کد خبر: 7358
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
تخت جمشید

تخت جمشید یا (پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون و یا چهل منار) که در شمال شهرستان مرودشت در شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد، فاصله این مکان تاریخی توریستی تا مرکز استان ۵۰ کیلومتر می باشد. نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.

تخت جمشید که در سطح جهان سمبلی از عظمت و شکوه ایران باستان محسوب میشود. در دوره زمامداری کوروش کبیر پایه گذاری شد و خشایار شاه، اردشیر اول و داریوش بزرگ به شکوه و بزرگی آن افزودند. اگرچه با حمله اسکندر مقونی و به آتش کشیده شدن تخت جمشید، بخش بزرگی از فرهنگ و هنر دوره درخشان هخامنشی از بین رفت ولی همچنان با نگریستن به ویرانه های باقی مانده سرستون های کاخ های این منطقه میتوان به ابعاد و رونق آن زمان این اثر تاریخی که روزگاری محل زندگی هزاران نفر بوده، پی برد.

این اثر تاریخی که به فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از شهر شیراز قرار گرفته که طولی به اندازه آکروپولیس و عرضی ۴ تا ۵ برابر آن دارد. و وسعتش حدود ۱۲۵ هزار متر مربع میشود. از جمله نخستین بناهای پایه گذاری شده در تخت جمشید، میتوان به کاخ تچر یا کاخ داریوش اشاره کر.   سنگهای خاکستری بکار رفته در ساختش، آنقدر صیقلی بودند که عکس افراد در آن دیده میشد و. این کاخ در ضلع جنوب غربی قرار دارد.

عالی ترین و باشکوه ترین کاخ در مجموعه، کاخ آپادانا است که سقفی با ارتفاع بیش از ۲۰ متر است. و انقدر وسعت دارد که میتوانسته ده هزار مهمان را در خود جای دهد. اتمام این بنای بی نظیر ۳۰ سال به طول انجامیده و پس از آن در دوره هخامنشی نوروزهای بسیاری به زیباترین و فرهمند ترین حالت ممکن را میزبانی کرده است.

تخت جمشید تنها شامل کاخ ها نمیشود بلکه آرامگاه اردشیر دوم و سوم نیز در این منطقه قرار دارند. همچنین موزه‌ای درون محوطه قرار دارد که پرده های سوخته در آتش اسکندر، مهره های تزیینی، ظروف و گلدانهای باقی مانده از دوره هخامنشی و سایر آثار آن دوران را به بازدید گذاشته است.

برای بازدید تور مجازی جاذبه گردشگری تخت جمشید در محیط واقعیت مجازی با استفاده از عکس 360 درجه اینجا کلیک کنید.

منبع: پانومن

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =