کد خبر: 7455
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
سالمند/بیماری

هنگامی که بیمار می‌شوید، دوست دارید هرچه سریعتر خوب شوید اما انجام برخی عادات ممکن است علائم بیماری را تشدید کند. از اشتباهاتی که در مواجهه با سرماخوردگی و آنفلوانزا انجام می‌دهید، خودداری کنید تا زودتر بهبود یابید.

سعی دارید خود را سالم نشان دهید

 طبق روال عادی روزانه رفتار نکنید. بدن برای مقابله با ویروس سرماخوردگی یا آنفلوانزا به انرژی بیشتری نیاز دارد. استراحت را در اولویت کارهایتان قرار دهید. برخی از برنامه‌هایتان را لغو کنید، به محل کار یا مدرسه نروید و در خانه بمانید. علاوه برکمک به بهبود بدن، از انتشار میکروب‌ها به دیگران جلوگیری می‌کنید.

 علائم آنفلوانزا را نادیده می‌گیرید

 معمولاً برای بیماری سرماخوردگی  نیازی به مراجعه به پزشک نیست اما در صورت داشتن علائم آنفلوانزا مانند تب بالا، بدن درد و خستگی به پزشک مراجعه کنید تا داروی ضد ویروسی مانند اوسلتامیویر یا تامیفلو و زانامیویر را تجویز کند. اگر بیمار، یکی از این دو دارو را در ۴۸ ساعت اول مصرف کند، می‌تواند علائم بیماری را تسکین داده و بیماری را ۱ یا ۲ روزه بهبود ببخشد.

 کمتر می‌خوابید

 عدم دریافت خواب کافی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و درنتیجه مبارزه با عفونت برای فرد سخت‌تر می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، چهار برابر بیشتر از افرادی که حداقل ۷ روز هفته را خوب می‌خوابند، در معرض بیماری قرار دارند. بنابراین زود بخوابید و در طول روز هم خواب نیمروزی داشته باشید. آیا علائم بیماری مانع خواب راحت در شما می‌شود؟ سرفه شبانه را با خوردن کمی عسل تسکین دهید و از یک دستگاه مرطوب‌کننده برای تنفس راحت‌تر استفاده کنید.

 به پزشک می‌گویید آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

 مصرف آنتی‌بیوتیک موجب نمی‌شود تا احساس بهتری داشته باشید. آنتی‌بیوتیک‌ها فقط باکتری‌ها را از بین می‌برند و سرماخوردگی و آنفلوانزا را ویروس‌ها ایجاد می‌کنند. تقریباً یک سوم تجویزهای آنتی‌بیوتیک غیرضروری است و می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند اسهال و واکنش‌های آلرژیک را افزایش دهد. همچنین به رفع مشکل بزرگ بهداشت جهانی مانند مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند، درست در زمانی که باکتری‌ها به داروها عادت کرده‌اند و آنتی‌بیوتیک دیگر به خوبی اثر نمی‌کند.

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

 وقتی گلویتان درد می‌کند، نوشیدن مایعات برایتان سخت می‌شود اما وقتی به اندازه کافی آب بنوشید، مخاط نازک شده و احتقان را از بین می‌برد و همچنین از بروز سردرد جلوگیری می‌کند اما خیلی هم آب ننوشید. برای تسکین بیشتر، یک نوشیدنی گرم مانند دمنوش‌ یا آب گوشت میل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی گرم می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی مانند خستگی یا گلودرد کمک کند.

 غذا و میان‌وعده را حذف می‌کنید

 ممکن است زیاد به خوردن غذا اشتها نداشته باشید اما مهم است که حتما چیزی بخورید. کالری و موادمغذی، سلول‌های ایمنی که به ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا حمله می‌کنند را افزایش می‌دهد و درنتیجه فرد سریعتر بهبود می‌یابد. سعی کنید یک کاسه سوپ مرغ بخورید. تحقیقات نشان می‌دهد که این سوپ کلاسیک درواقع می‌تواند برخی از علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تسکین دهد.

 سیگار می‌کشید

سیگار کشیدن به ریه‌ها آسیب می‌رساند و گلو را تحریک می‌کند و همچنین می‌تواند علائم سرماخوردگی را بدتر کند. بنابراین سیگار و قلیان را کنار بگذارید و از مصرف مواد دودزا خودداری کنید.

 استرس دارید

 هورمونی که بدن به هنگام استرس تولید می‌کند، بر روی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گدارد، همچنین التهاب را افزایش می‌دهد و گرفتگی بینی را شدیدتر می‌کند. سعی کنید تمرکزتان را بر روی آرامش و بهبود از بیماری بگذارید تا زودتر از آن نجات یابید.

منبع: WebMD

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =