کد خبر: 7807
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
کرمانشاه

کرمانشاه یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران و جزو ۱۰ شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. این شهر هرساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به‌سمت خود می‌کشاند.

کلان‌شهر کرمانشاه، مرکز استانی به همین نام و نهمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر کوهستانی که قدمت تمدن در آن را تا ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده‌اند، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود و آثار باستانی ارزشمندی در آن به چشم می‌خورد.

کرمانشاه کجاست؟

کرمانشاه

عکس‌ از وب‌سایت شب

استان کرمانشاه ناحیه‌ای کوهستانی است که بین فلات ایران و جلگه بین‌النهرین قرار گرفته و سراسر آن را قله‌ها و ارتفاعات سلسله کوه‌های زاگرس پوشانده‌اند و در محدوده این استان به‌صورت مجموعه‌ای از رشته‌ کوه‌های موازی پدیدار شده که دشت‌های مرتفع کوهستانی در میان آن‌ها شکل گرفته و بستر گذرگاه‌های مهم زاگرس را به وجود آورده است.

تاریخچه کرمانشاه

کرمانشاه در گذشته یکی از مراکز ساسانیان بوده است و از همین دوره آثار بسیار زیاد و ارزشمندی در این استان مانند تاق بستان (طاق بستان)، کتیبه بیستون و معبد آناهیتا باقی‌مانده است و در طی سده‌های گوناگون نیز به‌دلیل جایگاه ویژه راهبردی کرمانشاه، این شهرستان دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. کرمانشاه امروزه نیز از مهم‌ترین شهرهای غرب ایران به شمار می‌رود. استان کرمانشاه با وسعتی در حدود ۲۴,۴۳۴ کیلومتر مربع در میانه ضلع غربی کشور قرار گرفته است. این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان‌های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده است. شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است و شهرستان‌هایی این استان عبارت‌اند از اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصر شیرین، کرمانشاه، کنگاور، گیلان غرب و هرسین.

اقلیم و آب و هوای کرمانشاه

بلوار کرمانشاه

منبع عکس: ناشناس

 استان کرمانشاه در معرض جبهه‌های مرطوب مدیترانه‌ای قرار دارد که در برخورد با ارتفاعات زاگرس، موجبات ریزش برف و باران را فراهم می‌سازد و چند نوع آب و هوای متفاوت را به وجود می‌آورد. زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و دهستان ازگله در جنوب غربی شهرستان جوانرود را شامل می‌شود. زمستان و تابستان خنک شهرستان‌های پاوه و جوانرود (به‌جز دهستان ازگله) و بخش کرند از توابع شهرستان اسلام‌آباد غرب را در بر می‌گیرد. آب و هوای نیمه‌خشک و استپی خنک شهرستان‌های سنقر و دهستان پشت دربند از توابع شهرستان کرمانشاه را در بر می‌گیرد.  آب و هوای نیمه خشک و استپی گرم هم شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین را شامل می‌شود. به‌طور کلی استان کرمانشاه از نظر آب و هوایی به دو منطقه‌ گرمسیر (غرب) و سردسیر در سایر نواحی تقسیم می‌شود.

بازارهای سنتی کرمانشاه

بازارهای سنتی کرمانشاه از جمله مهم‌ترین هسته‌های اقتصادی و اجتماعی این شهر به حساب می‌رود و نقش مهمی را در طول تاریخ نسبت به تحولات فرهنگی این شهر ایفا کرده است. مهم‌ترین بازارهای سنتی کرمانشاه به شرح زیر است:

  • بازار سنتی کرمانشاه
  • تاریکه بازار
  • بازار کردها
  • بازار کرمانشاه
  • بازار زرگرها
  • بازار توپخانه

جاهای دیدنی‌ کرمانشاه

استان کرمانشاه ۳,۰۰۰ اثر تاریخی برآورد شده است که ۷۱۶ اثر آن به ثبت آثار ملی و بیستون به ثبت اثر جهانی رسیده است. همچنین موزه‌های بسیاری از جمله موزه پارینه‌سنگی زاگرس، موزه سنگ تاق بستان، موزه تاریخ طبیعی دانشکده کشاورزی کرمانشاه، موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه در این شهر وجود دارد. از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طاق بستان

طاق‌بستان

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری مهر

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال‌غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. 

غار پراو

غار پراو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه یکی از عمیق‌ترین و صعب‌العبورترین غارهای جهانِ است.

محوطه تاریخی بیستون

بیستون

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

محوطه باستانی بیستون تنها مجموعه و اثری از استان کرمانشاه است که در فهرست جهانی ثبت شده است. از کوه بیستون در متون تاریخی با نام‌های بغستان، بهستان و بهستون یادشده است.

مجسمه هرکول

در محوطه تاریخی بیستون نقش برجسته دیگری وجود دارد که به مجسمه هرکول معروف است. این اثر سال ۱۳۳۷ در زمان احداث جاده همدان کرمانشاه شناسایی شد و مربوط به دوره اشکانیان است.

کتیبه تاج‌گذاری اردشیر دوم طاق‌بستان کرمانشاه

در کتیبه تاج‌گذاری اردشیر دوم ساسانی، پیکر سمت راست فروهر، پیکر میانی اردشیر دوم ساسانی و پیکر سمت چپ الهه میترا (مهر) است.

منبع: کجارو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =