کد خبر: 7222
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کرونا

با طولانی شدن فراگیری کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌ها، خطر ابتلا به کرونا افزایش یافته است که این موضوع پیشگیری جدی‌تری می‌طلبد و لازم است برای سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیان‌مان، توجه جدی‌تر به رعایت نکات بهداشتی داشته باشیم.

حدود یک‌سال و نیم از آغاز فراگیری کووید ۱۹ در کشورمان می‌گذرد، طولانی شدن همه‌گیری این بیماری خطرناک باعث خستگی و بی‌توجهی بخش زیادی از جامعه به رعایت پروتکل‌ها شده است به طوری‌که این رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط عده‌ای خطر ابتلای آن دسته از هموطنانی که نکات لازم را هم رعایت می‌کنند افزایش داده است و بدتر این‌که با بی‌توجهی یک نفر، خطر درگیری تمام اعضای خانواده‌اش هم وجود دارد. از آن‌جایی که متاسفانه رعایت دستورالعمل‌ها کاهش و خطر ابتلا حتی برای افرادی که رعایت می‌کنند افزایش  یافته، لازم است برای سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیان‌مان، توجه جدی‌تر به رعایت نکات بهداشتی داشته باشیم.

در ادامه چند نکته ضروری را در این‌باره با هم مرور می‌کنیم:

حتماً حتی در هوای آزاد ماسک بزنید چون هر لحظه ممکن است فردی ناگهان نزدیک شما سر برسد و فرصتی برای استفاده از ماسک نداشته باشید.

اگر ناچار به حضور در محل‌های شلوغ هستید حتماً از دو عدد ماسک استفاده کنید چون بسیاری از افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند و کرونای دلتا هم واگیری شدیدی دارد؛ بنابراین داشتن یک ماسک ایمنی ایجاد نمی کند.

سعی کنید تا جای ممکن در محیط‌های بسته‌ای مثل آسانسور با دیگران قرار نگیرید به خصوص اگر آن افراد ماسک هم نداشته باشند همان طور که گفته شد ماسک به‌تنهایی نمی‌تواند شما را به طور کامل ایمن کند.

حتی اگر ماسک هم دارید در صف نانوایی یا صندوق فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. ماسک‌ها غیر از آسیب‌پذیری، حتی در صورت استفاده درست و کیفیت بالا، زمان مشخصی کارایی دارند. ضمن آن‌که ماسک زدن اطرافیان هم ضرورت دارد. بنابراین با اتکا به ماسک خود، فاصله خود را با دیگران در جاهایی مثل ایستادن در صف کم نکنید.

* وقتی به خانه رسیدید دست‌ها را با حوصله بشویید. در خیابان با اتکا به استفاده از الکل با دست چیزی نخورید. الکل وقتی کارایی دارد که دست شما تمیز و بدون خاک و... باشد.

با ظهور اولین نشانه‌های ابتلا مثل سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب یا اسهال در کودکان به پزشک مراجعه کنید تا زمان طلایی را از دست ندهید.

فردی  را که علایم  کرونای دلتا در او مشاهده می شود تا انتقال به پزشک یا گرفتن تست حتماً قرنطینه کنید. ابتلای خانوادگی یکی از رایج‌ترین اشکال این بیماری است.

* در صورت لزوم، بدون توجه به شایعات و توصیه‌های گروه‌های خانوادگی و... برای راهنمایی از سامانه‌هایی مثل ۱۹۰ یا ۴۰۳۰ کمک بگیرید.  

منبع: خراسان

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =