کد خبر: 7031
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بازنشسته . چهره.

اگر خدماتی مجازی از طرف صندوق بازنشستگی برای بازنشستگان تعریف شود که کارها را آسانتر کند، با کمال میل حاضرم به کار بگیرم.

گفتگوی ما با کامران قاجار، بازنشسته‌ی صنعت نفت، در یکی از نمایندگیهای صندوق بازنشستگی شکل می‌گیرد. کامران قاجار در خطوط لوله نفت و گاز در تهران کار می کرده و به دلیل تخصص و تجربه در زمینه خطوط لوله نفت و گاز، هر بار که نامه ای برای اعزام به ماموریت دریافت می‌کرده برای دوره های ۲۰ تا ۳۰ روزه به مناطق عملیاتی نفتی و گازی اعزام می شده و با عشق و علاقه ای که به کارش داشته روزها و ساعاتی که بسی سخت و دشوار بوده را به شیرینی سپری می‌کرده است. او در مناطق خیلی سرد و خشک مانند تربت حیدریه و خیلی گرم و شرجی مانند آغاجاری، تاب آورده و الان که سال های زیاد از آن دوران می گذرد و امکان بازگشت به آن روزها وجود ندارد، با شور و حرارت از آن روزها یاد می کند.

وی می گوید: انسان باید در زندگی، مهر و عاطفه داشته باشد اما نه عاطفه ی بی منطق و بی‌تفکر و این نوع رفتار، مرز باریکی دارد که باید به آن توجه کرد.

با عجله ای که در رفتن دارد می پرسد: سوال دیگه ای هم داری؟

-  میگویم: بله. در مورد اپلیکیشن درمان صندوق بازنشستگی نفت چیزی شنیدید؟

-  چیزی نشنیدم، اما اگر خدماتی مجازی از طرف صندوق بازنشستگی برای بازنشستگان تعریف شود که کارها را آسانتر کند، با کمال میل حاضرم به کار بگیرم. هر چند خودم خیلی کم مریض می شوم و معمولاً نیاز چندانی به خدمات پزشکی ندارم ولی برای تحویل مدارک پزشکی خانمم گهگداری مجبورم به نمایندگی‌ها مراجعه کنم. سه فرزند دارم که همگی در استرالیا زندگی می‌کنند و من و همسرم هم گاهی به آنها سر می‌زنیم. 

او به زبانهای انگلیسی و فرانسه و تا حدودی اسپانیایی تسلط دارد. مهندس قاجار در فاصله سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ در دانشگاه آبادان در زمینه‌ی سنگهای نفتی تدریس کرده است.

استفاده از خدمات غیرحضوری درمان به زودی 

محمد رضا کریمی،  هنوز با اپلیکیشن درمان آشنایی خاصی ندارد و اصرار دارد که برای انجام کارهای درمانی خود و خانمش باید به نمایندگی‌ها مراجعه کند. او می گوید: برای دریافت وام و خدمات بیمه خودرویی بارها از طریق سایت اقدام کرده و نتیجه ی خوبی هم گرفته و از نظر ثبت درخواست و سرعت و دقت، بالاترین خدمات را دریافت کرده، اما از دریافت خدمات درمان به صورت مجازی، اطلاع نداشته است. او می گوید: از خدمات مجازی درمان حتماً در دفعات آینده استفاده می کند چون این بار برای مراجعه به دفتر نمایندگی صندوقها، جای پارک مناسب برای ماشین خود پیدا نکرده و از نظر گرمای هوا هم خیلی اذیت شده. ولی اگر همین خدمات را به صورت اینترنتی دریافت کند قطعاً آسایش بیشتری برایش در بردارد.

این بازنشسته‌ی ۶۷ ساله ی اهل دامغان، تمام طول دورهی کاری خود را در شهرهای مختلف جنوبی و شمالی، از اهواز تا ساری، حضور داشته و در ساری بازنشست شده‌است. حتی الان هم با اینکه ۷ سال از بازنشستگی‌اش می گذرد، همچنان نیز به عنوان پیمانکار در پروژه های خط لوله نفت و گاز ایفای نقش می‌کند.   

او می گوید: تمام طول دوره زندگی‌ام در حال کسب تجربه بودم. از سال ۱۳۵۳ که به استخدام نفت درآمدم با مهندسان آمریکایی، انگلیسی و ایتالیایی کار کردیم. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که نوبت بازسازی خرابیهای جنگ رسید در صف اول برای انجام خدمت بودم. 

او می گوید: هر چند آن روزها و حتی همین الان، به دلیل حضور تقریباً دائم در منطقه عملیاتی نفت، بار مسئولیت خانه، زندگی و فرزندانم، همیشه بر دوش همسرم بوده و از این جهت، همواره قدردان همسرم هستم.

مهندس کریمی که در فاصله سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۳ در منطقه عملیاتی در بخش خطوط لوله و مخابرات خدمت کرده، با خود تاریخ شفاهی نفت را به یدک می کشد و خود، به تنهایی، کتابی است چشم به راه خواننده هایش.

مهندس کریمی در طول مدت زمان کوتاهی که در یکی از نمایندگی های صندوق بازنشستگی صنعت نفت او را دیدار کردیم برای ما گفت که چگونه مژه‌ها و دندانهایش تحت شرایط بد شغلی از بین رفته، اما با این حال، اگر یک بار دیگر زندگی اش تکرار شود و او بخواهد دست به انتخاب شغل و زندگی بزند و به اصطلاح، اگر بار دیگر به دنیا بیاید، باز هم همین شغل و همین کار و همین شیوه ی زندگی را انتخاب می کند؛ زیرا عاشق کارش بوده و هست و از زندگی اش بسیار راضی است. مهندس کریمی دل نگرانی هایی از جنس پدرانه یا پدربزرگانه برای فرزندان و نوه هایش دارد که درباره‌ی آنها با ما صحبت کرد. او گفت: شرایط زندگی و عرصه بر جوانان برای کار و ادامه زندگی تنگ شده و این نگرانیها برایش استرس آور است. 

او تعریف می کند: با اینکه شرایط کاری من در زمانی که شاغل بودم، راحت نبود و بعضاً از تاریکی صبح تا تاریکی شب، طول می کشید اما طوری بود که از زندگی و کارم راضی بودم و عشق به کار، همهی مصائب را آسان می کرد.

معنای زندگی از نظر مهندس کریمی، عشق، وفا و وفاداری و لذت بردن از زمان حال است. باید زمان حال را دریافت. چون زندگی فراز و نشیب زیادی دارد.

 زندگی معنایش برای من این است که یک اثر خوب از خودت بر جای بگذاری و در مقابل محکمه وجدانت بتوانی پاسخگو باشی. همین که خودت احساس راحتی وجدان داشته باشی و پاسخ مثبت از طرف وجدانت دریافت کنی زندگی را به درستی معنا کرده‌ای.

گفتنی است، تصویر مهندس کریمی در سال ۱۳۸۰ در کتاب جنگ و نفت (معرفی مدیران صنعت نفت ایران) به عنوان دست اندرکار در بازسازی‌های خطوط لوله نفت و گاز به چاپ رسیده‌است.


 صد در صد

عبدالرضا طاهری بازنشسته ای که یکسال از دوران بازنشستگی اش می گذرد، در پاسخ به این سوال که با اپلیکیشن درمان صندوق بازنشستگی صنعت نفت آشنایی دارد یا خیر، می‌گوید: با این اپلیکیشن آشنایی دارم و حتی تلاش کردم که آن را نصب کنم.

ای کاش یک ویدئو از نصب مرحله به مرحله‌ی اپلیکیشن بر روی سایت می گذاشتید یا همانند بانک ها، یک نفر در هر شعبه صندوق، راهنما بود.

می پرسم: آیا حاضرید به جای اینکه برای انجام کارهای خدمات درمان که تا الان باید به نمایندگی های صندوق مراجعه می کردید از طریق فضای مجازی درخواست خود را ثبت کنید و منتظر دریافت خدمات در مدت زمان خیلی کوتاه باشید؟

جواب می دهد: صد در صد. البته به شرطی که پروسه هر مرحله، از طرف کاربر قابل رصد باشد.

او همچنین در پاسخ به اینکه برای رهایی از وسواس های مختص دوران کرونا چه کار می کند، می گوید در این ایام هر کس به فراخور امکاناتی که در اختیار دارد، راه هایی برای رسیدن به آرامش روان پیدا می کند. ما هم به اتفاق همسرم، طبقه ی آخر آپارتمانی که در آن زندگی می کنیم را گلکاری کردیم و در ایام کرونا، با خانواده، اوقات خوشی را در فضای سبز پشت بام، سپری می کنیم. او می گوید: ما توانسته‌ایم با یک گلکاری ساده، دلخوشی هایی  برای خود ایجاد کنیم. هر چند به هر حال دل نگرانیهایی برای خود و دیگران داریم که از برخی آنان راه گریزی وجود ندارد. 

این بازنشسته صنعت نفت، ۱۲ سال از دوران کاری خود را در قسمت امور قراردادهای منطقه ویژه اقتصادی پارس در شهرستان جم ساکن بوده ولی بعد از بازنشستگی در تهران ساکن شده است.

منبع: زندگی نو 

برای دانلود اپلیکیشن درمان آسان و مشاهده متن و ویدئوهای آموزشی اینجا کلیک کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =