کد خبر: 7026
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
رنگ

رنگ جزو جدایی‌ناپذیر و ضروری زندگی و محیط پیرامون انسان‌هاست زیرا با کمک آن می‌توان احساسات خود را بیان کرد و حالاتی را به‌وجود آورد که بتواند تاثیر لازم و مناسب خود را بگذارد. رنگ‌ها می‌توانند موجب شادی، امید یا ناراحتی و اندوه شوند.

رنگ‌ها دنیای ما را زیباتر می‌کنند. امروزه ثابت شده است که رنگ‌ها بر سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش و حالات روحی و اخلاقی افراد تاثیر می‌گذارند. بنابراین برای استفاده بهتر و انتخاب مناسب‌تر رنگ‌ها بهتر است بیشتر با تاثیر روان‌شناختی آنها که می‌تواند در انتخاب لباس یا محیط زندگی‌مان موثر باشد آشنا شویم.


دنیای ما چه رنگی است؟

دنیای پر جنب‌وجوش ما پر از رنگ است و رنگ‌ها بیش از آنچه تصور می‌شود، روی ما تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها می‌توانند خلق‌وخو و رفتار ما را تغییر دهند و شاید حتی روی رژیم‌غذایی و افرادی که ما را جذب می‌کنند نیز اثر بگذارند. قبل از دکوراسیون مجدد، پوشیدن لباس یا تهیه وعده‌غذایی بعدی، خوب است که این نکته را بخاطر داشته باشید.

 قدرت حافظه 

رنگ‌ها می‌توانند روی آنچه به یاد می‌آورید، تاثیر بگذارند. اگر در اطرافتان رنگ قرمز زیاد باشد، به احتمال زیاد کلمات منفی را به یاد می‌آورید. از سوی دیگر، رنگ سبز موجب می‌شود تا بر روی موارد مثبت متمرکز شوید و کمک می‌کند تا نگرش به زندگی شادتر و روحیه شاداب‌تری داشته باشید.

 روابط افراد

همه ما دوست داریم افراد اطرافمان خوشحال باشند. رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه به رنگ صورتی، سبز یا سفید کمک می‌کند تا با آن احساسات سازگار شوید. رنگ‌ها می‌توانند حالت‌های خوشایند چهره دیگران را تغییر دهد. هرچند به خاطر تاثیرات آن، تشخیص افراد غمگین را دشوارتر می‌کند.

 ساعت داخلی بدن

دانشمندان دریافته‌اند که نور آبی روشن، در صورتی که ضربان قلب نامنظم باشد، به تنظیم مجدد ضربان قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که رنگ آبی بیشترین تاثیر مثبت را روی الگوهای جسمی، روحی و رفتاری دارد که هر ۲۴ ساعت تجربه می‌کنید. محققان در حال بررسی شیوه‌هایی هستند که به درمان افسردگی و سایر مشکلات خلقی کمک می‌کند.

 احساسات افراد

به نظر می‌آید که رنگ سبز احساسات مثبت را قویتر و احساسات منفی را ضعیف‌تر می‌کند. رنگ سفید و صورتی هم ممکن است تاثیرات مشابهی داشته باشند اما محققان هنوز در حال بررسی آن هستند. همچنین به نظر می‌رسد که رنگ قرمز نتیجه عکس دارد و احساسات منفی مانند احساسات مربوط به شکست و خطر را شدیدتر می‌کند.

 خلاقیت افراد

رنگ سبز می‌تواند به پرورش خلاقیت کمک کند. دانشمندان رنگ سبز را با رنگ‌های سفید، خاکستری، قرمز و آبی مقایسه کردند و نشان داد که رنگ سبز به عملکرد بهتر افراد در فعالیت‌های تصویری و لغوی کمک می‌کند. بنابراین اگر به دنبال رنگ جدیدی برای دیوارهای دفتر خود هستید، به رنگ سبز فکر کنید یا میز خود را به روی زمین گلف منتقل کنید.

 وقتی رنگ قرمز می‌بینید

واکنش‌های فرد با دیدن رنگ قرمز سریعتر و شدیدتر می‌شود، زیرا مغز این رنگ را نشانه خطر می‌داند، به همین دلیل با دیدن آن، بدن برای دفاع یا حمله آماده می‌شود. استفاده از این رنگ می‌تواند در ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری که در آن به نیرو نیاز دارید، کمک ‌کند اما ممکن است موجب پرت شدن حواس فرد در سایر ورزش‌ها و فعالیت‌هایی شود که به تکنیک، خلاقیت یا حرکت پیچیده‌تر نیاز دارند.

 میزان انرژی افراد

ممکن است فرد بعد از ورزش در محیط سبز رنگ، شادتر بوده و کمتر احساس خستگی کند. بنابراین منطقی است افرادی که بیرون از خانه ورزش می‌کنند، به جایی که فضای سبز بیشتری هست، بروند تا به احساس بهتری برسند. داشتن "فضای سبز" بیشتر در محل زندگی موجب افزایش سلامت روان می‌شود.

 اشتهای افراد

رنگ بشقاب بر روی میزان خوردن فرد تاثیر می‌گذارد. نکته اصلی تقابل رنگ‌هاست: هرچه رنگ بشقاب با رنگ غذای موجود در آن متفاوت باشد، کمتر غذا میل می‌کنید. در مطالعه‌ای، افراد با استفاده از بشقاب سفید به جای قرمز، حدود ۳۰٪ از فتوچینی آلفردو را میل می‌کردند.

 بچه‌های کوچک

 به نظر می‌رسد اگر در بشقاب کودکان رنگ‌های مختلفی وجود داشته باشد، بیشتر می‌خورند. یکی از راه‌های تلاش برای ترغیب کودک به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، استفاده از ترکیب‌های رنگی شاد است. به عنوان جایزه، رنگ‌های مختلف اغلب به معنی تنوع بیشتر موادمغذی است و این برای بدن افراد در حال رشد مفید است.

 تسکین میگرن

 اگر میگرن دارید، ممکن است بخواهید که از نور دوری کنید. به نظر می‌رسد رنگ‌های مختلف یا طول موجی که دارند مثل رنگ آبی، کهربایی و قرمز، میگرن را شدیدتر می‌کند. تمام رنگ‌ها به جز رنگ سبز، درواقع موثر است اما جدا کردن رنگ سبز از سایر رنگ‌ها در بیرون از آزمایشگاه، کاری دشوار است. لامپ‌های مخصوص یا عینک آفتابی که طول موج‌های سبز را جدا می‌کند مفید  است اما برای اینکه مقرون به صرفه باشد، باید تولید شود.

منبع: سلامت
 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =