کد خبر: 7464
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کتاب "پاییز فصل آخر سال است"

رمان پاییز فصل آخر سال است به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی در دو دهه اخیر شناخته شده است. این کتاب توانست توجه هنرمندان و نویسندگان زیادی را به خود جلب کند و مورد تشویق بزرگان ادبی قرار گیرد. ماحصل تمام ذوق و حوصله نویسنده موجب شد تا سرانجام در سال 1394 جایزه ادبی جلال آل احمد را از آن خود کند و حجت را در مورد بهترین رمان در چند سال اخیر تمام کند.

پائیز فصل آخر سال است روایتی آشنا از زندگی سه دختر!

این روزها وقتی به یک کتاب‌فروشی وارد می شویم، با نام نویسنده ها و کتاب های جدیدی رو به رو می شویم که شناخت چندانی از آن ها نداریم. در بیشتر مواقع مردم دوست ندارند کتاب های تازه از نویسنده های با استعداد زمان حاضر را بخوانند، اما وقتی نام یک رمان به عنوان یکی از رمان های برگزیده همه گیر می شود همه برای خواندن آن کتاب مشتاق می شوند. یکی از همین رمان های جدید و منتخب پاییز فصل آخر سال است نام دارد که نویسنده ای جوان و دهه شصتی به نام نسیم مرعشی آن را به تصویر کشیده است. در ادامه با ما همراه باشید تا از داستان این رمان پر طرفدار کمی بیشتر سر در بیاوریم.

موضوع داستان در مورد چیست؟

موضوع داستان پاییز فصل آخر سال است روایت گر زندگی سه دختر با نام های روجا، لیلا و شبانه است که دغدغه ها و آرزوهای مختلف دارند. مشکلات عاطفی، اجتماعی و مهاجرت، بزرگ ترین مشکلات این سه شخصیت را شامل می شود که برای بسیاری از دختران ایرانی قابل درک است و به راحتی می توانند با آن هم ذات پنداری کنند.

خلاصه ای کوتاه از کتاب

کتاب پاییز فصل آخر سال است شامل دو بخش به نام های تابستان و پائیز است. هر دو بخش سه روایت دارد که از زبان هر یک از سه شخصیت های داستان تعریف می شود. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی های این کتاب این است که نویسنده در این کتاب قهرمان سازی نکرده است و تمام شخصیت های اصلی داستان خاکستری اند.

 نویسنده با بیانی شیوا داستانی واقعی از معضلات و مشکلات این سه دختر را روایت می کند که به نظر مخاطب آشناست و می تواند به راحتی با آن انس بگیرد. اصولاً ساده نویسی و نگاه واقع گرایانه داستان های نسیم مرعشی در تمام آثارش دیده می شود و به این رمان محدود نخواهد شد.

جملاتی از کتاب پاییز فضل آخر سال است

برخی از قسمت های رمان مرعشی نگاه جالب نویسنده را به مخاطب می رساند. نگاهی که سرشار از زنانگی و امید است. با هم برخی از جذاب ترین لحظاتی که نویسنده در طول داستان به تصویر کشیده است را می خوانیم:

فکر این که چرا به این جا رسیدیم. کجا را اشتباه کردیم کجای خلقت و با کدام فشار شالوده‌مان ترک خورد که بدون این که بدانیم برای چه، با یک باد، طوری آوار شدیم روی خودمان که دیگر نمی‌توانیم از جایمان بلند شویم. نمی‌توانیم خودمان را بتکانیم و دوباره بایستیم و اگر بتوانیم، آنی نیستیم که قبل از آوار بوده‌ایم. اشتباهِ کدام طراح بود که فشارها را درست محاسبه نکرد و سازه‌مان را طوری غیر مقاوم ساخت که هر روز می‌تواند برای شکستنمان چیزی داشته باشد؟ فکر زندگی بی‌خنده و بی آرزو تکه‌تکه‌ ام می‌کند. مثل لکه ‌ی زشت زرد ماست، روی پیشخان آشپزخانه.

بالای مژه‌ها خط سیاه می‌کشم. کج می‌شود مثل همیشه. مثل تمامِ خط‌ های زندگی‌ ام که کشیدم و کج شد و پاک کردم و باز کشیدم و باز کج بود. مثل شب‌های مشق که صدبار با مداد قرمز لای بابا های سیاه خط می‌گذاشتم و خراب می‌شد و پاک می‌کردم و باز می‌کشیدم و باز خراب می‌شد و من می‌ماندم و دفتر پاره...

جوایز کتاب

رمان پاییز فصل آخر سال است به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی در دو دهه اخیر شناخته شده است. این کتاب توانست توجه هنرمندان و نویسندگان زیادی را به خود جلب کند و مورد تشویق بزرگان ادبی قرار گیرد. استعداد و نبوغ نویسندگی نسیم مرعشی در موفقیت این کتاب حرف اول را می زند چرا که او برای به تصویر کشیدن داستان ساده اما متفاوتی که در ذهنش داشت زحمت زیادی کشیده است. ماحصل تمام ذوق و حوصله نویسنده موجب شد تا سرانجام در سال 1394 جایزه ادبی جلال آل احمد را از آن خود کند و حجت را در مورد بهترین رمان در چند سال اخیر تمام کند.

نقدی بر داستان پاییز فصل آخر سال است

شاهکار پائیز فصل آخر سال است به خوبی توانسته است به دل مخاطبان زیادی بنشیند و جایگاه خود را میان علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی حفظ کند. این رمان به عنوان نخستین اثر رسمی و چاپ شده نسیم مرعشی موفقیت های زیادی داشته که مهم ترین آن این است که علاوه بر کسب جایزه ادبی توانسته در کمتر از یک سال به چاپ بیست و هفتم برسد. البته موفقیت این اثر با چاپ و انتشار آن توسط انتشارات معتبر و با کیفیتی همچون چشمه به موفقیت این کتاب افزود چرا که نشر چشمه یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین انتشارات های کشور است که همیشه کتاب های موفق و با کیفیت را به چاپ می رساند.

اگر بخواهیم به متن کتاب نگاهی سخت گیرانه بیندازیم باید توجه داشته باشیم که این کتاب به نسبت تمام کتاب های چاپ شده و حتی پر طرفدار در 3 سال اخیر جایگاه ویژه ای دارد. چرا که نویسنده نگاهی خاص به سوژه های معمولی و روزمره ای داشته و توانسته این نگاه و ایده را با قلمش به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشاند.

قلم نسیم مرعشی به گونه ای است که با ساده ترین و روزمره ترین کلمات نگاهش را به کتاب تبدیل کرده است اما این سادگی چیزی از کیفیت نگارش کم نکرده و حتی موجب شده خواندن این رمان برای بسیاری از افرادی که به کتاب خواندن چندان هم عادت ندارد راحت باشد.

در یک نگاه کلی اگر بخواهیم بزرگ ترین مشکل این کتاب را پیدا کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که اگر نویسنده از سه لحن متفاوت برای سه شخصیت داستان خود استفاده می کرد شاید داستان جذاب تر می شد و می توانست مخاطب های سخت گیر خود را راضی تر نگه دارد. چرا که مخاطب اگر توجه خاصی به نام شخصیت ها نداشته باشد ممکن است به دلیل شباهت زیاد لحن ها هر سه شخصیت را با هم اشتباه بگیرد.

درباره نسیم مرعشی، نویسنده دهه شصتی

نسیم مرعشی نویسنده جوان و خوش ذوق دهه شصتی در سال 1362 چشم به جهان گشود. این دختر جوان دوران کودکی اش را در اهواز سپری کرده و از کودکی ذوق هنری و ادبی را در خود می دید. تا اینکه در سال 1385 به عنوان روزنامه نگار در دفتر روزنامه همشهری استخدام شد و از سال 1387 فعالیت خود را در حوزه داستان نویسی و فیلم نامه نویسی آغاز کرد. جالب است بدانید این نویسنده جوان فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک است و رشته تحصیلی و حرفه اش ربط چندانی به هم ندارد اما امروز می توان لقب دختر مهندسی که نویسنده شد را به مرعشی داد.

سایر آثار نویسنده

نسیم مرعشی روزنامه نگار و نویسنده جوان و موفقی است که رگ خواب مخاطب را با ساده نویسی و الهام از واقعیت های روز جامعه به دست آورده است. اگر طرفدار قلم این نویسنده هستید بد نیست با جدید ترین رمان او نیز کمی آشنا شوید. «رمان هرس» جدید ترین رمان نسیم مرعشی نام دارد که به تازگی منتشر شده است. نسیم مرعشی پس از نگارش موفق رمان پاییز فصل آخر سال است رمان تازه خود را با داستان و دغدغه ای جدید به تصویر کشیده است که خواندن آن نیز خالی از لطف نیست. رمان هرس در مورد زندگی یک زوج خرمشهری است که با شروع جنگ و مرگ پسرشان زندگی روی تاریکش را به آن ها نشان داد و هنوز هم با گذشت سالیان دراز نتوانستند با این مسئله کنار بیایند.

از عجیب ترین و جذاب ترین ویژگی های این رمان که هرس نام دارد می توان به لحجه جنوبی شخصیت های داستان اشاره کرد که از همان ابتدای داستان هر خواننده ای را به خود جذب می کند. چرا که نگارش کتابی با لحن و لحجه ای ویژه، قابل تقدیر است. همچنین این رمان 18 فصل دارد و رمان بلندی به حساب نمی آید. اگر شما از قلم نسیم مرعشی و داستان هایش لذت می برید، پیشنهاد می کنم خواندن این داستان را به هیچ وجه از دست ندهید.

چرا باید کتاب پاییز فصل آخر سال است را بخوانیم؟

شما با خواندن یک کتاب جدید تجربه های جدید تری به دست خواهید آورد چرا که با هم ذات پنداری شخصیت های مختلف در موقیعیت های متفاوت، می توانید تجربه های جذابی به دست بیاورید. رمان نسیم مرعشی هم از این قاعده مستثنا نیست چرا که به شما تجربه بیم و امید، ترس و اضطراب در موقعیت ها و شرایط خاص را می دهد. گاهی در مورد روابط عاطفی و خانوادگی و گاهی در هنگام تردید در مورد هویت شغلی و اجتماعی!

 اگر هنوز هم در مورد خواندن این کتاب شک دارید به شما پیشنهاد می کنم با خواندن این رمان برگزیده در جشنواره جلال آل احمد، خود را با دنیای نویسنده ای که تا به حال کتابی از آن نخوانده اید رو به رو کنید چرا که در انتهای مطالعه این کتاب، به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

برای خرید یا دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

ناشر: انتشارات چشمه

منبع: فیدیبو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =