کد خبر: 7202
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کردستان

استان کردستان به دلیل داشتن جاذبه‌ها و آثار تاریخی و طبیعی و بناهای باستانی، امروز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و کردستان را قطعه‌ای از بهشت در غرب ایران‌زمین نامیده اند.

کردستان استان چند هزار ساله فرهنگ و هنر، سرزمین کوه، دشت، رود، آب و قلعه‌هایی با ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح و سرزمین غار کرفتو و جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی فراوان است. کردستان میعادگاه هنر و احساس و سرزمین دف و عشق، یقین و عرفان، زندگی و زیبایی‌هایی حیرت‌انگیز، زیبایی‌هایی که باید با چشم دید چرا که هیچ قلمی را یارای توصیف آن نیست. 

در این گزارش، غار کرفتو و منطقه سارال در دیواندره، روستای پلکانی پالنگان در کامیاران، پارک جنگلی آبیدر سنندج، و آثار گردشگری شهرستان سقز را معرفی خواهیم کرد.

غار کرفتو

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کردستان غار کرفتو است، کرفتو یکی از زیباترین و بزرگترین غارهای ایران زمین و از آثـار معـماری صخـره‌ای مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی در کـردسـتان است که در ۶۷ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره و ۷۲ کـیـلـومـتـری جـنـوب شـرقـی شـهـرسـتان سـقـز  قرار گرفته و به عنوان معبد هراکلس (هرکول) معروف است. براساس عقیده مورخان و باستان‌شناسان، تاریخ غار کرفتو به دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد، کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

غار کرفتو در ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر از سطح زمین قرار گرفته و برای رسیدن به دهانه ورودی آن باید ۱۸۰ پله بالا رفت، آثار متعددی از گوزن مارال، سوارکار با اسب و حیوانات ناشناس بر دیواره عمودی طبقات مختلف غار مشاهده‌ می‌شود.

بر روی سر در ورودی یکی از اتاق‌های طبقه سوم این غار کتیبه‌ای یونانی با این متن که «اینجا خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است» وجود دارد، بسیاری از رازهای این غار باستانی با گذشت هزاران سال هنوز برای مردمان و حتی بومیان منطقه ناشناخته مانده است و تـقـریـبا با هـمـیـن فاصـله با دیـوانـدره قـرار گـرفـتـه است.

منطقه سارال

سارال یکی دیگر از مقاصد گردشگران استان کردستان در دیواندره است، منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده  و یکی از بخش‌های سه‌گانه شهرستان دیواندره با مراتع سرسبز و اماکن تاریخی است که در نیمه نخست سال به ویژه در اردیبهشت ماه از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است.

وجود قلعه‌های افراسیاب در روستایی به همین نام موجب شده امروز سارال به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کردستان مطرح شود و مورد توجه بسیاری از علاقمندان به طبیعت‌گردی باشد.

روستای هدف گردشگری پالنگان

روستای پالنگان از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان کردستان در شهرستان کامیاران است، روستایی با زیبایی‌های بی‌نظیر تاریخی و طبیعی، بافت پلکانی و وجود چشمه‌سارهای پرآب و زیباست. روستایی که چندین بار به دلایل مختلف دستخوش تغییرات جدی شده و حتی چند مرحله به صورت کامل ویران شده و براساس اطلاعات موجود، روستای فعلی ۵۰۰ سال قدمت دارد.

پالنگان یکی از هفت روستای گردشگری استان کردستان با چشمه‌ها و آبشارهای زیبا است که به عقیده بسیاری از کسانی که این روستا را دیده‌اند هزار ماسوله‌ای دیگر در کشور ایران است.

پارک جنگلی آبیدر 

آبیدر در جنوب شهر سنندج قرار گرفته و نزدیکی آن به شهر، وجود چشمه‌های زیرزمینی قامت رعنا و سترگ، وجود باغ‌های متعدد، گل‌گشت‌های مفرح و تفرجگاه‌های زیبا و چشم‌نواز، هوای معتدل، مناظر زیبا و وجود تفرجگاه‌های مفرح همه و همه دست به دست هم داده که همواره و در تمام ایام سال میزبان مهمانان زیادی از مردم بومی و گردشگران باشد.

بزرگ‌ترین سینمای روباز (تابستانه) کشور در آبیدر قرار دارد و صدای فیلم‌های آن از طریق موج‌اف‌ام رادیو در هر نقطه‌ای از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است. شهره این کوه امروز از حصار مرزهای سنندج و کردستان عبور کرده و بسیاری از کسانی که به دلایل مختلف وارد استان می‌شوند حتما بازدید از این جاذبه زیبای گردشگری را در برنامه خود قرار می‌دهند ...

شهر سقز

سقز یکی از قدیمی‌ترین و البته دومین شهرستان‌ بزرگ استان کردستان است که امروز به عنوان شهرستان ویژه اداره می‌شود در مورد تاریخ ساخت سقز روایت‌های زیادی وجود دارد و در برخی از این روایت‌ها ساخت این شهر را به هزاره هفتم قبل از میلاد نسبت می‌دهند. بر اساس آثار باستانی به دست آمده از قلعه باستانی زیویه، برخی از مورخان معتقدند که سقز در نخستین اتحاد ماد پایتخت مادها بوده و بعد از هجوم «سارکن دوم» پادشاه آشور به سرزمین ماد، سکاها این شهر را به عنوان پایتخت خود برگزیدند.

سقز دارای آثار تاریخی زیادی است اما متاسفانه بخش قابل توجهی از این آثار تاریخی در گذر زمان و به دلایل مختلف ویران‌ شده و زیر خاک مدفون مانده‌اند. قلعه باستانی زیویه و قلعه قپلانتو از مهم‌ترین آثار تاریخی سقز است، آثار زیادی از قلعه زیویه امروز در موزه‌های داخل و خارج از استان نگهداری می‌شود.

مسجد دو مناره، بازارچه سیف سقز و روستای مولان‌آباد در فاصله حدود ۶۵ کیلومتری جنوب سقز که به واسطه وجود قرآن نفیس خطی به خط زیبای شیخ مولانا از عرفای نامی این سرزمین هر ساله شاهد حضور گردشگران مذهبی است.

مسجد دو مناره، بازارچه سیف سقز و روستای مولان‌آباد در فاصله حدود ۶۵ کیلومتری جنوب سقز که به واسطه وجود قرآن نفیس خطی به خط زیبای شیخ مولانا از عرفای نامی این سرزمین هر ساله شاهد حضور گردشگران مذهبی است.

مسجد دو مناره 

این مسجد در بافت قدیم شهر سقز در خیابان امام خمینی در دامنه تپه تاریخی نارین‌قلعه قرار گرفته است، طبق روایات ساخت این مسجد را به زمان شیخ حسن مولان‌آباد نسبت می‌دهند، کاشی‌کاری‌های این مسجد شبیه به اواخر افشاریه و اوایل زندیه است، یکی از ویژگی‌های جالب این مسجد قرار گرفتن دو مناره رفیع در بالای مسجد است.

منبع: فارس

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =