کد خبر: 7398
سرویس: آموزش خدمات
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بازنشسته

اطلاعات کلی برای شاغلان ارجمند صنعت نفت که به افتخار بازنشستگی نائل می شوند.

الف- تشکیل پرونده وشناسائی بازنشسته در سیستم‌های بازنشستگی

۱ـ پرونده بازنشستگان جدید صنعت نفت از طریق امور اداری شرکت متبوع به واحد کنترل محاسبات صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ارسال و پس از تعیین و تایید نهائی، سوابق منتج به میزان مستمری به واحدهای اداری نمایندگی‌ صندوق ارسال می‌شود.

۲ـ در شرایط عادی، اقدامات فوق به طور معمول بین یک تا دو ماه زمان خواهد برد. پس از تایید سوابق و تهیه کارت مستمری، نخستین مبلغ مستمری بازنشسته به حساب معرفی شده وی که در همان پرونده‌های ارسالی محل کار او لحاظ شده، واریز می‌شود.

برای اجرای مراحل اداری یادشده، نیازی به مراجعه بازنشسته ارجمند به صندوق نیست.

۳ـ پس از دریافت پیامک صندوق‌، بازنشسته ارجمند برای انجام سایر اقدامات اداری از جمله معرفی افراد تحت تکفل خود و دریافت کارت شناسایی به نزدیک‌ترین دفتر نمایندگی صندوق که نشانی آنها در وب‌سایت  www.oipf.ir  قرار دارد مراجعه می‌کند تا از سوی همکاران نمایندگی صندوق راهنمای لازم ارائه شود.

ب- مدارک لازم در اولین مراجعه به نمایندگی:

۱ـ  فرایند صدور کارت شناسایی بازنشستگان با ارائه نامه حراست محل اشتغال قبلی مبنی بر تحویل کارت شناسائی شرکت متبوع و ۲ قطعه عکس پرسنلی در نمایندگی‌های صندوق اجرائی خواهد شد.

۲ـ جهت برقراری خدمات فرزندان واجد شرایط، با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه خود، همسر و فرزندان تحت تکفل به نمایندگی نزدیک به محل سکونت مراجعه فرمایید.

۳ـ چنانچه فرزندان پسر بالای ۲۲ سال در حال تحصیل دارید گواهی اشتغال به تحصیل در مراکز آموزش عالی معتبر آنان را همراه داشته باشید.

۴ـ چنانچه والدین شما تحت تکفل‌تان هستند؛ از محل کار قبلی (کارفرما) گواهی مبنی بر تاریخ شروع کفالت آنان تا تاریخ بازنشستگی را همراه داشته باشید. در صورتی که بعد از بازنشستگی به لحاظ شمول مقررات تمایل داشته باشید پدر و مادر خود را تحت پوشش درآورید همکاران نمایندگی راهنمائی لازم را به شما ارائه خواهند داد.

ج- خدمات درمانی  

بازنشسته گرامی به همراه افراد تحت تکفل خود می‌تواند مانند زمان اشتغال از خدمات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بهره‌مند شود. افزون بر این خدمات، صندوق با مراکز تشخیصی و درمانی دیگری قرارداد همکاری داشته که در صورت ضرورت، بازنشستگان ارجمند می‌توانند به آنها مراجعه و خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت نمایند. نشانی این مراکز در وب‌سایت رسمی صندوق به نشانی www.oipf.ir   قابل مشاهده است. 

د- هزینه های درمان

خدمات درمانی در مراکز سازمان بهداشت و درمان و مراکز دولتی مانند زمان اشتغال بودن پرداخت هزینه است.

پس از دریافت خدمات در مراکز طرف قرارداد، برای خدمات سرپایی ۱۰% درصد فرانشیز پرداخت می‌ شود و در صورت بهره‌مندی از خدمات بستری؛ ۱۰% درصد فرانشیز از مستمری و به شکل اقساط کسر می‌شود.

 در خصوص هزینه‌های والدین مقررات جاری زمان اشتغال در زمان بازنشستگی از جمله بازیافت ۳/۱ هزینه سهم بازنشسته نیز برقرار است.

چنانچه بازنشسته و خانواده محترم وی از خدمات درمانی به غیر از مراکز طرف قرارداد و یا بهداشت و درمان استفاده نماید، بازیافت هزینه‌های مشروط به اینکه خدمات دریافتی در تعهد صندوق باشد همانند زمان اشتغال برابر نرخ تعرفه‌های مصوب به عنوان درمان آزاد با کسر فرانشیز قابل پرداخت است. 

هـ - خدمات امور بازنشستگی صندوق‌ها

علاوه بر خدمات درمانی، سایر خدمات صندوق مشتمل پرداخت انواع وام از طریق بانک‌های عامل، صدور گواهی، دریافت انواع درخواست برقراری خدمات، پرداخت علی‌الحساب مستمری، قبول و یا لغو عضویت طرح تامین آتیه، برقراری و یا لغو برقراری حق اولاد حسب مورد، پرداخت انواع کمک هزینه حسب مورد و زمان، برقراری خدمات درمان و مستمری بازماندگان واجد شرایط، انواع خدمات مددکاری، بیمه اتومبیل و.... است که برای آسان سازی، برخی این خدمات به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه سما برای بازنشستگان ارجمند قابل استفاده است. 

و_ سامانه خدمات امور بازنشستگی ( سما )

با آغاز دوران بازنشستگی هر بازنشسته صاحب یک حساب کاربری در سامانه سما خواهد شد. نشانی این سامانه sama.oipf.ir  است. اولین نام کاربری هر بازنشسته شماره پرسنلی و پسورد آن نیز ۱ تا ۶ است. توصیه می‌شود پس از اولین ورود، رمز حساب کاربری خود را به دلخواه تغییر و نام کاربری و رمز ورود جدید را محفوظ نمایید. و در صورت فراموشی رمز عبور، به راحتی از طریق گزینه مربوطه می‌توان نسبت به ایجاد یک رمز عبور جدید اقدام کرد.

پس از ورود به سامانه سما، پروفایل کاربری قابل مشاهده می‌باشد. خواهشمند است در صورت مشاهده هر گونه مغایرت، نسبت به اصلاح آن (مثلاً شماره همراه یا نشانی) و یا انعکاس آن به دفاتر صندوق‌ها اقدام نمایید.

ز- صدور فیش مستمری

از طریق سامانه سما می‌توانید فیش مستمری خود را مشاهده و یا پرینت آنرا دریافت کنید. به طور معمول فیش حقوقی ۲۴ ساعت قبل از پرداخت مستمری منتشر و زمان پرداخت نیز در بازه زمانی ۲۱م تا ۲۳ هر ماه است.

علاوه بر اطلاعات مستمری مشتمل بر اصل مستمری و فوق‌العاده‌های عائله‌مندی سایر عناصر پرداختنی مانند سرانه نقدی خدمات باشگاهی، سرانه نقدی گردشگری و ورزش، کمک معیشت، همچنین هدیه تولد در ماه تولد که به صورت موردی پرداخت خواهد شد در برگه مستمری درج می‌شود.

ح- سایر خدمات سامانه سما

بسیاری از خدمات صندوق‌ها ازجمله:

۱-  ثبت نام وام قرض‌الحسنه شامل وام ازدواج فرزندان، ایثارگری، جامع (مددکاری)، تحصیلات از طریق سامانه سما به صورت غیر حضوری انجام می‌شود، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر راهنمای درخواست وام‌ها را در بخش آموزش تارنمای صندوق مشاهده نمایید.

۲-  ثبت درخواست علی‌الحساب مستمری در مواقع ضروری طبق ضوابط مندرج در فرم سما.

۳-  امکان ثبت بیمه خودرو.

۴-  دریافت کد مددکاری ویژه خانواده‌های دارای فردی با معلولیت‌های مورد تایید شورای عالی بهداشت و درمان صنعت نفت.

۵- ثبت درخواست صدور معرفی‌نامه انواع تقاضای کسر اقساط. متقاضیان گواهی کسر از حقوق، بدون محدودیت می‌توانند تا سقف ۱۵ برابر اصل مستمری، معرفی‌نامه دریافت کنند. برای ضمانت‌نامه وام ازدواج تا ۲ فقره معرفی‌نامه آنلاین ارائه می‌شود. برای ضمانت وام مسکن یک فقره بدون محدودیت مبلغ، امکان دریافت گواهی کسر از حقوق وجود دارد. 

به یاد داشته باشید اخبار صندوق‌ها صرفا از طریق تارنمای رسمی صندوق‌ها به نشانیoipf.ir  منتشر می‌شود.

ورود شما عزیزان به جمع خانواده بزرگ بازنشستگان صنعت نفت را تبریک می‌گوییم.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =