کد خبر: 7054
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
شستن صورت

تردیدی نیست که شستن صورت باید یکی از رویه‌های روزانه اساسی برای محافظت از پوست باشد، اما آیا تا حالا به زیاده‌روی در شستن صورت و پیامدهایش فکر کرده‌اید؟ به‌گفته متخصصان، چنین کاری در بعضی موارد حتی می‌تواند به اندازه شست‌وشو نکردن صورت دردسرساز باشد.

شستن صورت می‌تواند یکی از کارهای روزمره ساده باشد، اما کسانی که نسبت به اقدامات مراقبت از پوست وسواس زیادی دارند، از زاویه‌های مختلفی به مساله شستن صورت و حتی خشک کردن آن فکر می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که چه نوع پوستی داشته باشید، چون همه افراد با همه انواع پوستی حداقل باید یک‌بار در روز صورت خودشان را کاملا بشویند. این شست‌وشوی حداقلی باید هر شب قبل از خواب انجام بگیرد تا همه ذرات آرایشی باقی‌مانده، ذرات چربی، گردوغبار، آلودگی‌های مختلف و... که در طول روز روی صورت جمع شده‌اند، به‌خوبی جداسازی و پاکسازی شوند.  

این‌که صبح‌ها دوباره شست‌وشوی کامل صورت را انجام بدهیم یا نه، یکی از مسائل بحث‌برانگیز و مورد اختلاف میان متخصصان پوست‌ومو است. اما اگر شب‌ها صورت خودتان را به‌درستی با کمک شوینده‌های مناسب شسته باشید، احتمالا صبح دیگر ترکیبات اضافی خاصی روی پوست شما وجود نخواهند داشت.  

بعضی از متخصصان می‌گویند چربی طبیعی‌ای که در پوست ترشح می‌شود، اولین سد دفاعی پوست در برابر عوامل تهاجمی بیرونی است و نیازی نیست که صبح‌ها این لایه چربی را با شست‌وشوی کامل از روی صورت پاک کنید.  اما به‌گفته دکتر لورتا سیرالدو (متخصص پوست‌ومو در میامی)، دو بار شست‌وشوی کامل صورت در طول شبانه‌روز برای پاکسازی آلاینده‌ها و عوامل مخرب از روی پوست لازم است. این شست‌وشو باید یک بار در ساعات اولیه صبح و یک بار در ساعات شب قبل از خواب انجام بگیرد.  

این متخصص می‌گوید که آلاینده‌های درون‌محیطی، ذرات چربی و دیگر عوامل آسیب‌زا به‌راحتی در بالش و دیگر قسمت‌های رختخواب تجمع می‌کنند و به همین دلیل هم صبح‌ها باید صورت را به‌صورت کامل شست‌وشو کرد. اما اگر پوست شما در ساعات صبح بسیار خشک است و پس از شست‌وشو دچار پوسته‌ریزی می‌شود، صبح‌ها به‌جای محصولات شوینده از روغن پاک‌کننده صورت کمک بگیرید.  

چگونه زیاده‌روی در شست‌وشوی صورت را تشخیص بدهیم؟

اگر پوست شما دچار خشکی و سفتی بیش از حد شده باشد، یعنی در شست‌وشوی صورت زیاده‌روی می‌کنید. حساس شدن پوست یا نمایان شدن نشانه‌های حساسیت مانند قرمزی و لکه‌های خشک روی پوست هم از دیگر علائمی هستند که زیاده‌روی در شست‌وشوی صورت را به شما نشان می‌دهند.  گاهی اوقات این مشکل از تعداد دفعات شستن صورت نشات نمی‌گیرد، بلکه به نوع محصولات شوینده انتخاب‌شده برمی‌گردد. به‌گفته دکتر سیرالدو «علائم زیاده‌روی در شست‌وشوی صورت معمولا پس از استفاده از محصولات غلیظ برای این کار نمایان می‌شوند». 

بعضی افراد تصور می‌کنند که اگر دچار جوش‌های پوستی شدند، باید از شوینده‌های غلیظ و خشک‌کننده پوست برای مقابله با این مشکل کمک بگیرند. اما چنین تصوری به نتایج مطلوبی منتهی نخواهد شد، زیرا محصولات خشک‌کننده ذاتا پوست را تحت فشار قرار می‌دهند که بیشتر از قبل چربی ترشح کند. از طرف دیگر، چربی پوست و رطوبت پوست دو مقوله جدا از هم هستند و بنابراین حتی پوست‌های چرب هم ممکن است دچار کم‌آبی و خشکی شوند.  

در پایان این‌که شست‌وشوی صورت هرگز نباید به تحریکات پوستی منتهی شود. پس اگر با شستن صورت دچار خشکی پوست، قرمزی پوست یا مشکلاتی مانند پوسته‌ریزی می‌شوید، حتما در شست‌وشوی صورت زیاده‌روی کرده‌اید. کسانی که مدت‌هاست این کار اشتباه را انجام می‌دهند و خصوصا پوست خشکی دارند، باید به پوست فرصت دهند تا به‌مرور زمان خودش را بازسازی کند.  

در این شرایط، استفاده طولانی‌مدت از روغن‌های پاک‌کننده صورت (از نوع ملایم) می‌تواند برای رفع چنین مشکلی مفید باشد، اما دوری کردن از محصولات حاوی عصاره درخت چای و عصاره نعناع همچنان ضرورت دارد چون ترکیبات این عصاره‌ها باعث تحریکات پوستی خواهند شد.  

منبع: سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =