کد خبر: 7171
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
خیابان

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام عبور از کنار یک خیابان، نامی آشنا مقابل چشمان شما بدرخشد. خیابان‌ها و کوچه هایی که یاد و خاطره هنرمندان را زنده نگه داشته اند.در این گزارش به برخی خیابان‌های تهران، که نام هنرمندان بر ورودی آن‌ها می‌درخشد، اشاره می‌کنیم.

 هنرمندانی که ممکن است اکنون در بین ما نباشند، اما هنر و ذوق آن‌ها همواره در خاطر ما خواهد ماند.  درمیان این هنرمندان، بودند کسانی که نامگذاری خیابان به نام آن ها به تصویب رسیده بود اما خبری از نصب پلاک نبود. این شد که ابتدا نظر رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران را در این خصوص جویا شدیم.

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگاردرباره نامگذاری های تصویب شده ای که به مرحله اجرا نرسیده اند، اظهار کرد: نامگذاری خیابان به نام هنرمندانی از جمله فریدون فرخزاد و سیمین بهبهانی در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، اما تاکنون تابلو نام خیابان به نام این هنرمندان تغییر نکرده است. می‌توان گفت این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. به بهانه نامگذاری خیابان ماه واقع در خیابان ولیعصر (عج) به نام خسرو شکیبایی، به بررسی خیایان‌هایی که به اسامی هنرمندان نامگذاری شده اند، پرداختیم.

علی نصیریان

(خیابان نیلوفر، محدوده اختیاریه، منطقه ۲)، تصویب در سال ۱۳۹۸

علی نصیریان (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۳۱۳) بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. او در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نام خیابان نیلوفر را به علی نصیریان تغییر داد.

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

خسرو شکیبایی

(خیابان صفا، خیابان ولیعصر)، تصویب در سال ۱۴۰۰

خسرو شکیبایی (زادهٔ ۷ فروردین ۱۳۲۳ – درگذشتهٔ ۲۸ تیر ۱۳۸۷) هنرپیشه سینمای ایران بود. او فعالیت حرفه‌ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۱) آغاز کرد. خسرو شکیبایی در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که او ایفا کرده‌است. وی در سال ۱۳۸۷ درگذشت. شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۰ نام خیابان صفا را به خسرو شکیبایی تغییر داد.

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

عزت الله انتظامی

(خیابان سپند، محدوده اقدسیه، منطقه ۱)، تصویب در سال ۱۳۹۸

عزت‌الله انتظامی (زادهٔ ۳۰ خرداد ۱۳۰۳ – درگذشتهٔ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷) بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، مشهور به «آقای بازیگر» سینمای ایران بود.او نخستین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنوارهٔ بین‌المللی جایزه گرفت. انتظامی در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران انتخاب شد. وی در سال ۱۳۹۷ درگذشت. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نام خیابان سپند را به عزت‌الله انتظامی تغییر داد.

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

محمدعلی کشاورز 

(خیابان ۲۴ متری سعادت آباد، منطقه ۲)، تصویب در سال ۱۳۹۸

محمدعلی کشاورز (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان – درگذشته ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود. از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نام خیابان خیابان ۲۴ متری سعادت آباد را به محمّدعلی کشاورز  تغییر داد. این هنرمند بر اثر نارسایی کلیه در سن ۹۰ سالگی در سال ۱۳۹۹ درگذشت. 

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

داوود رشیدی

(خیابان معارف، محدوده اوین، منطقه ۲)، تصویب در سال ۱۳۹۸

داوود رشیدی حائری (زادهٔ ۲۵ تیر ۱۳۱۲ – درگذشته ۵ شهریور ۱۳۹۵) هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. داوود رشیدی همراهِ علی نصیریان، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهرهٔ برجسته‌ای بودند که در دههٔ چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود. وی در سال ۱۳۹۵ درگذشت. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نام خیابان معارف را به داوود رشیدی تغییر داد.

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

محمدرضا شجریان

(بلوار فلامک شمالی و جنوبی، محدوده شهرک قدس، منطقه ۲)، تصویب در سال ۱۳۹۹

محمدرضا شجریان (۱ مهر ۱۳۱۹ – ۱۷ مهر ۱۳۹۹) موسیقی‌دان و خواننده موسیقی سنتی ایرانی بود. شجریان در میان دوستداران خود با عنوان «استاد آواز ایران» و «خسروِ آواز ایران» شناخته می‌شود. وی در سال 1399 در گذشت. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۹  نام بلوار فلامک را به محمدرضا شجریان تغییر داد.

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

جمشید مشایخی

(خیابان ج، منطقه ۱)، تصویب در سال ۱۳۹۸

جمشید مشایخی (زاده ۶ آذر ۱۳۱۳ – درگذشته ۱۳ فروردین ۱۳۹۸) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود. وی برگزیده ششمین دوره همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نام خیابان ج را به جمشید مشایخی تغییر داد. همچنین یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به نام اوست.

کار نشود/ کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

علی حاتمی

(میدان بی نام، منطقه ۶)

علی حاتمی (زاده ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران درگذشته ۱۴ آذر ۱۳۷۵ در تهران) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما بود.  وی در سال ۱۳۷۵ درگذشت. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نام یک میدان را به علی حاتمی تغییر داد.

کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

منوچهر آتشی

(خیابان دوم در خیابان شهید نعمتی، محدوده شهید کلاهدوز، منطقه ۳)، تصویب در سال ۱۳۹۸

منوچهر آتشی (۲ مهر ۱۳۱۰، دهرود شهرستان دشتستان استان بوشهر – ۲۹ آبان ۱۳۸۴، تهران) شاعر، روزنامه‌نگار و مترجم معاصر ایرانی بود. وی در سال ۱۳۸۴ درگذشت. 

کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

عمران صلاحی

(خیابان سوم در خیابان شهید نعمتی، منطقه ۳)، تصویب در سال ۱۳۹۸

عمران صلاحی (زادهٔ یکم اسفند ۱۳۲۵ – درگذشتهٔ ۱۱ مهر ۱۳۸۵) شاعر، نویسنده، مترجم و طنزپرداز ایرانی بود. وی در سال ۱۳۸۵ درگذشت.

بیژن ترقی

(خیابان پنجم، منطقه ۳)، تصویب در سال ۱۳۹۸

بیژن ترقی (زاده ۱۲ اسفند ۱۳۰۸ – ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸) شاعر و ترانه‌سرای ایرانی بود. آتش کاروان با صدای دلکش یکی از پرآوازه‌ترین ترانه‌های اوست. بیژن ترقی ترانه‌های به یاد ماندنی بهار دلنشین، آتش کاروان و برگ خزان و نیز سرود وطنم (ایران جوان با صدای سالار عقیلی) را سروده‌است. وی در سال ۱۳۸۸ درگذشت. شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸  نام خیابان  پنجم را به بیژن ترقی تغییر داد.

کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

مهدی اخوان ثالث

(خیابان هشتم، منطقه ۳)، تصویب در سال ۱۳۹۸

مهدی اخوان ثالث (زاده ۱۰ اسفند ۱۳۰۷ – ۴ شهریور ۱۳۶۹)، شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود. وی در سال ۱۳۶۹ درگذشت. 

کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

فریدون مشیری

(خیابان دوازدهم، منطقه ۳)

فریدون مشیری (۳۰ شهریور ۱۳۰۵ – ۳ آبان ۱۳۷۹) شاعر معاصر ایرانی بود. وی در سال ۱۳۷۹ درگذشت. 

در حال تکمیل ////کوچه‌هایی که رنگ و بوی هنر دارند

گفتنی است نامگذاری خیابان‌هایی در ‎تهران بنام مشاهیر ‎موسیقی مورد تصویب کمیسیون نامگذاری ‎شورای شهر تهران قرار گرفته است. قرار است خیابان‌ها و بوستانی در این کلانشهر بنام استاد ‎، حسین گل گلاب (خالق ترانه‌ای ایران) و محمدعلی شیرازی (ترانه سرا) نامگذاری شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =