کد خبر: 7562
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کدو حلوایی

کدوحلوایی یا همان کدوتنبل جزو صیفی‌های پاییزی و زمستانی محسوب می‌شود که خواص فراوانی دارد. شما می‌توانید کدوحلوایی را به‌صورت بخارپز یا آب‌پز آماده کنید و سپس آن را در انواع دسرها، ‌کیک‌ها، کوکی‌ها و سوپ‌های پاییزی و زمستانی به مصرف برسانید.

حتی گاهی می‌توانید پوره کدوحلوایی را در سس غذاهایی مانند اسپاگتی مخلوط کنید و به این ترتیب از خواص این صیفی ارزشمند بهره‌مند شوید. اگر درباره ارزش تغذیه‌ای کدوحلوایی اطلاعات زیادی ندارید، خواندن ادامه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.  

۱. تقویت سیستم ایمنی 

هر یک لیوان از کدوحلوایی پخته تنها ۴۹ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند اما با همین میزان کم از کالری می‌تواند ۲۴۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A، ۱۹ درصد به ویتامین C، ‌۱۶ درصد به پتاسیم، ۸ درصد به آهن و ۱۱ درصد به منگنز، مس و ویتامین B۲ را تامین کند. به همین دلیل هم مصرف منظم کدوحلوایی در پاییز و زمستان به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی فصلی کمک می‌کند.  

۲. پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن 

کدوحلوایی به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و بسیار قوی مانند آلفاکاروتن، بتاکاروتن و بتاکریپتوگزانتین می‌تواند از آسیب‌دیدگی سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. زمانی که شما در فصل پاییز و زمستان به‌طور منظم کدوحلوایی مصرف می‌کنید، سطح استرس اکسیداتیو و التهاب را هم در بدن کاهش می‌دهید. به تمامی این دلایل، مصرف کدوحلوایی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. کاهش التهابات بدنی به‌دلیل مصرف کدوحلوایی در فصل پاییز به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن هم کمک می‌کند.  

۳. محافظت از قدرت بینایی 

کدوحلوایی به‌دلیل داشتن ویتامین‌های A، لوتئین و زیگزانتین، گزینه خوراکی بسیار مفیدی برای حفظ سلامت بینایی محسوب می‌شود. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که رابطه عمیق و معناداری بین مصرف منظم کدوحلوایی در طول زندگی و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید وجود دارد.  

۴. کمک به کاهش وزن 

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد در روزهای سرد پاییزی و زمستانی با آن مواجه می‌شوند، افزایش وزن ناشی از کم‌تحرکی است. علاوه بر این، معمولا با سرد شدن هوا، تمایل افراد به خوردن هله‌هوله‌ها در طول روز بیشتر می‌شود و همین مساله می‌تواند افزایش وزن را به‌دنبال داشته باشد. کدوحلوایی به‌عنوان یک خوراکی کم‌کالری و سرشار از فیبر می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و جلوی پُرخوری و اضافه‌وزن ناشی از آن را بگیرد. بد نیست بدانید که حدود ۹۴ درصد از حجم کدوحلوایی را آب تشکیل داده است.  

۵. کاهش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها 

تحقیقات بسیاری که درباره رابطه میان مصرف کدوحلوایی و کاهش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در کدوحلوایی می‌توانند از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی، روده و پستان را کاهش دهند. از طرف دیگر ویتامین C، پتاسیم و فیبر فراوان موجود در کدوحلوایی، این صیفی را به گزینه بسیار مناسبی برای بیماران قلبی و کسانی که می‌خواهند سیستم قلبی‌ـ‌عروقی سالمی داشته باشند، تبدیل می‌کند.  

منبع: سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =