کد خبر: 7822
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
دره راگه

در ایران طبیعت بکر و جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌تواند آغوشی برای طبیعت‌گردان و حتی باعث رونق توریسم در ایران باشد. مثل تنگه رازیانه و تنگه شیرز، جایی کمتر شناخته شده و بکر که به مراقبت ما از طبیعت و زیبایی آن نیاز دارد، به اسم دره راگه یا تنگه راگه در کرمان و نزدیکی شهر رفسنجان وجود دارد که زمانی به دره مرگ معروف بوده است!

به دره راگه، دره مرگ هم می‌گفتند!
این بهشت زمینی که در اثر فرآیند فرسایشی شبیه به شکافی در دل خاک کرمان به وجود آمده است، علاوه‌بر آن که مکانی کاملا تاریخی محسوب می‌شود، امروزه مکانی توریستی و بکر است که طبیعت‌گردهای بسیاری را به دل خود می‌کشد و آن‌ها را افسون زیبایی خود می‌کند. البته اگر در گذشته دور می‌خواستید به دل دره راگه بزنید، حتما به شما می‌گفتند نروید یا خیلی مراقب باشید! چون ممکن بود به‌خاطر رعایت نکردن نکته‌های امنیتی، سنگ‌ها روی سرتان آوار شوند یا دچار سیلاب شوید. به همین دلیل تا مدت‌ها به این دره، دره مرگ هم می‌گفتند. البته بی‌جا از کلمه بهشت استفاده نکردم، چراکه یکی از ویژگی‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز دره راگه این است که وسط کویر و در عین هیبت سنگی‌اش، رودخانه‌ای به اسم «گیودری» در کف آن جریان دارد و منظره‌ای فوق‌العاده ایجاد می‌کند. در بعضی قسمت‌های دره راگه، باید از رودخانه بگذرید اما از آن‌جایی‌که این رودخانه زیاد طول و دراز نیست بعضی بخش‌های آن نیز خشک و سهل‌العبور است. عمق دره راگه در بعضی قسمت‌ها به 80 متر می‌رسد و اگر از بالا به آن نگاه کنید فکر می‌کنید دارید به سمت بهشت سقوط می‌کنید! اما بهتر است مراقب باشید و یادتان باشد که بی‌دلیل به آن دره مرگ نمی‌گفتند. رعایت نکات ایمنی، قطعا تجربه سفر به دره راگه را از هولناک به شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند!

دره راگه چندساله است؟
دره راگه که در نزدیکی رفسنجان کرمان قرار گرفته، شما را تا اعماق هزاران‌سال پیش می‌برد و انگار همان‌جا زمان از حرکت می‌ایستد. وقتی به اطراف خود و ستون‌های سنگی بزرگ نگاه می‌کنیم، یادمان باشد که دره راگه از دوره چهارم زمین‌شناسی (دوره کواترنری) شروع به شکل‌گرفتن کرد؛ یعنی حدود 20 هزارسال پیش، زمانی‌که عصر یخ‌بندان به پایانش نزدیک می‌شد. درواقع بعد از قشم و ارس، دره راگه سومین ژئوپارک ایران محسوب می‌شود و خاص‌ترین ویژگی‌اش در کنار زیبایی بی‌حد و مرز، طولانی‌بودنش است به‌طوری‌که طول دره راگه حتی به 20 کیلومتر می‌رسد و گاهی ممکن است تصور کنید تا ته دنیا را شکاف برداشته و هیچ‌وقت تمام نمی‌شود! البته زمین‌شناسان می‌گویند دره راگه بر اثر فرسایش‌های آبی و بادی در کویر به وجود آمده و حتی در زمان حال نیز قسمت‌هایی از این دره درحال فرسایش و تغییر شکل است. به‌خاطر همین فرآیند فرسایشی، بخش‌هایی از تنگه راگه را صخره‌های نوک‌تیز و بخش‌هایی را صخره‌هایی معمولی‌شکل با تیغه‌های بلند که گاهی ارتفاعشان به 100 متر نیز می‌رسد تشکیل داده‌اند؛ صخره‌هایی که شبیه کله‌قندهایی بزرگ و موزون هستند.

چطور می‌شود به دره راگه سفر کرد؟
اگر می‌خواهید به دره راگه سفر کنید پس اول از همه باید خودتان را به کرمان برسانید و بعد از آن وارد مسیر رفسنجان-کرمان شوید. از پل کمربندی و تابلوی روستای ناصریه عبور کنید؛ کمی جلوتر به یک فرعی می‌رسید که روبه‌روی «کارخانه فرمولیبدن رفسنجان» قرار گرفته است، وارد جاده فرعی شوید و 10 کیلومتر رانندگی کنید تا به دره راگه برسید. حواستان هم باشد که مسیر فرعی در ابتدا آسفالت است اما پس از مدتی می‌بینید خبری از آسفالت نیست و خاکی خواهد شد. منتها قبل از رسیدن به تنگه راگه که جزو مناطق بکر طبیعت ایران محسوب می‌شود، حواستان به چند نکته خیلی مهم و ضروری باشد:

_ حتما زمان مناسبی را برای سفر به دره راگه انتخاب کنید و قبلش آب‌وهوا را چک کنید که هوا بارانی یا طوفانی نباشد. چراکه ممکن است در دره راگه باعث ریزش سنگ‌ها و سیلاب شود و می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

_ شما قاعدتا قسمتی از دره راگه را باید از آب عبور کنید و پیچ‌وخم‌های زیادی در مسیرتان خواهد بود؛ پس حتما حتما کفش مناسب و لباس مناسب همراه داشته باشید.

_ حتما با یک کاربلد و کسی که قبلا به تنگه راگه رفته است سفر کنید. این دره بزرگ‌تر و عمیق‌تر از آن است که بخواهید تنها و بدون راهنما در آن گردش کنید و انتظار داشته باشید راهتان به بیرون را پیدا کنید!

فاصله کرمان تا دره راگه چقدر است؟
یکی از خوبی‌های دسترسی و سفر به دره راگه این است که تنگه راگه هم به کرمان نزدیک است و هم شهر رفسنجان. اما به‌ لحاظ مسافت به شهر رفسنجان خیلی نزدیک‌تر است. دره راگه در منطقه حفاظت شده بدوئیه قرار گرفته و فاصله‌اش تا کرمان حدود 100 کیلومتر، و تا رفسنجان حدود 30 کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به تنگه راگه چه فصلی است؟
دره راگه در منطقه‌ای کویری قرار گرفته و طبیعتا سفر به کویر در دل تابستان می‌تواند خیلی‌ها را از پا بیندازد و درواقع خطرناک هم هست، چراکه درجه دمای هوا بسیار بالاتر از تحمل بدن انسان می‌رود. اما از طرفی دیگر، فصل زمستان نیز به‌علت بارندگی‌ها در این منطقه، اصلا زمان مناسبی برای بازدید از دره راگه نیست و باز هم خطرناک است چراکه خطر سیلاب وجود دارد. اگر بخواهید بهترین زمان سفر به تنگه راگه را در نظر بگیریم، فصل‌های بهار و پاییز است که آب‌وهوا نسبتا معتدل‌تر است و می‌شود آرامش خاطر بیشتری در این زمان داشت کاملا مناسب است؛ منتها حتی در این فصل‌ها هم حتما قبل از سفر آب‌وهوا را بررسی کنید که هوا بارانی یا ابری نباشد!

در تنگه راگه چه تفریحاتی می‌چسبد؟
اگر به تصاویر دره راگه نگاه کنیم، دره‌ای طول‌ودراز مانند کرمی در دل زمین می‌بینیم که دیواره‌های آن در دو طرفش تا آسمان آبی کویر بالا رفته‌اند و انگار که همه این زیبایی با دقت و حوصله، ستون‌به‌ستون تراشیده شده‌اند و تیغه‌ها، آرک‌ها و ستونک‌هایش را در دل سنگی کویر حک کرده‌اند.

ممکن است فکر کنید در کنار این طبیعت بی‌مثال چه وقت‌گذرانی و تفریحی می‌توانید داشته باشید یا به زبانی دیگر بهتان حسابی بچسبد؟!

آسمان کویر را در دل شب رصد کن!
دره راگه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمان و ایران است که تورهای رصد آسمان هرساله در آن برگزار می‌شود و می‌توان آسمان کویر در شب را با آن همه شگفتی و عظمت و بارانِ ستاره تماشا کرد و روح را به پرواز درآورد.

از صخره‌ها بالا برو و از همه لحظه‌هایت عکس بگیر!
از دیگر تفریحات لازم دره راگه، صخره‌نوردی و راه‌پیمایی در طول آن است؛ که البته برای چنین کاری لازم است هم به‌لحاظ جسمی و ذهنی و هم امکانات لازم آمادگی داشته باشید. حالا حین این دره‌نوردی و گذر از رودخانه زیبای کم‌عمق آن، چه عکاس حرفه‌ای باشید و چه تازه‌کار، می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری هم از طبیعت کویری ایران و هم سفر هیجان‌انگیز خودتان ثبت کنید. همچنین روستای میمند یا شهر بابک، یکی از جاذبه‌های توریستی استان کرمان است که جاهای دیدنی بسیاری برای ادامه سفرتان به تنگه راگه خواهد داشت. از رفسنجان تا روستای میمند، 135 کیلومتر یعنی حدود 1 ساعت و 40 دقیقه راه است. روستایی که از چندین هزارسال پیش تا زمان حال، از دوران مادها، اشکانیان، ساسانیان و اسلام جان سالم به در برده و هنوز سرپا تاریخش را برایمان تعریف می‌کند. برای بازدید از این روستای تاریخی می‌توانیم در مسیرمان باغ شاهزاده ماهان، کلوت های شهداد و جاهای دیدنی کرمان که کم نیستند را ببینیم و خاطره‌ای چندهزارساله از این سرزمین و مردمانش با خودمان به خانه ببریم.

دره راگه، میراث گردشگری کرمان
از سفر به دل کویر و تنگه راگه گفتیم و تصور کردیم میان صخره‌های کله‌قندی رقصان و موزون این دره زیبا قدم می‌زنیم، از رودخانه‌اش عبور می‌کنیم، شب پرستاره را رصد می‌کنیم و عکس‌هایی به‌یادماندنی ثبت می‌کنیم؛ تا روستای میمند که ما را به چندین هزارسال دورتر تا زمان مادها و اشکانیان می‌برد و می‌گرداند و در هوای تاریخ می‌چرخاند و لحظه حال پیاده‌مان می‌کند می‌رویم. پس خیلی هم عجیب نیست اگر بگوییم سفر به تنگه راگه، سفری چندهزارساله از زمان عصر یخبندان تا زمانی است که در آن با همه این وسایل ارتباطی زندگی می‌کنیم و می‌توانیم از کیلومترها دورتر باهم صحبت کنیم، نظر بدهیم و نوشته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

منبع: مجله گردشگری علی بابا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =