کد خبر: 7919
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
هدیه دادن

در حالی که هیچ تحقیقی برای اینکه مشخص کند کسانی که دقیقا می‌دانند چه هدیه‌ای به چه شخصی بدهند چه نوع شخصیتی دارند، انجام نشده است، به نظر روانشناسان، کسانی که این توانایی را دارند که بهترین هدیه‌ها را بدهند، تمایل دارند همواره این احساس موفقیت را در خریدن و دادن هدایای عالی داشته باشند و حتی این را یکی از توانمندی‌های منحصر به فرد خود می‌دانند.

انتخاب بهترین هدیه در مناسبت‌های مختلف، هنری است که برخی از افراد به آن تسلط دارند. اما چه چیزی به آنها در یافتن هدیه‌ای عالی کمک می‌کند؟

یکی از مواردی که به این افراد کمک می‌کند این است که آنها از هفته‌ها و حتی ماه‌ها قبل فهرستی از آنچه باید به دیگران هدیه دهند تهیه می‌کنند. در حالی که دیگران در آخرین لحظه با زیرورو کردن فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری در تلاشند تا هدیه‌ای که برای یک شخص خاص می‌خواهند بخرند، حداقل به طور شرم‌آوری تکراری نباشد.

افرادی که در هدیه دادن موفق و عالی هستند، نه‌تنها زودتر از موعد هدایای خود را انتخاب می‌کنند و می‌خرند، بلکه هدایای آنها بسیار فکرشده، خاص و منحصر به فرد هستند. به نظر می‌رسد کسانی که بهترین هدیه‌ها را می‌دهند اغلب شخصیتی فوق‌العاده باکفایت و منظم دارند. پگی لیو، دانشیار مدیریت بازرگانی در دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده، که روانشناسی هدیه دادن را مطالعه کرده است، با این نظریه موافق است.

لیو می‌گوید هدیه‌دهندگان ماهری که از هدیه دادن لذت می‌برند، کارهایی را انجام می‌دهند، مانند پیگیری آنچه در سال گذشته به مردم داده‌اند، و همچنین فرمولی برای هدیه دادن به سایر افراد زندگی خود مانند معلمان، همکاران یا همسایه‌هایشان دارند. آنها به طور کلی می‌دانند که باید چه چیزی هدیه دهند - حتی هدیه‌ای کوچک مانند یک بسته شکلات یا یک لیوان قهوه - و از قبل در مورد آن برنامه‌ریزی می‌کنند. هدیه‌دهندگان ماهر همچنین ممکن است در طول سال هدایایی بخرند و آنها را جمع کنند تا وقتی مناسبتی خاص فرا می‌رسد، از آن ذخایر هدیه مناسب فرد موردنظر را به او بدهند.

افرادی که از نظر لیو هدیه‌دهندگان خوبی هستند، دوست دارند که زندگی زیبا و دلپذیری برای خود و دیگران بسازند. اگرچه مشخص نیست این افراد چه تیپ شخصیتی دارند، لیو می‌گوید که بهترین هدیه‌دهندگان تمایل دارند این احساس موفقیت را در خرید و دادن هدایای عالی داشته باشند. این افراد حتی ممکن است هدیه دادن را توانایی شاخص خود ببینند.

برای مثال، وقتی دیگران به خاطر دریافت هدایایی عالی از آنها تعریف می‌کنند و بازخورد مثبت می‌دهند، حس توانمندی هدیه‌دهنده در این زمینه را تقویت می‌کنند و از آنجا که این تجربه برایشان لذت‌بخش است، آنها تشویق می‌شوند که تمام وقت و توجه خود را برای دادن هدایای عالی صرف کنند. این افراد حتی ممکن است توانایی خود را در دادن بهترین هدیه بخشی از شخصیت خود بدانند و این به عنوان عاملی انگیزشی می‌تواند آنها را وادار کند که دائماً برای دادن هدیه‌های خوب تلاش کنند. از طرف دیگر، این مساله می‌تواند برعکس هم عمل کند و هدیه‌دهندگان بد را بدتر کند. کسانی که در انتخاب هدایا مشکل دارند، زمانی که باید برای شخصی هدیه‌ای تهیه کنند استرس می‌گیرند و ممکن است در چرخه‌ای گیر کنند که هر روز احساس کنند بد و بدتر می‌شوند.

چرا هدیه دادن و هدیه گرفتن بسیار جذاب است؟

هدیه دادن روشی عالی برای ایجاد پیوندهای اجتماعی است و همچنین راهی است که به دیگران نشان دهیم که می‌خواهیم با آنها رابطه برقرار کنیم. این دوستی‌ها می‌تواند موجب شود که از هدیه دادن بیشتر لذت ببریم.

دانیل فارلی، استاد روانشناسی در دانشگاه ورچستر، بریتانیا، می‌گوید: ما یک گونه بسیار اجتماعی هستیم و بیشتر موفقیت ما به این دلیل است که توانایی همکاری با دیگران در گروه‌ها را داریم. او همچنین روانشناسی هدیه دادن را مطالعه کرده است و می‌گوید حتی برخی از افرادی که ممکن است در کل سال تاحدودی خشن یا سرد به نظر برسند، می‌توانند با دادن هدیه به مناسبت‌های مختلف، با دیگران ارتباط دوستانه برقرار کنند. هدیه دادن برای تقویت روابط دوستانه برای شخصیت‌هایی که روش برقراری ارتباط با دیگران را بلد نیستند بهترین راه‌حل است. به عبارت دیگر، این افراد می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی با هدیه دادن پیوندهای اجتماعی خود را تقویت کنند.

از نظر لیو، اینکه به یک روشی به کسی نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید، انگیزه‌ای بزرگ برای این است که چرا افراد تمایل دارند هدیه‌هایی عالی و مناسب تهیه کنند.  او به مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد مردم گاهی هدایایی فقط با انگیزه لبخند نشاندن روی لب کسی که دوستش دارند می‌خرند. این نشان می‌دهد که انگیزه اصلی بسیاری از ما در هدیه دادن ایجاد روابط بین فردی است.

فارلی می‌گوید: احساس گرم و خوبی که از هدیه دادن و دریافت آنها به ما دست می‌دهد، همگی به دلیل آن بخش اجتماعی وجود ماست که ما را تشویق می‌کند برای هدیه دادن انگیزه داشته باشیم.

اگر می‌خواهید در هدیه دادن بهتر باشید، یک راه خوب برای پیشرفت می‌تواند همین چیزهایی باشد که به بهترین هدیه‌دهندگان انگیزه می‌دهد؛ تبدیل این کار به چیزی سرگرم‌کننده که مشتاقانه منتظر آن هستید. او همچنین پیشنهاد می‌کند که از هدیه‌دهندگان خوبی که می‌شناسید، راهنمایی‌هایی مثلا درباره ایده‌های کادو کردن هدایا با شکلات یا کارت‌های هدیه بخواهید که می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند. اما شاید بهترین انگیزه برای پیشرفت، فکر کردن به لبخندی باشد که هنگام دریافت هدیه روی صورت کسی می‌بینید و آیا همین لبخند دلیل واقعی نیست که ما دوست داریم به دیگران هدیه بدهیم؟

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =