کد خبر: 7177
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
ویتامین و چشم

ویتامین‌ها ریز مغذی‌های اساسی هستند که بدن هر فرد تقریباً برای هر فرآیند و عملکرد متابولیکی به آنها احتیاج دارد. کمبود ویتامین‌ها می‌تواند باعث کاهش سطح دفاعی چشم و اختلال در عملکرد شان شوند، بنابراین عاقلانه است که به اندازه کافی ویتامین مصرف شود.

برای تقویت سلامت چشم ویتامین‌های فراوان خوبی در رژیم غذایی و به صورت مکمل وجود دارند که همه آن‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در سلامت بینایی داشته باشند.

ویتامین‌ها ریز مغذی‌های اساسی هستند که بدن هر فرد تقریباً برای هر فرآیند و عملکرد متابولیکی به آنها احتیاج دارد. کمبود ویتامین‌ها می‌تواند باعث کاهش سطح دفاعی چشم و اختلال در عملکرد شان شوند، بنابراین عاقلانه است که به اندازه کافی ویتامین مصرف شود. سلامت چشم به خصوص با توجه به روند افزایش سن و استرس اکسیداتیو و سایش باعث می‌شود چشم آسیب پذیرتر شود، دریافت انواع ویتامین‌ها برای سلامتی چشم و استفاده از آن‌ها به میزان مناسب بسیار مهم است.

بهترین ویتامین‌ها برای تقویت سلامت چشم

ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها مناسب برای سلامتی چشم شامل ویتامین‌های C. و E.، لوتئین و زاگزانتین است. فواید ویتامین‌ها برای چشم‌ها شامل جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و گلوکوم می‌شود.
 
لوتئین یک ترکیب کاروتنوئیدی ضد التهاب است که به مقدار زیادی در غذاهایی مانند مرکبات، پرتقال، سبزیجات برگ سبز، آناناس و نارنجی رنگ یافت می‌شود. این ترکیب فعال زیستی، قادر به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا است، زیرا به عنوان یک آنتی اکسیدان در چشم عمل می‌کند.

ویتامین ث. این ویتامین پشتیبانی کننده از سیستم ایمنی بدن برای سلامتی چشم بسیار مفید است، زیرا می‌تواند التهاب چشم را کنترل کند، و همچنین برای تولید کلاژن که برای ترمیم هرگونه آسیب به بافت‌های چشم لازم است، لاینفک است.

ویتامین آ. این ویتامین با سرعت بخشیدن به روند بهبودی در چشم ناشی از آسیب یا جراحی مرتبط است.

زینک در غلظت‌های متفاوت در بافت‌های چشم وجود دارد. این ماده معدنی بخش مهمی در رفع التهاب و از بین بردن مواد زاید است که می‌تواند از بروز مشکلات بینایی جلوگیری کند.

زاگزانتین یکی دیگر از ریز مغذی مجموعه کاروتنوئید هاست که می‌تواند به طور مستقیم از دژنراسیون ماکولا چشم پیشگیری کند و از تباهی لکه زرد و استرس اکسیداتیو جلوگیری نماید.

اسیدهای چرب امگا ۳ این چربی‌های ضد التهابی برای یکپارچگی سلامت بافت‌ها در سراسر بدن مفید هستند. آن‌ها می‌توانند از بروز هرگونه آسیب به چشم که معمولاً در افراد دیابتی رخ می‌دهد، جلوگیری کنند.

مهم‌ترین فواید ویتامین‌ها برای چشم‌ها

شامل جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و گلوکوم و کند شدن روند رشد آب مروارید است.

آب مروارید

پیشگیری از بروز آب مروارید مصرف میزان مناسب ویتامین‌های چربی در رژیم غذایی به معنای خطر کمتری در بروز آب مروارید در صورت افزایش سن و بهبود بینایی است.

تقویت قدرت بینایی

جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد لوتئین، زاکسانتین، ویتامین A. و ویتامین E. همه در برابر آسیب رادیکال آزاد از چشم محافظت می‌کنند که یک عامل اساسی در تقویت قدرت بینایی به حساب می‌آیند.

 خستگی چشم

احتمالا می‌خواهید عضلات چشم خود را قوی و متمرکز نگه دارید، مصرف ویتامین‌های مناسب می‌تواند به شما اطمینان دهد که چشمان شما می‌تواند در تمام طول روز باز بماند!

 گلوکوم

یک بیماری چشمی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. با مصرف مقدار مناسب از ویتامین‌های چشم می‌توان روند پیشرفت این مشکل را کند کرد یا از آن جلوگیری نمود.

 بافت‌های چشم

برخی از ویتامین‌های چشم می‌توانند چشم را هیدراته نگه دارند. برخی دیگر از بافت‌ها در برابر آسیب‌ها از چشم محافظت می‌کنند، و همه این موارد برای کمک به بینایی مفید هستند.

 حساسیت به نور

ویتامین‌ها یک خط اصلی دفاع در برابر افزایش حساسیت به نور و ناراحتی هستند، که اغلب با افزایش سن اتفاق می‌افتد.

منبع: فرارو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =