کد خبر: 6989
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
آلزایمر

مطالعات جدید نشان می‌دهد انقباض مغز (کاهش حجم مغز) در برخی نواحی مغز افراد میانسال و سالمندی که در مناطق فقیر و با سطح تحصیلات و شغل ضعیف‌تر زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که در مناطق مرفه و در کنار افراد تحصیلکرده زندگی می‌کنند، سریعتر است و زوال شناختی در این افراد بیشتر دیده می‌شود.

بر اساس این مطالعه که با بررسی ۶۰۱ داوطلب به مدت ۱۰ سال و توسط محققان دانشگاه ویسکانسین در آمریکا صورت گرفته، محل و محیط زندگی و همسایه‌ها تاثیر مهمی بر سلامت مغز در دوره میانسالی و سالمندی دارند.

این مطالعه با بررسی شرایط زندگی داوطلبان و اسکن مغزی مستمر آنان نشان می‌دهد انقباض مغز در نواحی مربوط به زوال شناختی در افرادی که در مناطق محروم زندگی‌ می‌کنند، سریعتر از افراد ساکن محله‌های مرفه صورت می‌گیرد.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به این آمار افزوده می‌شود. بنابراین شناخت عوامل موثر در این عارضه حائز اهمیت است. محققان دسترسی به خدمات پزشکی و بهداشتی، آلودگی هوا، دسترسی به غذای مناسب و آگاهی عمومی این افراد در زمینه خودمراقبتی را در این امر دخیل می‌دانند.

کاهش فشار خون، کاهش وزن، مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای، ‌ مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، تحرک کافی، دوری از استرس، فعالیت مغزی و عدم استعمال سیگار از جمله مهمترین روش‌های پیشگیری از آلزایمر است.

نتایج این مطالعه در نشریه  Neurology منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =