کد خبر: 7087
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
نوشیدنی/تابستان

یکی از مهم ترین مشکلات فصل گرما عطش زیاد و گرما زدگی می باشد به همین دلیل مصرف نوشیدنی های خنک در این فصل طرفداران زیادی دارد. بدن در هر شرایطی به آب نیاز دارد و فراموش نکنید که در روزهای گرم باید بین ۱.۵ تا ۲ لیتر آب بنوشید.

 بدانید که هیچ نوشیدنی دیگری جایگزین آب نمی شود. ولی در هنگام انتخاب سایر نوشیدنی ها مواردی حائز اهمیت هستند که حتما باید به آن ها توجه نمود:

۱- انتخاب نوشیدنی های طبیعی و پرهیز از مصرف نوشیدنی هایی که حاوی مقدار زیادی مواد مصنوعی و نگهدارنده ها می باشد: خاکشیر، تخم شربتی، بیدمشک، کاسنی، گلاب و به لیمو را از جمله نوشیدنی های سنتی مناسب فصل گرما هستند و بررسی ها نشان می دهند که اغلب این نوشیدنی ها علاوه بر رفع تشنگی، اثرات مفیدی نیز بر سلامتی دارند؛ به عنوان مثال: خاکشیر در رفع التهاب و از بین بردن کهیر مناسب است و تخم شربتی نیز علاوه بر رفع عطش در درمان یبوست و کم کردن وزن موثر است. بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و اعصاب است، عصاره گیاه کاسنی نیز به عنوان دیگر نوشیدنی مورد توصیه، بسیار خنک و تقویت کننده قلب، معده و کلیه است.

۲- انتخاب نوشیدنی های کم شیرین: از آنجا که نوشیدنی های شیرین باعث دفع آب بیشتر از بدن می شوند، بنابراین برای بهره مند شدن از فواید این نوشیدنی ها چه در رفع عطش و چه برای اثرات مثبتی که بر سلامتی و آرامش دهندگی دارند، لازم است که این نوشیدنی ها با کمترین میزان افزودن شیرین کننده تهیه شوند.

۳- پرهیز از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای و قهوه: به دلیل این که این نوشیدنی ها حاوی کافئین بوده و ادرار آور هستند.

۴- نوشیدنی باید خنک و گوارا باشد اما از مصرف نوشیدنی های خیلی خنک و به اصطلاح تگری بپرهیزید: چون باعث ایجاد شوک در بدن و کرامپ شدید معده(درد معده) می شوند.

۵- پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار: این نوشیدنی ها سرشار از قند هستند و به رفع عطش کمکی نمی کند.  

منبع: دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =