کد خبر: 7130
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
بنفشه خواه

هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: از دیدن آثار پیشکسوتان هنرهای سنتی در نمایشگاه «گنجینه مانا» حیرت‌زده و شگفت‌زده شدم، به خودم می‌بالم که ایرانی هستم و نام کشورم در جهان با چنین هنرهای فاخری برده می‌شود.

 نمایشگاه گنجینه مانا با حدود ۲۰۰ اثر از ۴۰ هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی در زمینه‌های مختلف از جمله معرق، منبت، دوخت های سنتی و طراحی فرش سه. شنبه گذشته (هشتم تیر) افتتاح شد و قرار بود به مدت ۱۰ روز (۹ تا ۱۹ تیر) در فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان باشد که به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران از فردا (یکشنبه، ۱۳ تیر) تعطیل شد.

رضا بنفشه خواه هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر و تلویزیون در روز افتتاح این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: وقتی آثار زیبای هنرمندان پیشکسوت هنرهای صنایع دستی را می بینم احساس می کنم خودم اصلا هنری ندارم، زیرا هنرمند کسانی هستند که آثاری مانا برای دوران معاصر و نسل های آینده تولید می کنند، به یادگار می گذارند و همه اقشار جامعه در هر سنی با هر نگاه و دانش هنری، موج زیبایی و اصالت را در آن اثر درک می کنند.

بنفشه خواه اظهار داشت: وقتی که هنرمندان رشته های سنتی و تجسمی می گذارند، با سایر هنرهای دیگر قابل مقایسه نیست، هنرمندان پیشکسوتی که مانند حافظ و سعدی و فردوسی که مکتب و  انسان ساز اند و هنرمندان و شاگردانی پرورش می دهند تا هنرها را حفظ کرده و خودشان در آینده استاد می شوند، شان و جایگاهشان فراتر از نام و لقب استاد است.

عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت کشور اظهار داشت: از دیدن آثار پیشکسوتان هنرهای سنتی حیرت زده و شگفت زده شدم، به خودم می بالم که ایرانی هستم و نام کشورم در جهان با چنین هنرهای فاخری برده می شود. وی به آثار منبت چاقویی، نقره کاری و شیشه گری، تابلوهای منبت و دوخت های سنتی و زردوزی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این آثار ظریف نشان می دهد هنرمند ذهن، چشم، انگشتان خود را نه یک روز و چند ماه، بلکه سال ها برای تولید یک اثر می گذرد و عمر خود را برای هنر گذاشته است، این آثار را نمی توان با ریال و دلار قیمت گذاری و ارزش گذاری کرد. هر چه هست این آثار ارزش معنوی و پیام فرهنگی برای جهان هنر دارد.

آثار پیشکسوتان هنرهای سنتی شگفت‌زده‌ام کرد/ به ایرانی بودنم می‌بالم

بنفشه خواه افزود : هنرمند پیشکسوتی که روح و جانش و چندین دهه از عمرش به هنر آغشته است و به عشق فرهنگ و تاریخ سرزمین و مردم خود زندگی می کند، اثر فاخر تولید می کند جز احترام و قدرشناسی در دوران حیات هیچ توقعی ندارد.هر سال که می گذرد یکی از پیشکسوتان هنرمند از میان ما می رود، در همین نمایشگاه هم هنرمندانی که سال های قبل خودشان و آثارشان زینت بخش این نمایشگاه بود، امسال نیستند و فقط یاد و خاطره شان در میان هم نسل ها و هم دوره هایشان وجود دارد. هنرمندان پیشکسوت از نظر روحی خیلی رقیق تر و لطیف تر از سایر هنرمندان هستند، خیلی هم آسیب پذیر تر هستند، کاش مسئولان اقدامات بهتر و کامل تری برای معیشت و درمان آنها به ویژه در شرایط سخت دوران کرونا برای بازارهای هنری، انجام بدهند.

بنفشه خواه در پایان این گفت و گو ما را به ابیاتی از اقبال لاهوری مهمان کرد:

«تا که بودیم، نبودیم کسی/   کشت ما را غم بی هم نفسی

حال رفتیم و همه یار شدند/   خفته ایم و همه بیدار شدند

قدر آیینه بدانید که هست/  نه در آن وقت که افتاد و شکست»

آثار پیشکسوتان هنرهای سنتی شگفت‌زده‌ام کرد/ به ایرانی بودنم می‌بالم

در نمایشگاه گنجینه مانا، آثار فاخری در رشته معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچ‌بری، طراحی فرش، دوخت‌های سنتی و تزیینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آینه کاری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. نمایشگاه گنجینه مانا تلاش دارد حاصل دسترنج  این هنرمندان پیشکسوت که در مسیر اعتلای هنرهای سنتی و ارتقای فرهنگ و سنت‌های این سرزمین گام برداشتند را نمایش دهد.

این نمایشگاه به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت و موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا و با رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار برگزار شده بود و قرار بود از ۹ تا ۱۹ تیر در فرهنگستان هنر واقع در تهران، تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و طالقانی میزبان علاقه‌مندان باشد.  

حدودا یکسال و چهار ماه بعد از اعلام رسمی همه گیری کرونا در ایران (اول اسفند ۹۸) بنا به آمارهای رسمی تاکنون حدود سه میلیون و  ۲۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و حدود ۸۴ هزار نفر جان باخته اند. چهار مرحله اوج بیماری طی ۱۶ ماه گذشته در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، تابستان ۹۹، پاییز ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته شده که هر کدام با دوره‌هایی از قرنطینه، کاهش فعالیت کارمندان ادارات، تعطیلی، سالن‌های سینما، تئاتر و موزه ها و گالری‌ها همراه بوده است.

حدود دو ماه از اعلام شیب نزولی کرونا بعد از موج چهارم در بهار ۱۴۰۰ در ایران گذشته که باز هم شیب صعودی و افزایش قرمزی رنگ شهرها این بار از جنوب کشور آغاز شد.حالا این وضعیت به دروازه های تهران و استان های مرکزی رسیده و بار دیگر مراکز هنری و فرهنگی از جمله سالن های تئاتر و موزه‌ها بار دیگر تعطیل شدند.

منبع: ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =