کد خبر: 7417
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
بازدید رییس و مدیران صندوق از موزه نفت تهران

مدیر موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران اعلام کرد: تانکر سوخت‌رسان انگلیسی لیلاند با قدمتی ۱۰۰ ساله و تلمبه سوخت‌رسان فرانسوی ساتام با قدمتی نزدیک به ۸۰ سال، می‌تواند به عنوان گنجینه‌های صنعت در فهرست جهانی قرار گیرد.

مریم اسماعیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پمپ بنزین دروازه دولت پایتخت ششمین جایگاه سوخت رسانی است که در تهران ساخته شد، اظهار کرد: هم اینک حدود ۵۰۰ شی با قدمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال در این موزه نگه داری می‌شود که تمامی آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. وی با بیان اینکه این ۲ شی قدیمی در هیچ موزه داخلی وجود ندارد، گفت:  ساخت تانکر سوخت رسان لیلاند مربوط به سال ۱۹۴۷ میلادی و تلمبه سوخت رسان ساتام مربوط به ۱۹۲۱ میلادی است. از ویژگی مهم تانکر سوخت رسان لیلاند سوخت گیری ۱۲ هزار لیتر بنزین و ویژگی تلمبه سوخت رسان ساتام، کارکرد ۵ لیتر و سپس توقف بوده است.  

مدیر موزه نفت دروازه دولت درباره تانکر سوخت لیلاند گفت: شرکت سازنده از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۶۸ میلادی از این تانکرها می ساخت که تنها نمونه موجود از این تانکر در کشور در این موزه وجود دارد. وی با بیان اینکه در بخش تلمبه های سوخت رسان ۱۸ مدل از قدیمی ترین(دستی تا عقربه ای) تا جدید ترین آن مربوط به نفت افزار که کامپیوتری و ۴ نازله است در موزه قرار دارد، گفت: بیشتر تلمبه های قدیمی از کشور های آمریکا، فرانسه و ژاپن است که می توان تنوع و قدمت آنها را مشاهده کرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در سال های منتهی به سال ۱۳۲۰، چهارده پمپ بنزین با همکاری شرکت انگلیسی که در تهران به یک شکل ساخته شد، گفت: از آن جایگاه های یک شکل تنها موزه پمپ بنزین تهران دروازه دولت و جایگاه شماره ۴ (خیابان ۱۵ خرداد) هنوز هویت خود را حفظ کرده اند و جایگاه شماره ۴ ثبت ملی نیز شده است، و دیگر پمپ بنزین ها به مرور تخریب و به اشکال دیگر درآمدند.

وی با بیان اینکه نخستین موزه پمپ بنزین جهان مربوط به ۱۹۱۰ میلادی و در شهر پنسیلوانیا آمریکا تاسیس شد، گفت: موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران هم اینک برای تبادل اطلاعات شامل عکس، فیلم و بخش علمی با بیش از ۴۰ موزه پمپ بنزین جهانی همکاری پژوهشی دارد. با شیوع کرونا فعالیت این موزه به صورت مجازی، اقدامات پژوهشی و ورک شاپی بوده است.

جایگاه سوخت شماره ۶ یا همان پمپ بنزین دروازه دولت در سال ۱۳۱۷ خریداری و در سال ۱۳۱۹ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس جهت توزیع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفید و بنزین راه اندازی شد. این جایگاه تا دهه ۷۰  فعال بود و پس از آن به دلیل عبور مترو از زیر آن فعالیتش متوقف و سال‌ها در اختیار بخش خدمات شهری شهرداری قرار گرفت و وضعیت مناسبی نداشت. بخش موزه‌های وزارت نفت از سال ۹۶ با بازپس‌گیری این بنا نسبت به مرمت و تبدیل آن به موزه اقدام کرد.

بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه‌ای است، طاق‌های قوس‌دار با کاشی‌کاری‌های نفیس، قاب‌های دور هر طاق به صورت نقش گره است که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است.

معرفی تاریخ جایگاه‌های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه‌های عرضه از اهداف تعریف‌شده برای موزه پمپ بنزین به شمار می‌رود.

این بنای تاریخی حوالی مترو دروازه دولت قرار دارد.

منبع: ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =