کد خبر: 7802
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کرونا

همه گیری جهانی (پاندمی) بعدی کرونا، بحران مشکلات سلامت روان خواهد بود. به نقل از موسسه گالوپ، بررسی‌های این موسسه تحلیل داده و نظرسنجی، نشان می‌دهد خشم، استرس، نگرانی و غم در دهه گذشته، در تمام جهان روندی افزایشی داشته است.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد ۴۱ و نیم درصد بزرگسالان این کشور، اوایل سال ۲۰۲۱ نشانه‌های نگرانی و افسردگی را از خود بروز داده اند. داده‌های گالوپ نیز نشان می‌دهد ۷ نفر از هر ۱۰ نفر در دنیا، برای زندگی تقلا می‌کنند یا رنج می‌برند.

همانطور که بیماری کرونا از مردم تلفات می‌گیرد، افسردگی و ناهنجاری‌های اضطرابی هم جان مردم را می‌گیرد. در آمریکا، خودکشی و «مرگ ناشی از ناامیدی»، یعنی مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر و الکل، افزایش شدیدی داشته است. نگرانی و افسردگی می‌تواند خلاقیت، انرژی و در نهایت، اقتصاد را نابود می‌کند – بویژه کسب و کارهای کوچک را، یعنی جایی که نیمی از آمریکایی‌ها در آن به کار گرفته شده اند. با همه اینها، بحث سلامت روان به اندازه سلامت جسم، جدی گرفته نمی‌شود چراکه مشکلات جسم را بسیار بهتر از مشکلات روانی می‌فهمیم. سلامت روانی در مقایسه با سلامت جسمی، همچنان نقطه کور سلامت است.

ماندن در خانه به اجبار کرونا؛ ترس هر روزه‌ی از دست دادن شغل؛ ترس هر روزه‌ی از دست دادن عزیزان؛ ماندن کودکان در خانه و استرس آموزش آنلاین که هم کیفیت آموزش را کاهش داده و هم کودکان را از دوستانشان دور نگاه داشته است؛ تغییرات شدید در شکل کار و نحوه انجام آن؛ و بزرگتر از همه، این اضطراب غیر قابل تصور که چه قرار است بشود – همه این‌ها جراحتی در سلامتی فرد ایجاد می‌کند که از آسیب خود ویروس سهمگین‌تر است.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر قرار باشد همه گیری اضطراب و افسردگی فرهنگ آدمی را بیش از آنچه کرونا تغییر داد، تغییر دهد چه می‌شود؟ این اتفاق، همین حالا هم پیش آمده است. اگر این تحول بزرگ را در خبرها نمی‌بینیم از این رو است که بر خلاف نشانه‌های کرونا و دیگر بیماری‌های جسمی، تعریف و مقیاس اندازه گیری اضطراب و افسردگی، ابعاد وسیع و البته نامشخصی دارد.

دنیا با اقداماتی مانند در خانه ماندن، حفظ فاصله فیزیکی، زدن ماسک و واکسیناسیون با کرونا مقابله می‌کند. در برابر بحران جهانی سلامت روان چه می‌توان کرد؟
از نظر گالوپ، پاسخ این پرسش، پیش از همه در آگاهی داشتن از این بحران و پیشگیری است. گام دوم هم اقدام فوری و رسیدگی به اضطرابی است که افراد تجربه می‌کنند - و در صورت امکان تغییر شرایط اضطراب زا. برای همین، ضروری است انجام معاینات کلی سلامت روان، به اندازه گرفتن فشار خون یا قند خون یا حتی آزمایش کرونا، در اجتماع پذیرفته و به رویه‌ای ثابت تبدیل شود.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =