کد خبر: 7382
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مدیتیشن و سالمندان

حافظه همانند یک عضله است؛ اگر از آن استفاده نکنید از بین می رود. عینک‌های گمشده، دسته کلیدهای جا گذاشته شده، قرار ملاقات‌هایی که فراموش شده‌اند؛ همه اینها نشانه‌های ضعیف شدن حافظه هستند.

همه ما فراموشکاری های گاه و بی گاه را تجربه کرده ایم؛ با این وجود، زمانی که فراموشی ثبات زندگی ما را مختل می کند، توانایی ما برای بازیابی و حفظ اطلاعات سزاوار توجه ماست. مدیتیشنی که در اینجا به آن خواهیم پرداخت به انعطاف پذیری عضلات شما کمک خواهد کرد تا از این پس به خاطر آورید که کلیدها، تلفن همراه و یا کیف پول خود را کجا گذاشته اید. اگر در به یادآوری اتفاقات مهم دچار مشکل هستید کمک حرفه ای مورد نیاز است.

این مدیتیشن را حداقل روزی یکبار انجام دهید تا به جای عدم حضور ذهن همیشه حضور ذهن داشته باشید. باید به تک تک حواس پنجگانه توجه داشته باشید. از طریق سه مرحله‌ای که در زیر بیان خواهد شد حس چشایی، لامسه، بویایی، بینایی و شنوایی خود را کشف خواهید کرد.

همین حالا این کار را انجام دهید.

از هر جایی که هستید شروع کنید. سه تا نفس عمیق بکشید تا ذهن خود را از هر چه هست پاک و بدن خود را رها سازید.

مرحله اول

به مزه‌ای که در دهان خود حس می کنید آگاه باشید. آیا طعمی هر چند نامحسوس را حس می کنید؟ به مزه ای که در نوک زبانتان است در مقابل انتهای زبان توجه کنید.

اکنون به جزء جزء لباسی که تنتان است و با پوستتان در تماس است دقت کنید. آیا نرم است؟ زبر است؟ گرم است یا سرد؟ به آرامی حرکت کنید تا این حس را افزایش دهید.

از بینی تنفس کنید. چه بویی را میشنوید؟ چهار رایحه ای را که تشخیص می دهید نام ببرید.

سپس، با چشمان باز یا بسته، به اشکال هندسی، رنگ ها و بافت اجسام توجه کنید. چیزی که بدان خیره شده اید ثابت است یا در حال حرکت؟ نور چگونه تغییر می کند؟

در انتها، به صداهای اطرافتان گوش فرا دهید. آیا صدای آواز پرندگان را می شنوید؟ یا صدای ترافیک؟ یا صدای پارس یک سگ را؟

مرحله دوم

آگاهی از هر حس را تکرار کنید.؛ در عین حال، به جای درک فقط یک حس در لحظه، به طور همزمان به آن ها توجه کنید. برای مثال، آیا میتوانید مزه شیرینی و شوری را همزمان تشخیص دهید؟ آیا می توانید همزمان هم روی صدای آواز پرندگان و هم روی صدای پارس سگ تمرکز کنید؟تمرین کنید تا زمانی که به آسانی بتوانید این کار را با هر یک از حواستان انجام دهید. این کار ممکن است چندین روز، چند هفته یا چند ماه طول بکشد. دست از این کار برندارید.

مرحله سوم

این مرحله چالش برانگیزترین مرحله تمرین است زیرا به تمرکز شما بر روی تمامی حواس و تمامی ورودی های حسی نیاز دارد. برای رسیدن به این هدف باید برخی از عضلات مدیتیشن را منعطف کنید، اما نگران نباشید؛ تمام طول عمر خود را فرصت دارید تا این تمرین را انجام دهید.

در حالی که می شنوید بچشید، در حالی که میبینید بشنوید، در حالی که حس می کنید ببینید، در حالی که می بویید حس کنید. تمرین کنید، تمرکز کنید، مهارت های ذهن آگاهی خود را بهبود بخشید ، و از ساختن لحظه هایی که ارزش یادآوری خواهند داشت لذت ببرید.

جیل لاسون (Jill Lawson ) نویسنده و مربی یوگا 

مترجم: نفیسه محمدی 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =