کد خبر: 7153
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
روده بزرگ سرطان

عضو پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد با بیان اینکه درد شکم و کاهش وزن از جمله علامت های ابتلا به سرطان روده است، گفت:خطر ابتلا به سرطان کولون (روده بزرگ) در افراد دیابتی بیشتر از سایرین است.

دکتر محمد امانی با اشاره به اینکه افرادی که الکل مصرف می کنند هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، گفت: فعالیت کم فیزیکی در ابتلا به این سرطان نقش بسیار زیادی دارد.  احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد چاق یا دارای اضافه وزن هم بیشتر از سایر افراد بوده و احتمال ابتلای آنان ۱.۵ برابر سایرین است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: افرادی که وزن چندانی ندارند اما فعالیت آنان کم است، علاوه بر سرطان روده بزرگ، بیشتر دچار کبد چرب می شوند. وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی در جامعه کاهش پیدا کرده است این موضوع سبب افزایش عوارض مختلف از جمله سرطان روده بزرگ می شود به همین دلیل به مردم توصیه می شود حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی داشته باشند.
امانی مهمترین علامت سرطان روده بزرگ را تغییر اجابت مزاج بیمار اعلام کرد و گفت: درد شکم و کاهش وزن می تواند از علامت های این بیماری باشد. فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه خون در مدفوع علامت بسیار مهمی است که افراد در صورت مشاهده آن حتما به پزشک مراجعه کنند، افزود:افرادی که کم خونی و فقر آهن دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

** سابقه فامیلی سرطان در افراد کمتر از ۴۵ سال، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۴ برابر افزایش می دهد
امانی اظهار داشت: اگر سابقه فامیلی ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از ۴۵ ساله باشد، خطر ابتلا به این بیماری در سایر اعضای فامیل تا ۴ برابر افزایش پیدا می کند. هرچه سن فرد مبتلا بیشتر باشد خطر ابتلا افزایش پیدا می کند، گفت: سن فرد مبتلا و تعداد افراد فامیل دچار این بیماری خیلی مهم است و هر چه این عوامل بیشتر باشد احتمال ابتلا سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.
امانی اظهار داشت: افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان را دارند، باید در ۴۰ سالگی کولونوسکوپی را انجام دهند و هر پنج سال آن را تکرار کنند تا در موارد غیرعادی بتوان آن را درمان کرد. وی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ در مردان شایع تر است، اظهار داشت: به افراد ۴۵ سال توصیه می شود که کولونوسکوپی را انجام دهند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود.

** حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا پولیپ به سرطان روده بزرگ تبدیل شود
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا پولیپ به سرطان روده بزرگ تبدیل شود، هرچه اندازه پولیپ بزرگ تر باشد احتمال ابتلا افزایش پیدا می کند. هرچه سن افراد بالاتر می رود پولیپ ها بیشتر می شوند. در سن ۵۰ سالگی حدود ۲۰ درصد مردم حداقل یک پولیپ دارند به این معنی که از هر پنج نفر ۵۰ ساله که کولونوسکوپی می شود حداقل یک نفرشان یک پولیپ دارد.  اگر پولیپ ها به موقع تشخیص داده شود از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری می شود. هر چند پولیپ ها معمولا علامتی ندارند و در حین کولونسکوپی مشخص می شوند اما برخی از آنها می توانند سبب کم خونی و انسداد شوند.
امانی، هدف از غربالگری سرطان روده بزرگ را شناسایی به موقع پولیپ ها اعلام کرد و گفت: با این اقدام از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری خواهد شد. کولونوسکوپی در زمانی که پولیپ ها کم هستند هر ۱۰ سال انجام می شود اما در زمانی که تعداد پولیپ ها زیاد یا اندازه آن بزرگ باشد و یا وجود سابقه فامیلی باید هر ۳ سال انجام شود.

منبع: ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =