کد خبر: 7406
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
آلزایمر

پژوهشگران معتقدند درآینده، بعد ازکووید ۱۹، موج دمانس در جهان فراگیر خواهد شد. انجمن جهانی آلزایمر و انجمن دمانس وآلزایمر ایران، توجه عموم به علائم هشداردمانس را لازم می دانند.

انجمن جهانی آلزایمر و انجمن دمانس وآلزایمر ایران، هشدار می دهند که کووید ۱۹ می تواند همه گیری دمانس را افزایش دهد و از سازمان جهانی بهداشت و دولت ها می خواهند تا بودجه تحقیقاتی لازم برای یافتن رابطه بین کووید ۱۹ و دمانس را در اولویت کارقرار دهند.

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد اثرات کووید ۱۹ بر سیستم عصبی می تواند علائم دمانس و آسیب شناسی مغز را تسریع کند. محققین رشته دمانس درجهان کار گروهی تشکیل داده اند تا در مورد ارتباط بین کووید ۱۹ و دمانس را بررسی کنند. میلیون ها نفر در جهان دراثرطولانی شدن کووید با خطر افزایش و یا سرعت ابتلا به دمانس مواجه هستند.


سپتامبر ۲۰۲۱:با شروع ماه جهانی آلزایمر، انجمن جهانی آلزایمر فدراسیونی جهانی متشکل از ۱۰۴ انجمن دمانس وآلزایمر در جهان بهمراه عضو خود انجمن دمانس و آلزایمر ایران، عموم را تشویق می کنند تا با آگاهی از علائم هشدار، دمانس را بشناسند، بیماری آلزایمر را بشناسند و هر زمان با آن مواجه شدند اطلاعات، مشاوره و کمک بگیرند تا تشخیص به موقع داده شود. تشخیص دمانس دارای چالش های متعدد، روند آن مشکل و در هر کشور متفاوت هست. هم چنین، شرم از ابراز بیماری و مسائل حواشی آن باعث می شود که افراد دیرتر به پزشک مراجعه کنند.

مدیر عامل انجمن جهانی، خانم پاولا بربرینو می گوید "دانستن علائم هشداردمانس می تواند به افراد کمک کند. اطلاعات، مشاوره وکمک دریافت کنند تا به تشخیص به موقع دست یابند، دانستن این علائم بیش از پیش اهمیت دارد. "پیش بینی می شود که شیوع دمانس تا سال ۲۰۳۰ از ۵۵ میلیون به ۷۸ میلیون نفر و هزینه بیماری در سال به ۲.۸ تریلیون دلار برسد. ما از سازمان جهانی بهداشت، دولت ها و موسسات پژوهشی در سراسر جهان درخواست داریم منابع مالی برای پژوهش دراین حوزه را در اولویت کار قرار دهند تا از همه گیری دمانس در آینده پیش گیری شود"

در ایران در حال حاضر هر ۷ دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می شود و بیش از ۸۰۰، ۰۰۰ نفر با آن زندگی می کنند و فقط ۱۰ درصد تشخیص می گیرند. بنابراین دانستن علائم هشدار دمانس بسیار ضروری هست تا بتوان به تشخیص به موقع دست یافت و با حفظ توانمندی‌ها زندگی با کیفیتی را افراد مبتلا تجربه کنند. تصویب و ابلاغ سند ملی دمانس راه را برای رسیدن به این هدف هموار می سازد.

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که اثرات ناشی از کووید ۱۹ برمغز می تواند امکان ابتلا به دمانس درفرد و همچنین نسبت تغییرات آسیب شناسی مرتبط به دمانس در مغز را افزایش دهد. انجمن جهانی آلزایمر یک کارگروه از محققین توانمند حوزه دمانس تشکیل داده است تا پژوهش در این زمینه را رهبری و رصد کنند.

مدیرعامل انجمن جهانی آلزایمر می گوید " ما می خواهیم مردم بدانند که امکان ارتباط بین طولانی شدن دوران ابتلا به کووید ۱۹ و دمانس وجود دارد به همین جهت بهتر است افراد نسبت به آن آگاه و چنانچه با علائمی در خود مواجه شدند نسبت به آن اقدام کنند. ما مصرانه از سازمان جهانی بهداشت و دولت ها می خواهیم تا در اسرع وقت تحقیقات لازم برای روشن شدن این سوال را آغاز نمایند. "

نتایج آخرین تحقیقات در کنفرانس ۲۰۲۱ انجمن آلزایمر آمریکا حاکی از این بود که بعضی از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند ممکن است به سرعت بیماری آلزایمر/علائم و آسیب شناسی بیماری آلزایمر-دمانس های مرتبط را تجربه کنند. این تحقیق نشان می دهد که سرم نشانگرهای زیستی در آسیب های عصبی، تورم عصبی و بیماری آلزایمر با علائم عصبی که در بیماران کوید ۱۹ مشاهده می شود مرتبط هست. خانم بربرینو اضافه می کند " بسیاری از متخصصین حوزه دمانس در جهان هم اکنون نگران رابطه دمانس و علائم عصب شناسی کووید ۱۹ هستند و ما نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. "

کمیته علمی انجمن جهانی آلزایمر متشکل از ۷۵ عضو، کار گروهی از دانشمندان و پزشکان مجرب تشکیل داده است تا این مهم را بررسی و نظرات و راهکارهای خود را ارائه نمایند. این کمیته با انجمن آلزایمرآمریکا و دیگر گروه‌های تحقیقاتی بین المللی همکاری دارد تا اثرات ناشی از طولانی شدن کووید ۱۹ را بررسی نماید.

در کوتاه مدت ممکن است شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از دمانس باشیم زیرا که بسیاری از افراد مبتلا به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ فوت می کنند ( ۴۵درصذ تا ۲۵درصد). پیش بینی می شود در دراز مدت، تعداد افراد مبتلا به دمانس در اثر آسیب مغزی ناشی از کووید ۱۹ افزایش یابد.

دکتر علی عطری، رئیس کمیته علمی انجمن جهانی می گوید" ما به ویژه نگران علائم عصب شناسی کووید ۱۹ مانند: از دست دادن حس بویائی، چشائی و اختلالات شناختی مانند "مه آلودگی مغز" و مشکلات در تمرکز، حافظه، تفکر و بیان هستیم. کووید ۱۹ می تواند باعث تخریب و خون لخته گی در مویرگ‌های مغز شود، سیستم ایمنی را تضعیف و ایجاد تورم نماید و در هر حال ویروس می تواند مستقیما از مسیر شامه به مغز حمله کند"

دکتر عطری اضافه کرد " راه‌هائی برای بررسی و شناخت این مشکل دردسترس هست ولی ما می دانیم هر آنچه که خزانه شناخت و برگشت پذیری را کاهش دهد، روند از بین رفتن اعصاب را تسریع می کند وبروزعلائم اختلالات عصبی مانند دمانس زودتر آشکار می گردد"

منبع: انجمن دمانس وآلزایمر ایران

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =