کد خبر: 7093
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
پیچ بن

پیچ بن منطقه ییلاقی و مرتفع در شمال شرقی الموت است و ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر دارد ... این روستا در نزدیگی گردنه سلح انبار (سلمبار) مرز بن استان قزوین و استان مازندران است.

کاروانسرای «پیچه‌بن» که در ۱۳۰ کیلومتری قزوین قرار دارد در منطقه واقع شده و از کاروانسراهای دوره قاجار است که در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این کاروانسرا در منتهی‌الیه ارتفاعات الموت و هم مرز با استان مازندران قرار دارد به نحوی که مسیر استان مازندران را به الموت متصل می‌کند. در ادامه مختصری درباره جاذبه های گردشگری و دیدنی‌های پیچ بن صحبت می‌کنیم.

محوطه تاریخی پیچ بن منطقه‌ای باستانی است که در روستای پیچ بن واقع شده است. قدمت محوطه پیچ بن به دوره‌های تاریخی پس از اسلام می‌رسد. این محوطه تاریخی در اسفند ماه سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کوهپیمایی در روستای زیبای پچ بن در شمال شرقی الموت و در مسیر منطقه سه هزار واقع شده است. این مسیر یکی از پرطرفدارترین و زیباترین مسیرهای کوهپیمایی از استان قزوین به سمت شمال ایران است. کوهنوردان در این مسیر از گردنه زیبای سلج انبار عبور می‌کنند. گردنه سلج انبار یا به گویش محلی گرنه ی سلمبار، با ارتفاع حدودا ۳۰۰۰ متری مرزی میان استان قزوین و استان مازندران است.

آب و هوای پیچ بن یکی از روستاهای ییلاقی استان قزوین به شمار می‌رود. رتفاع این روستا ۲۵۰۰ متراست و به دلیل نزدیکی به گردنه سلج انبار (سلمبار) یکی از نقاط برفگیر استان است. زمستان‌های بسیار سردو برفی دارد. هوای منطقه در تابستان خنک و دلچسب است.

کاروانسرای پیچ بن در روستای پیچ بن و در استان قزوین است. کاروانسرا از سنگ‌های بزرگ و ملات ساروج ساخته شده و یادگاری از دوران قاجاریان است. کاروانسرای پیچ بن ۴ اتاق، اصطبل و حیاط دارد. این بنا به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از چه مسیری برویم؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم روستای پیچ بن در شمال شرق الموت، در شهرستان قزوین و در استان قزوین است. فاصله پیچ بن تا شهر قزوین تقریبا ۱۲۶ کیلومتر و تا شهر تهران حدودا ۲۶۰ کیلومتر است. برای رسیدن به روستای پیچ بن از شهر تهران تقریبا به ۵ ساعت زمان نیاز دارید. در اتوبان تهران-کرج ادامه مسیر دهید. به سمت قزوین حرکت کنید. از شهر قزوین در جاده الموت ادامه مسیر دهید تا به روستای پیچ بن برسید.

منبع: ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =