تنفیذ

رئیس جمهور انتخابات ۲۸ خرداد را جلوه ای از مردم سالاری دینی دانست و گفت: در حماسه ۲۸ خرداد همه مردم نقش داشتند و با انتخاب و رای خود از دولت جدید تحول خواسته اند که این تحول اجتناب ناپذیر و مستند بر سند ارزشمند و ماندگار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، اظهار داشت: پیام مردم در انتخابات ۲۸ خرداد پیام تحول خواهی، عدالتخواهی، مبارزه با فساد، تبعیض و بی عدالتی و پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود.

آیت الله رئیسی افزود: پیام مردم، پیام تغییر وضع موجود بود و مردم عزیز با رای خود از دولت برخاسته از رای مردم خواستند که عدالت و مبارزه با فساد را تحقق بخشیم.

آیت الله رئیسی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری معظم انقلاب این بود که من دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم، لاکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد، اظهارداشت: خورشید تابناک مردم‌سالاری دینی بیش از ۴۰ سال در این سرزمین با هدایت امام بزرگوار و عظیم‌الشأن‌مان و با همت والای مردم بزرگ و وظیفه‌شناس طلوع کرد و مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در این مدل حکمرانی نو، امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق؛ امر عدالت در کنار پیشرفت و امر عزت در کنار رفاه، به عالم عرضه شد تا پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر و اینکه دین می‌تواند در متن زندگی انسان حکومت کند و تمام شئون زندگی انسان را اداره کند، آشکار شود و در یک کلام، جمهوریت در کنار اسلامیت و استقلال در کنار آزادی در هم‌آمیخت و این آمیختگی برای جامعه اسلامی و برای عالم، مدل نوینی از حکمرانی را عرضه کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولتمردان ، مسئولان و مردم عزیز در این ۴۰ سال برای تحقق مردم‌سالاری دینی بسیار تلاش کردند، گفت: در طول این ۴۰ سال آنجا که به رهنمودهای امام(ره) و رهبری و سیاست‌های نظام توجه شد، حوزه پیشرفت، اقتدار و ارتقاء بود و آنجا که به رهنمودهای امام(ره) و رهبری و سیاست‌های مصوب نظام و اقتضای انقلاب شکوهمند اسلامی، بی‌توجهی و کم‌توجهی شد، آنجا حوزه مشکلات، کاستی‌ها و گله‌مندی‌های مردم بود.

رییس جمهور اظهار داشت: نسبت به همه خدماتی که تاکنون در این ۴۰ ساله انجام شده است و همه کسانی که در پیشرفت این کشور نقش داشتند و ایفای نقش کردند، صمیمانه سپاسگزار هستم و نسبت به همه کسانی که خدمت کردند و در این پیشرفت‌ها سهیم بودند باید ادای احترام کنم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه انتخابات بیست و هشتم خرداد جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی بود، گفت: در این انتخابات مردم برغم همه دشمنی‌های دشمنان و همه شرایط بهداشتی، وضعیت کرونایی و مشکلاتی که بود، حضوری باشکوه داشتند و حماسه‌ای بزرگ خلق کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: این حماسه دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد. در حماسه ۲۸ خرداد همه اقشار مردم از پیر و جوان، اقوام و مذاهب و همه مردم نقش داشتند و از همه آنانی که مردم را به مشارکت و برانگیختن برای حضور در انتخابات دعوت کردند و از عزیزان فرهیخته‌ای که نقش‌آفرین بودند بویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی در خلق این حماسه باشکوه، قدردانی می کنم.

آیت الله رئیسی با اشاره به پیام مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: پیام مردم تحول‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، مبارزه با فقر و مبارزه با تبعیض بود. پیام مردم در ۲۸ خردادماه پیام اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، پیام توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و پاسداری و پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنها بود. پیام ۲۸ خرداد، پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پیام مردم، پیام تغییر وضع موجود بود، تصریح کرد: مردم عزیزمان با رأی خودشان از دولت برخاسته از رأی مردم خواستند که عدالت را تحقق ببخشد و با فساد  مبارزه کند و به روابط ناسالم اداری و رانت‌خواری‌ها و هرگونه ضد ارزش که هیچگونه تناسبی با اساس انقلاب، نظام و ارزش‌ها در این کشور ندارد، پایان بدهد.

دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت تغییر شرایط و وضعیت موجود، اظهارداشت: امروز با تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، ۳ برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی مواجه هستیم و شرایط اقتصادی مردم را در وضعیت مناسبی نمی‌بینیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دلیل این مشکلات هم دشمنی دشمنان و هم کاستی‌های درونی است، گفت: وضعیت مشکلات اقتصادی و فرهنگی، مسأله بیکاری و مسکن و دیگر مسایلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند، باید تغییر کند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه آنچه از همه بیشتر مشکل ایجاد کرده، علاوه بر آسیب دیدن سفره و کسب و کار مردم، آسیب به اعتماد مردم است، افزود: مردم دولتی خواستند که این آسیب را جبران و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کاهش دهد. رابطه بین ملت و دولت همواره می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: رابطه بین ملت و دولت تاکنون بوده و از این پس نیز این رابطه خواهد بود تا به حل مشکلات کمک کند و توان ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنی دشمنان را ارتقا دهد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه آنچه مردم از دولت جدید خواستند یک تحول است، تصریح کرد: این تحول برای کشور اجتناب‌ناپذیر است. باید این تحول اتفاق بیفتد. برنامه دولت، برنامه تحول است. این تحول متکی به سند بسیار ارزشمند و ماندگار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که مستند اقدامات دولت خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی این سند را بسیار حکیمانه تدوین کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این سند وضع موجود و وضع مطلوب به خوبی ترسیم شده است، باید وضع موجود و مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر و کمتر کنیم. باید به وضعیتی برسیم که مورد انتظار مردم است و این مستلزم تحقق فرازهای بلند بیانیه گام دوم خواهد بود.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه لازم است در این تحول ضروری، همه فرهیختگان، اندیشمندان، مسئولان، دغدغه‌مندان و عزیزان نقش‌آفرینی کنند، گفت: باید همه مردم به میدان بیایند و مشارکت کنند. این کار انجام شدنی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: حتماً به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود، البته حتماً سفره مردم و اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و آن را به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد.

آیت‌الله رئیسی کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه و بورس، کنترل تورم و گرانی‌ها، آب و برق و کرونا را از جمله مسائل فوری و ضروری که از امروز دولت با آن مواجه است و باید دنبال شوند برشمرد و اظهار داشت: به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم، اما کارهای بسیاری هست که از امروز پیش پای دولت است.

رئیس جمهور ادامه داد: یک برنامه تحولی آنی، فوری و کوتاه‌مدت با نگاه به مسایل پیش رو تنظیم کرده ایم که حدود ۱۰ مسأله محوری در آن وجود دارد و دولت از امروز با آنها مواجه است. مسایل شناسایی شده و به مردم اطمینان می‌دهم که هم مسایل خوب شناخته شده و هم راهکارهای مسایل از نگاه کارشناسان، خبرگان و صاحبنظران شناسایی شده است. ان‌شاءالله این کار با قوت دنبال می‌شود و به صورت فوری و آنی، به مسایلی که پیش پای دولت است، رسیدگی خواهد شد.

دکتر رئیسی تصریح کرد: برنامه تحولی ۴ ساله دولت سیزدهم، به زودی در اختیار نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت و از نظر همگان بهره‌مند خواهیم شد. این برنامه زمینه و بستر اجرای برنامه توسعه هفتم کشور خواهد بود. امید آن داریم که در این برنامه تحولی همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط، جناح و گروه سیاسی، بدون نگاه به اینکه از کدام قوم و قبیله و در کدام دانشگاه و حوزه هستند، همه فرهیختگان و دلسوزان نقش‌آفرینی کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما از اصحاب "ما می‌توانیم" هستیم. یقین داریم با همه موانع و مشکلاتی که در پیش رو وجود دارد، راه برای برون‌رفت از این مشکلات کاملاً وجود دارد و اراده جدی برای رفع مشکلات بحمدالله وجود دارد و ملت عزیز، جوانان برومند و نیروی انسانی کارآمد ان‌شاءالله این وضعیت را متحول خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی اظهار امیدواری کرد که با نگاه همه صاحبنظران و فرهیختگان وضعیت به نفع مردم و به نفع ارزش‌های انقلاب اسلامی و آنچه مورد توقع رهبری معظم انقلاب، مردم عزیز، خانواده معظم و مکرم شهیدان و ایثارگران و فرهیختگان تغییر کند و گفت: ضمن پاسداشت همه خدماتی که تاکنون انجام شده، امیدواریم گام‌های ماندگاری با استفاده از همه تجربیات و اندوخته‌هایی که امروز پیش روی ما وجود دارد، برداشته شود.

رئیس جمهور افزود: در پایان سخن عرضه می‌دارم، پروردگارا تو خوب می‌دانی، حضور من در این عرصه به عنوان یک طلبه خدمتگزار با چه انگیزه‌ای صورت گرفت. اگر نبود خدمت به مردم، اگر نبود امید برای ایجاد گشایش، اگر در یک کلمه امید و انگیزه برای اجرای عدالت نبود، حضور در این عرصه برای بنده معنایی نداشت.

دکتر رئیسی با بیان اینکه افتخار می‌کنم در این عرصه خدمتگزار کوچکی برای مردم عزیز باشم، اظهار داشت: خدایا تو خوب می‌دانی، از آشکار و نهان آگاهی، نیت و انگیزه ما را در این عرصه می‌دانی، ما را مدد کن.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =