کد خبر: 7083
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
قدم زدن

پیاده‌روی روزانه علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری، عوارض نشستن طولانی مدت و حتی خطر مرگ را کاهش می‌دهد. محققان ادعا می‌کنند، به جای ۱۰ هزار گام پیاده‌روی در روز که تاکنون به آن توصیه می‌شده است، فقط ۴۴۰۰ گام پیاده‌روی روزانه می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جدی کافی باشد.

بررسی تازه‌ای که درباره مزایای سطوح مختلف فعالیت بدنی در دانشگاه هرتفوردشایر انگلستان انجام شده است نشان می‌دهد توصیه‌های گذشته درخصوص میزان پیاده‌روی زیاده‌روی بوده است. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند زوال عقل و برخی سرطان‌ها کمک کند و شرایطی مانند دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد. یک فرد به طور متوسط برای رسیدن به هدف ۱۰ هزار گام در روز باید حدود دو ساعت پیاده‌روی کند، اما ۴۴۰۰ گام پیاده‌روی، فقط ۵۳ دقیقه طول می‌کشد. «لیندسی باتومز»، متخصص ورزش و فیزیولوژی سلامت از دانشگاه هرتفوردشایر، تحقیقات اخیر درباره فواید واقعی پیاده‌روی به اندازه ۱۰ هزار گام در روز را بررسی کرد و پی برد که توصیه به این میزان پیاده‌روی ریشه در پویش‌های بازاریابی داشته است.

دکتر باتومز نوشت: «به نظر می‌رسد این میزان از پیاده‌روی توسط یک گام‌شمار دارای نام تجاری که در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت ساعت یاماسا در ژاپن فروخته شد، مطرح شده است.» این دستگاه Manpo-kei نام داشته که به معنای ۱۰ هزار متر قدم زدن است. حتی برخی ساعت‌های هوشمند مانند فیت‌بیت هم این میزان پیاده‌روی را در فعالیت‌های ورزشی روزانه خود لحاظ کردند.

دکتر باتومز می‌گوید: «هر روز ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی کردن به یقین برای سلامتی مفید است. مطالعات نشان می‌دهد تبدیل کردن این فعالیت ورزشی به یک عادت می‌تواند سلامت روحی و جسمی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.» با این حال، تحقیقات اخیر دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده این سطح از پیاده‌روی ممکن است زیاده‌روی باشد.

براساس تحقیقات جدید، برداشتن به طور متوسط ۴۴۰۰ گام در روز در مقایسه با برداشتن روزانه ۲۷۰۰ گام، خطر مرگ در زنان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. واقعیت این است که هرچند براساس مطالعات این تیم تحقیقاتی، هر چه تعداد گام‌های افراد در طول روز بیشتر باشد، خطر مرگ در آن‌ها کمتر است، اما این اثر در حدود ۷۵۰۰ قدم در روز، ثابت می‌ماند به این معنا که پیاده‌روی مثلا ۱۰ هزار قدم در روز مزیت بیشتری نسبت به ۷۵۰۰ قدم ندارد. دکتر باتومز می‌گوید: «اگرچه مشخص نیست که آیا در مردان هم نتایج مشابهی دیده می‌شود یا خیر، اما این تحقیقات نشان می‌دهد چگونه کمی افزایش در فعالیت روزانه می‌تواند باعث تقویت سلامتی و کاهش خطر مرگ شود.»

توصیه سازمان بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند بزرگ سالان حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید به صورت هفتگی داشته باشند. با این حال، دکتر باتومز خاطرنشان می‌کند که محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان داده‌اند حتی فعالیت ورزشی با شدت کم هم می‌تواند تقویت سلامت را به همراه داشته باشد. بر این اساس، تعداد گام‌های روزانه افراد را هم می‌توان جزو ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی آن‌ها به حساب آورد. این درحالی است که تحقیقات اخیر دانشگاه تگزاس نشان داده است افرادی که کمتر از ۵ هزار قدم در روز پیاده‌روی می‌کنند، قادر به متابولیسم چربی در روز بعد نیستند و این شرایط در طولانی مدت می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش دهد.

کاهش آسیب‌های نشستن طولانی مدت
دکتر باتومز اظهار می‌کند: «فعالیت ورزشی می‌تواند به کاهش آسیب‌های نشستن طولانی مدت کمک کند.» تحقیقات دانشکده علوم ورزشی نروژ در اسلو به این نتیجه رسیده است که خطر مرگ در افرادی که روزانه هشت ساعت یا بیشتر می‌نشینند نسبت به کسانی که مدت نشستن آن‌ها روزانه چهار ساعت است، ۵۹ درصد بیشتر است. با این حال، براساس یافته‌های این تیم تحقیقاتی، روزانه ۶۰ تا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی نسبتا شدید برای خنثی کردن این اثر منفی کافی است. به گفته دکتر باتومز، بر این اساس «پیاده‌روی سریع هم به کاهش تأثیرات منفی نشستن طولانی مدت کمک می‌کند.»

بزرگ سالان به چه میزان ورزش نیاز دارند؟
بزرگ سالان ۱۹ تا ۶۴ ساله برای سالم ماندن، باید سعی کنند فعال باشند و این فعالیت‌ها را انجام دهند:

۱- حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط ‌مانند دوچرخه سواری یا پیاده‌روی سریع در هفته

۲- تمرینات قدرتی که تمام عضلات اصلی (پا، باسن، کمر، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها) را درگیر کند، دو روز در هفته یا بیشتر

۳- ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید مانند دویدن یا تنیس انفرادی در هفته

۴- تمرینات قدرتی که تمام عضلات اصلی (پا، باسن، کمر، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها) را درگیر کند، دو روز در هفته یا بیشتر

۵- ترکیبی از فعالیت هوازی متوسط ‌و شدید که با ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط ‌برابری کند در هفته

۶- تمرینات قدرتی که تمام عضلات اصلی (پا، باسن، کمر، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها) را درگیر کند، دو روز در هفته یا بیشتر

۷- یک قانون خوب این است که یک دقیقه فعالیت شدید همان مزایای سلامتی ۲ دقیقه فعالیت متوسط ‌را برای بدن به همراه دارد.

۸- یکی از روش‌های انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی توصیه شده در هفته، انجام ۳۰ دقیقه ورزش، پنج روز در هفته است.

۹- همچنین همه بزرگ سالان باید دوره‌های طولانی نشستن در کنار فعالیت کم را کنار بگذارند.

منبع: خراسان

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =