کد خبر: 7244
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
شادی سالمندان

اگر به شیوه فعالیت مغز که فرماندهی بدن انسان را بر عهده دارد، توجه نشود عملکرد آن همانند عملکرد بسیاری از اعضای بدن خواهد شد و فعالیت آن صرفاً به انجام کارهای سطحی و روزمره خلاصه خواهد شد.

۱- ارزیابی مثبتی از حافظه خود داشته باشید

اگر فکر می‌کنید اساساً حافظه شما خوب است، ذهن شما هر کاری می‌کند تا ثابت کند بی نقص است. وقتی فنون حافظه برتر را فرا بگیرید حافظه بهتری خواهید داشت. افرادی که حافظه برتر دارند دانسته یا خودکار از فنون حافظه برتر استفاده می‌کند.

۲- علاقمند باشید

یادآوری اتفاق خاص با جزئیات به علاقه ما و میزان اهمیتی که به آن اتفاق با جزئیات آن می‌دهیم بستگی دارد. افراد، مکان‌ها و موضوعاتی که برای ما جالب توجه است، بیشتر به خاطر می‌آوریم. هنگامی که مشتاق کاری باشید، بیشتر به آن توجه می‌کنید. به این ترتیب، آن مطلب ماندگارتر می‌شود.

۳- به یاد داشته باشید به یادسپاری یک فرآیند فعال است

توجه مضاعف شما، مشاهده جزئیات بیشتر، تفکر بیشتر درباره دلایل یک رویداد، درک ارتباط بین آنچه که می‌دانید با آنچه سعی می‌کنید بیاموزید، آنچه به خاطر می‌سپرید و قادرید آن را به یاد آورید همگی فرآنید فعال محسوب می‌شود. حافظه خوب حالتی از ذهن فعال است.

۴- تمرکز خود را بیشتر کنید

توجه خود را بیشتر کنید. مشکل ممکن است از توجه باشد. افرادی که حافظه خوبی دارند به اتفاقاتی که روی می‌دهد توجه بیشتری دارند. همچنین سطح علاقه و اهمیتی که به شخص یا فعالیتی اختصاص می‌دهیم، نشان‌دهنده میزان توجه ما به آن است.

۵- به خاطر بسپارید ذهن آرام به حافظه کمک می‌کند

با ذهن آرام بیاموزید. موارد آموخته شده را با ذهن آرام بازخوانی کنید. برای مثال اگر کلید ماشین را جا گذاشته‌اید، به جای آشفتگی سعی کنید خود را آرام و با خونسردی اتفاقات را مرور کنید. در این صورت احتمال به یاد آوردن بیشتر می‌شود.

۶- اضطراب را کاهش دهید

اضطراب ملایم سبب افزایش توجه می‌شود، اما افزایش اضطراب ممکن است به تضعیف توجه و تمرکز منجر شود و به خاطر آوردن مواد آموخته شده را محدود کند. اگر خیلی مضطرب باشیم، در حین امتحان آنچه را که به خوبی آموخته بودیم از یاد خواهیم برد. در حقیقت حافظه شما بسیار خوب است. اما اضطراب آن را دچار اختلال می‌کند. مدیریت اضطراب امتحان به بسیاری از دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به آزمون کمک کرده است.

۷- افسردگی را کنترل کنید

افسردگی علاقه و لذت بردن از اتفاقاتی را که ما را احاطه کرده‌اند، تضعیف می‌کند. در نتیجه انرژی کمی برای یادآوری باقی می‌ماند. افراد افسرده بیشتر مضطرب می‌شوند و افکار توام با افسردگی دارند مثلاً ذهنم کار نمی‌کند. وقتی افسردگی درمان شود حافظه به حالت بهنجنار خود بر می‌گردد.

۸- روش یادگیری مناسب خود را کشف کنید

برخی با دیدن، چیزی را بهتر به خاطر می‌آورند یعنی "حافظه تصویری" خوبی دارند و برخی دیگر با شنیدن بهتر به خاطر می‌آورند، یعنی "حافظه شنیداری" در آنها قوی‌تر است. اگر با گوش دادن چیزی را بهتر به خاطر می‌آوردی به جای خواندن کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی، CD یا برنامه‌های صوتی آنها را گوش دهید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =