کد خبر: 7395
سرویس: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
پیغام

حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آدابی دارد که اگر آن را رعایت نکنیم، با مشکل روبرو می‌شویم. همه ما هر روز بارها به گوشی‌ خود سرک می‌کشیم، در فضای مجازی حضور داریم و به‌جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنیم، اما گاه نکات بسیار ساده‌ را رعایت نمی‌کنیم که اسباب رنجش خود و دیگران می‌شود.

 در این‌باره صدها نکته می‌توان نوشت، اما در این مطلب، ۱۰ نکته پایه را مرور می‌کنیم.

۱- اگر کسی، یک بار بسیار زود پیام ما را دید و پاسخ داد، به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی گوشی خود خوابیده است و از این به بعد موظف است زود جواب بدهد و اگر دیر جواب دهد، به ما بی‌احترامی کرده است.

۲- ما از حال روحی کسی که آن‌طرف خط است، خبر نداریم. وقتی پیام می‌دهیم، نمی‌دانیم او در چه شرایطی است. انتظار نداشته باشیم که آدم‌ها همیشه شاد و خوش‌مشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟

۳- اگر پیام صوتی کاری می‌دهیم، کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقه‌ای دارد. برای همین، روی دور تند می‌گذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل می‌دهد، از بین می‌رود.

۴- از ارسال پیام‌های کیلویی، صبح و ظهر و شب و خبرهای کلیشه‌ای با دسته‌گل و ایموجی، خودداری کنیم. اگر کسی برای ما مهم است، چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم.

۵- اگر به تازگی از کسی شماره گرفته‌ایم، دلیل نمی‌شود که انتظار داشته باشیم در همه پیام‌رسان‌ها همه پیام‌های ارسالی ما را ببیند، بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام، لزوماً دوستی‌ها را عمیق نمی‌کند. اگر در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام، کسی که شهرت دارد، می‌شناسیم، اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد.

۶- از فورواد اخبار، تصویر و کلیپ به دیگران خودداری کنیم. الآن تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند، مگر این‌که مورد خاص و ویژه‌ای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند.

۷- اگر پیام را تایپ می‌کنیم و متن طولانی است، از شماره‌گذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملال‌آور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد.

۸- حواس ما باشد که پیام‌های ما به‌ویژه آن‌ها که کاری هستند، ممکن است از سوی طرف مقابل، به شخص سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه، وقتی پشت سر فرد دیگری حرف می‌زنیم، این یک سند بوده و ممکن است دست آن شخص برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که فرد سومی ممکن است پیام ما را ببیند.

۹- هر کدام از ما روزانه ده‌ها و صدها پیام دریافت می‌کنیم. پیام‌رسان‌ها جوری طراحی شده‌اند که وقتی پیام کسی را دریافت می‌کنیم و نمی‌بینیم، ممکن است زیر پیام‌های تازه قرار بگیرد، به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود.

گاه، این اتفاق برای خودمان نیز می‌افتد. به همین دلیل، اگر کسی پیام ما را نمی‌بیند، دلیل آن، این نیست که در اولویت او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برای او مهم نیستیم. گاه، اتفاق است و پیش می‌آید.

۱۰- لحن پیام را رعایت کنیم. «صبحت بخیر. خوبی؟ چطوری؟» با «صبحتان بخیر. حال شما خوب است؟» در معنی، یکی است، اما در لحن، بسیار تفاوت دارد. اولی، نشانه دوستی و صمیمیت بوده و دومی، رسمی است. بسیاری اوقات، همین واژه‌های ساده، موجب اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهم‌های بسیار شده است.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =