناخن (ناخن ها به راحتی می شکنند)

  • ضعف عمومی

  • تحریک پذیری غیرمعمول بالا

  • سردردهای مداوم

  • دست و پاهای سرد

  • تپش ناگهانی (ضربان قلب سریع، قوی و/یا نامنظم)

  • سرگیجه مکرر

  • درد قفسه سینه خفیف تا شدید همراه با ورزش

  • تنگی نفس بیش از حد معمول بعد از ورزش

  • از دست دادن هوشیاری (کم خونی شدید)

  • خونریزی قاعدگی با تاخیر یا نامنظم

  • رشد ضعیف در کودکان

  • عوارض دوران بارداری (هم مادر و هم جنین را تحت تاثیر قرار می دهد)

  • میل به خاک، گچ، خاک رس یا یخ

انواع کم خونی

برای اینکه بتوانید اهمیت و شدت این علائم هشدار دهنده را بهتر درک کنید، باید انواع مختلف کم خونی را بدانید. بر اساس طبقه بندی بر اساس علل، ۸ تا ۹ نوع مختلف کم خونی وجود دارد.

۱٫ کم خونی ناشی از تخریب گلبول های قرمز

گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارد. این اکسیژن از طریق گلبول های قرمز به تمام قسمت های بدن می رسد و زمانی که گلبول های قرمز از بین می روند منجر به کمبود شدید اکسیژن در بدن می شود.

تخریب گلبول های قرمز می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد، اما ۲ دلیل برجسته برای آن عبارتند از:

کم خونی همولیتیک (غیر ایمنی) و کم خونی همولیتیک خود ایمنی

مانند تمام سلول‌ها، گلبول‌های قرمز یک عمر مشخص در جریان خون دارند و پس از آن از بین می‌روند. با این حال، زمانی که گلبول های قرمز قبل از اتمام عمر خود (به طور نابهنگام) از بین می روند، منجر به کم خونی همولیتیک می شود. کم خونی همولیتیک خودایمنی زمانی رخ می دهد که آنتی بادی های موجود در سیستم ایمنی گلبول های قرمز را از بین ببرند. این زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی گلبول های قرمز را به عنوان ذرات خارجی ناخواسته اشتباه می گیرد.

۲٫ کم خونی ناشی از خونریزی زیاد

کم خونی با از دست دادن گلبول های قرمز مشخص می شود و این می تواند نه تنها به دلیل تخریب گلبول های قرمز بلکه به دلیل از دست دادن خون نیز باشد. این می تواند به دلیل از دست دادن بیش از حد خون در دوران قاعدگی در زنان (منوراژی) یا به دلیل انبوه و خونریزی داخلی در مردان و زنان اتفاق بیفتد.

۳٫ کم خونی ناشی از کمبودهای تغذیه ای

برخی ریزمغذی‌ها مانند ویتامین C جذب آهن را در بدن کاتالیز می‌کنند. هنگامی که کمبود مواد معدنی مانند آهن و ویتامین هایی مانند C، B۹ و B۱۲ وجود داشته باشد، این نیز می تواند منجر به کم خونی شود. چنین کم خونی معمولاً کم خونی پرنیشیوز و فقر آهن نامیده می شود.

۴٫ کم خونی ناشی از مسمومیت دارویی

زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به یک دارو (یا دارو) خاص پاسخ می دهد و شروع به حمله به گلبول های قرمز می کند. این کم خونی همولیتیک خودایمنی ناشی از دارو نیز شناخته می شود. این منجر به تجزیه گلبول های قرمز (معروف به همولیز) می شود و در نتیجه منجر به کم خونی می شود.

۵٫ کم خونی ناشی از آلودگی به کرم

کم خونی همچنین می تواند در نتیجه هجوم کرم قلابدار در روده رخ دهد. کرم‌های قلاب‌دار می‌توانند در داخل بدن (انگل‌های درونی) ساکن شوند و از تغذیه شما خارج شوند. با این حال، این می تواند باعث خونریزی داخلی شود که به نوبه خود اغلب منجر به شرایط کم خونی می شود.

۶٫ کم خونی ناشی از اختلالات مغز استخوان

گلبول های قرمز در داخل مغز استخوان قرمز ساخته می شوند و زمانی که مغز استخوان شما نتواند گلبول های قرمز کافی تولید کند، منجر به شرایط کم خونی می شود. این نوع کم خونی اغلب به عنوان کم خونی آپلاستیک شناخته می شود.

۷٫ کم خونی ارثی یا اکتسابی

ممکن است نقایص ارثی خاصی در گلبول های قرمز شما وجود داشته باشد که می تواند منجر به تشکیل هموگلوبین غیرطبیعی شود. این نوع هموگلوبین طول عمر گلبول های قرمز را کاهش می دهد که به این معنی است که گلبول های قرمز شما زود از موعد از بین می روند. به عنوان مثال: کم خونی سلول داسی شکل (شکل RBC مانند داسی است)، تالاسمی.

۸٫ کم خونی ناشی از بیماری های دیگر

شرایط کم خونی نیز ممکن است به عنوان بیماری های همراه با سایر بیماری ها رخ دهد. به عنوان مثال، بیماری هایی مانند شرایط التهابی مزمن، اختلالات خود ایمنی، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و غیره ممکن است گاهی اوقات باعث کم خونی نیز شوند (بیشتر به دلیل جذب ناکافی آهن، B۹ و B۱۲ توسط بدن).

۹٫ کم خونی ناشی از علل ناشناخته

در مواردی که هیچ دلیل قابل اصلاحی برای کم خونی یافت نمی شود. اگرچه این وضعیت بسیار نادر است، اما این نوع کم خونی (کم خونی ایدیوپاتیک) هنوز تحت تحقیقات و آزمایشات بالینی زیادی قرار دارد.

نکات کلیدی

کم خونی یک بیماری قابل درمان است که در آن گلبول های قرمز از نظر تعداد ناکافی یا از نظر کیفیت ناکارآمد هستند (هموگلوبین کافی برای اکسیژن رسانی به کل بدن را ندارند). کم خونی چندین علامت و نشانه واضح و مبهم دارد، به این معنی که اگر فکر می کنید ممکن است کم خون هستید، باید این علائم را به دقت زیر نظر داشته باشید.

انواع مختلفی از کم خونی بر اساس علل وجود دارد. اینها عبارتند از :کم خونی از دست دادن خون، کم خونی های همولیتیک، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، کم خونی فقر آهن، کم خونی همولیتیک ایمنی ناشی از دارو، کم خونی آپلاستیک، کم خونی داسی شکل و بسیاری دیگر.

منبع : سایت آکادمی تخصصی ،علم و بدن

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =